steigeren e.d. buigingen, wel of niet groot risico ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

steigeren e.d. buigingen, wel of niet groot risico ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:05

ik heb heel bokt door geneust en goed gezocht maar kon niks zo speciefiek als dit topic vinden :+
nou ben dus beetje bezig met vd met mijn pony van10 jaar en 1.54, pakt de basisen enzo goed op, nou zit ik te twijfelen om over een poosje hem kleine steigeringetjes aan te leren, het lijkt me echt super leuk enzo maar ik twijfel gezien je ook wel de negatievere reacties erover hoort. wat vinden jullie daarvan en hoe is het steigeren jullie verlopen ? hoe hebben jullie dit ervaren en hadden jullie het liever niet aangeleerd ? of ben je juist blij dat je pony dit kan *D

Edit: liggen, buigen, compliment en zitten e.d. zitten hier ook risico's aanvast ? en verstandig om aan te leren ? :)

groetjes }:0

Dani

Re: steigeren wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:18

Ik heb mijn paard ook steigeren geleerd, na zo'n 6 maanden VD. Was er niet bewust mee bezig, maar kwam er bij toeval achter dat ze op een bepaalde beweging van mij reageerde met een soort hupsje, en dat ben ik toen uit gaan bouwen.

Heb nooit problemen gehad, ze vindt het erg leuk om te doen, maar doet het nooit uit zichzelf of zo. Nou ja, bijna nooit - 2 of 3 keer wel, maar dat werd ook onmiddelijk bestraft.

Ik vind het vooral belangrijk dat je paard een goed besef heeft van persoonlijke ruimte. Ze moeten jou NOOIT omver maaien, zelfs niet in de buurt komen. Als een paard steigert en jij moet 10cm achteruit, ben je -in mijn optiek- al verkeerd bezig. En het paard moet het absoluut niet uit zichzelf gaan aanbieden.

Maar als je daar voldoende zeker van bent, en je weet dat je paard andere oefeningen ook niet misbruikt, dan kun je dit best aanleren.

NicoleHorses

Re: steigeren e.d. buigingen, wel of niet groot risico ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:21

@DaniBanani:

dankjewel :) ik zie hem er ook absoluut niet voor aan dit uitzichzelf te doen maar dat zegt natuurlijk nog niks, bedankt voor je reactie heb ik best wat aan ! :j

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:52

Alle oefeningen kunnen gevaarlijk zijn, maar als jij gewoon consequent bent en goed uit kijkt is er niets aan de hand. :) Leer wel je paard eerst een reeks andere oefeningen voor je met het steigeren gaat beginnen, dan weet je de reactie van je paard en kun je beter bekijken hoe hij er op zal gaan reageren. Belangrijk is dat je weet hoe je je paard moet straffen en hoe je het paard kan belonen, zo vorm je tenslotte een oefeningen. Mijn paard heb ik het ook na ongeveer 6 maanden geleerd. Ik wist precies hoe ze zou reageren en het heeft dan ook nooit een probleem opgeleverd. :)

Liggen is niet erg gevaarlijk, je loopt het risico dat het paard het ongevraagd wil gaan doen. Maar dat is net als bij elke oefening een kwestie van consequent zijn. :)

Buigen is niet erg gevaarlijk, wel moet je opletten met enthousiaste paarden. Ik heb er een die nog wel eens vergeet waar hij zijn voeten neer zet. Hij heeft serieus een keer zijn voorbenen gekruist en zo geprobeerd een buiging uit te voeren. :') Let altijd op de ondergrond, deze mag niet glad zijn!

Voor het compliment geld hetzelfde als de buiging. Let in het begin wel op je voeten. Sommige paarden hebben wat moeite met hun balans en zetten hun voet opzij om in balans te blijven. Het kan zijn dat daar net je voet staat, wat natuurlijk best zeer doet. :+

Het zitten wordt aangeleerd vanuit het liggen. Ik heb eens iets gehoord over een zakbreuk (?), maar de risico's zullen wel mee vallen. Laat het paard niet te lang zitten, het zitten is een héle inspannende oefening voor een paard! Kijk uit voor de staart, bij het opstaan wil het paard nog wel eens op zijn staart gaan staan. Beetje zonde als er een hele hap uit zijn mooie dikke staart is.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:15

@ Shatterd

wow bedankt, kan hier echt veel mee :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:20

Helemaal eens met Shattered :j

Maar begin eerst met de basis en wat simpelere oefeningen, heb je het onder de knie, dat wil zeggen wbt consequentie en discipline, begin dan aan moeilijkere oefeningen zoals liggen en steigeren.
En liever eerst de oefeningen 'naar de grond' zoals buigen, compliment, knielen, liggen en daarna het steigeren e.d.

Mijn paard kent ook steigeren, maar doet dit nooit zomaar uit zichzelf, puur omdat ze getraind is op discipline en op vaste commando's.

Ik zou alleen het steigeren wel aanleren dmv targetten van beide voorbenen tegelijk en niet door te treiteren of aan hoofd of bit te hangen (wat wij veel zien) of door ze op te jutten met een zweep. Want dat is niet de juiste methode.

Succes! :)

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:23

Mijn vorige lerares had haar pony ook geleerd om te steigeren. Natuurlijk had zij het goed aangeleerd enzo, maar toen de pony toen een hele tijd niet meer door haar verzorgd werd, steigerde hij eerst iedere keer dat hij een wortel zag en toen zelf soms gewoon uit het niets toen hij bereden werd. Uiteindelijk is het wel gevaarlijk geworden, dus ik raad het niet aan om het je pony aan te leren.
Ik vrees er voor dat, zelf al leer je het nu heel duidelijk aan om op die ene bepaalde hulp te steigeren, het er uiteindelijk niet meer uit geraakt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:28

Dan heeft die 2e persoon waarschijnlijk toch op 1 of andere manier het gedrag beloond of gestimuleerd :(:)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:35

ok hartstikke bedankt zeg! :)

ik ben bezig/ heb al aangeleerd/ ga aanleren :

stap op commando
draf op commando
stil staan op commando
komen op commando
en blijven op commando

& alles los

flemen op commando
kus op commando
spaanse pas op commando

ja knikken op commando
nee schudden op commando
buigen op commando
op blok op commando
liggen op commando
zitten op commando
steigeren op commando
bokken & trappen op commando ???

iemand nog meer wat leuks wat ik later kan doen.
de dingen die dikgedrukt zijn kan die helemaal
de dingen die schuin gedrukt zijn kan die een beetje..

:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:35

Wat ook erg leuk is, is om dressuuroefeningen 'los' te doen. Dat kan heel simpel beginnen, met gewoon de overgangen. Leer het paard om netjes naast je te lopen, dan kun je daarin heel leuk variëren met bijvoorbeeld stap-achterwaarts-wegdraven-halthouden etc. Goed voor de spieren, ook. Of bijv. in draf verruimen en verzamelen.

Andere leuke oefening is achter je paard staan en dan achterwaarts naar je toe laten komen. En de pirouette/rondje draaien. Zou je uiteindelijk ook nog verder uit kunnen werken in draf en galop.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:35

Bojangles schreef:
Helemaal eens met Shattered :j

Maar begin eerst met de basis en wat simpelere oefeningen, heb je het onder de knie, dat wil zeggen wbt consequentie en discipline, begin dan aan moeilijkere oefeningen zoals liggen en steigeren.
En liever eerst de oefeningen 'naar de grond' zoals buigen, compliment, knielen, liggen en daarna het steigeren e.d.

Mijn paard kent ook steigeren, maar doet dit nooit zomaar uit zichzelf, puur omdat ze getraind is op discipline en op vaste commando's.

Ik zou alleen het steigeren wel aanleren dmv targetten van beide voorbenen tegelijk en niet door te treiteren of aan hoofd of bit te hangen (wat wij veel zien) of door ze op te jutten met een zweep. Want dat is niet de juiste methode.

Succes! :)

sluit me aan bij joyce... ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:39

Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens.
Op de juiste manier zijn oefeningen niet gevaarlijk en het is fijn als je de reactie van je paard kent.
Ik begin juist nog niet aan steigeren, omdat de mijne dit te veel met emotie gaat doen en ze doet het veel te makkelijk.
Als ik haar linker -en rechterbeen tegelijk zou vragen, zou ze al omhoog komen :j

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:01

hartstikke bedankt allemaal !!!!! :D
ik had verwacht dat iedereen er fix op tegen zal zijn :=
maar ik dacht laat ik het gewoon eens proberen gezien je toch veel mensen ziet die het hun poown aanleren!
iig bedankt, ik oefen nog even door en zodra ik de basis goed op een rijtje heb, en ik zijn reactie vermogen e.d. helemaal onder controle heb, oefen ik het steigeren :j

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:21

Ik zou het persoonlijk niet aanleren, kan altijd tegen je gebruikt worden. Als je pony 1keer door heeft hoe het moet, kan hij het ten alle tijden gaan toepassen.
Maarja dat is mijn mening

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:35

SanVic verdiep je eens in vrijheidsdressuur voor je zo'n uitspraak doet. Als jij als trainer consequent bent zal een paard een oefening nooit, maar dan ook nooit tegen je gaan gebruiken. Dat gebeurd alleen als jij als trainer niet duidelijk genoeg bent tegenover je paard.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:57

@ SanVic bedankt voor je mening
@ Shattered ben het eens met jou mening erover :j maar wat zie jij echter als consenquent, duidelijk blijven van wat goed en wat fout is, of zit er nog meer achter wat je onder consenquent goed moet onthouden met zulke oefeningen ? :) wat denk jij daarover ? Ben benieuwd! :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:45

Ik denk dat Shattered met consequent iets bedoelt in de aard van:
als je je pony de spaanse pas hebt aangeleerd, en je staat op een moment voor je pony en hij doet (zonder commando) de spaanse pas. Als jij dan denkt: "oh dat zag er wel netjes uit! Ik wou het hem toch net gaan commanderen, dus laat ik hem toch maar belonen ervoor"
Dan ben je niet consequent bezig. Je pony mag pas reageren vanaf het moment dat jij het duidelijk hebt gevraagd.
Je moet ook altijd hetzelfde commando houden, en goed nadenken over welk commando je gaat gebruiken.

Ik begin me nu maar iets voor te stellen: je leert je paard steigeren met het commando "hop". Als er dan een klein kindje op dat paard wilt, maar je moet het kindje er wel opzetten, dan durf ik soms wel eens zeggen tegen het kindje "1..2..3..Hopsakee!" Leuk hè als dat paard dan kaarsrecht gaat staan :Y)

Maar ik ga mee met de reacties van mijn voorgangers. Als je bewust handelt, zal het wel goed aflopen. Je moet je wel voortdurend bewust zijn van je lichaamstaal. Steigeren zou ik wel nog niet aanleren, er zijn zooo veel (onschuldige) dingen die je eerst kan aanleren.

Ohja, misschien ook nog iets eenvoudigs wat je je pony kan aanleren, is om de voorbenen te kruisen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:50

het kan wel als je weet wat voor een paard het is, heel consiquent ermee bezig bent en je er genoeg verstand van hebt ;)

Een paard (denk ik) die zowieso vrij dominant is naar jou toe zou ik het niet aanleren, te groot risico dat hij/zij het tegen je gebruikt.
Ben je geen goede lijder dan ook weer niet, te grote kans dat ze zo over je heen loopt.

:)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:52

steigeren zal ik pas aanleren als de rolverdeling en ook de eigen ruimte duidelijk bevestigt is. verder ga ik mee met shattered.
consequent wezen en dingen die je niet vraagt nooit belonen. verder is mijn paard zo scherp aan de hulpen in de VD dat een kleinste beweging van m lichaam al het signaal is voor een oefening. ik train dus op lichaamstaal maar in begin gebruikte ik ter ondersteuning wel commandos, deze zijn nu overbodig geworden. steigeren zie ik als een oefening die je niet meteen aan moet leren zonder dat je de oefeningen naar de grond toe goed beheerst.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:04

NicoleHorses schreef:
@ SanVic bedankt voor je mening
@ Shattered ben het eens met jou mening erover :j maar wat zie jij echter als consenquent, duidelijk blijven van wat goed en wat fout is, of zit er nog meer achter wat je onder consenquent goed moet onthouden met zulke oefeningen ? :) wat denk jij daarover ? Ben benieuwd! :D

Niet te pas en te onpas oefeningen belonen als je paard die aanbiedt.

Verder gebruik maken van een combinatie van meerdere commando's, zeker bij steigeren.
Bij mij is dat:
Stem > Up
Stick-beweging > ik tik 2 x laag en dan doe ik hem omhoog
Hoogte/richting van de stick > Hiermee bepaal ik hoogte en in hoeverre de benen uitslaan
Lichaamstaal > Mijn houding bepaalt de mate van verzameling en de uitbundigheid van de oefening.

Verder raad ik aan om eerst eens 2 jaar te beginnen met de andere oefeningen, want zeker als je begint kom je nog wel eens op het punt dat je niet consequent bent geweest of oefeningen verkeerd aanleert. Dan kan je beter in de fout gaat met een oefening naar de grond dan bij het steigeren.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:57

@ Sander_Lotte dankje :) je hebt gelijk! goede aanvulling, daar heb ik wat aan :j ik zal er goed aan denken!
@ AlexandraM bedankt voor je reactie!
@ Bari dankje, ik ben het met je eens :j
@ Bojangles oke dankjewel! dat is een goeie voor mij! ik wil eerst goed de start en basis erin krijgen voordat ik aan steigeren start. ook een leuk idee met het gedeelte ' de stick bepaald hoe hoog die steigeren mag ' wat knap dat je paardje dat kan! vind ik een hele goede :D :j

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:03

sander_lotte schreef:
Ik denk dat Shattered met consequent iets bedoelt in de aard van:
als je je pony de spaanse pas hebt aangeleerd, en je staat op een moment voor je pony en hij doet (zonder commando) de spaanse pas. Als jij dan denkt: "oh dat zag er wel netjes uit! Ik wou het hem toch net gaan commanderen, dus laat ik hem toch maar belonen ervoor"
Dan ben je niet consequent bezig. Je pony mag pas reageren vanaf het moment dat jij het duidelijk hebt gevraagd.
Je moet ook altijd hetzelfde commando houden, en goed nadenken over welk commando je gaat gebruiken.

Ik begin me nu maar iets voor te stellen: je leert je paard steigeren met het commando "hop". Als er dan een klein kindje op dat paard wilt, maar je moet het kindje er wel opzetten, dan durf ik soms wel eens zeggen tegen het kindje "1..2..3..Hopsakee!" Leuk hè als dat paard dan kaarsrecht gaat staan :Y)

Maar ik ga mee met de reacties van mijn voorgangers. Als je bewust handelt, zal het wel goed aflopen. Je moet je wel voortdurend bewust zijn van je lichaamstaal. Steigeren zou ik wel nog niet aanleren, er zijn zooo veel (onschuldige) dingen die je eerst kan aanleren.

Ohja, misschien ook nog iets eenvoudigs wat je je pony kan aanleren, is om de voorbenen te kruisen.

Je zegt precies hoe ik erover denk. :j

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 18:22

haha idd !
maar goed dan houd ik het denk ik maar dan maar bij iets niet te lang, engelse commando's maar wel iets wat je normaal niet gauw zal zeggen, en wat wel lekker roept dus geen woord uit verwegistan laten we zeggen :P . maar moet je nou na ieder commando wat je paard uitvoert belonen ? of mag het ook na 2 a 3 keer ofzo goed belonen :) ?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:56

Het stemcommando zou ik me niet al te druk over maken, je lichaamstaal is veel belangrijker. Ik denk dat iedere vder hier zal kunnen onderschrijven dat er maar weinig oefeningen uitgevoerd worden als de trainer op 10 meter afstand enkel een commando roept en totaal geen lichaamstaal uitstraalt... Dus geen arm beweging, niet groot of klein maken, niet verplaatsen enz.

Daarnaast, steigeren is de oefening die je eigenlijk als laatste van al je oefeningen aanleert. Wellicht komt het uiteindelijk in je training eerder aan bod, maar je focus moet er niet op liggen. Begin maar eens lekker met buigen, compliment, knielen, spaanse pas e.d.

Het risico is groter voor jou als trainer dan voor het paard. Als jijzelf niet goed traint krijg je een opdringerig paard, een paard dat oefeningen uitvoert wanneer jij het niet wil, een ongeinteresseerd of afgeleid paard enz. Voor het paard zelf is er feitelijk niet zoveel risico, zoals je bij een joinup je paard geestelijk een behoorlijke optater geven kan is dat bij VD eigenlijk helemaal niet het geval. Desondanks denk ik dat het voor iedere beginnende VDer handig is om een keer met begeleiding aan de gang te gaan. Er komen steeds meer mensen die zich in het lesgeven in VD bekwaamd hebben en die je kunnen behoeden voor de valkuilen. Er zijn uiteraard ook prima autodidacten, die kunnen alles zichzelf aanleren, maar het de meeste onder ons hebben hulp nodig, nemen ze die niet en lukt het vervolgens niet dan krijgt het paard de schuld en dat is jammer.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:16

@ Amable. bedankt voor je reactie :)