Longeren overgang stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NaomixAline

Longeren overgang stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 13:47

Ik heb sinds kort een paardje, maar nu heb ik een probleempje. Longeren gaat opzich wel goed, alleen wil ze nog niet echt van draf naar stap.
Hebben jullie een oplossing/oefening om dit beter te laten gaan?
En dan nog iets, ik had wat gelezen over een kaptoom, ik heb het zelf nooit gebruikt wie van jullie gebruikt het wel? En wat zijn jullie ervaringen ermee?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:18

Hoeoud is je pony? Snapt ze normaal alle commando's wel? Het kan natuurlijk zijn dat ze niet snapt wat je bedoeld?
Je kan proberen tegelijk met het commando de longe iets korter te maken. Bij die van mij werkt dat soms wel!
Mijn pony wilde aan de longe ook nooit stappen, maar dit was gewoon dwarsigheid! Ik vroeg het 3 keer, stapte ze niet, dan joeg ik haar weer vooruit! Na een aantal minuten weer proberen, luisterd ze dan weer niet naar 3 keer, dan weer vooruit jagen! Op een gegeven moment wilde mijn pony wel stoppen! :D Nu stopt ze nog steeds wel lastig, maar al veel vlugger dan eerst! En nu is het geen dwarsigheid meer!
Heel consequent zijn!

NaomixAline

Re: Longeren overgang stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:36

Ze is nog jong, in april 4 geworden. Ik denk dus dat ze de hulp gewoon nog niet kent.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:28

misschien kun je met de longeerlijn door de bak gaan lopen, paard dicht naast je en dan zelf stilhouden commando erbij geven en dan weer verder lopen en blijven herhalen.. ook goed belonen als ze doet wat je van haar wilt. Zo leer je haar het commando goed aan en kun je de lijn steeds wat losser laten en het op afstand gaan proberen

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:02

haha. mijne is ook vier en gaat ookk niet van draf naar stap. Nou ik heb DE oplossing je begint met instappen en dan ga je draven( maar lang! dus niet 3 rondjes) en dan ff galoperen en dan draf(1 rondje ofzo ) en alsje dan vraagt stappen met een soort van zucht stem. Dan is ze meestal wel te porren voor een rondje stap. En dan leer je het ook meteen aan met stappen = stappen en niet nog eerst 2 rondjes draven. Want als je maar in draf blijf zeggen stappen stappen dan denkt ze op een gegeven moment dat stappen gewoon door draven is.
Tja ieder paard reageert natuurlijk anders maar dit hielp bij mij echt heel goed. Gewoon een paar keer moe maken dan wil de wel stappen. Maar je moet ze natuurlijk niet overbelasten gewoon een beetje moe hea.
suc6

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 09:35

okee, ik ga allebij even proberen, vandaag had ik er zegmaar naast gelopen toen mijn zusje ging longeren, zodat ik haar zegmaar terug in stap kan brengen. En dat ging eigelijk best goed!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:12

met longeren kun je ook heel goed gebruik maken van je eigen lichaamshouding, als jij als je haar een overgang terug naar stap wilt laten maken een beetje meer naar links naar haar voorhand loopt merkt ze aan jouw houding dat je wilt dat ze langzamer gaat... misschien kun je dat gelijk proberen en daar het commando stappen aan vastknopen?

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:46

Dat had ik al geprobeerd maar dan draait ze om. Het gaat trouwens al een stuk beter.

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:12

Ik heb van draf naar stap geleerd door ho! Wanneer mijn haf van 3 in draf zit zeg ik met een kalme stem hooo maar stap hooo maar stap. Zo leert hij langzamer en stap! die van mij kent het nu dus bij mij heeft het gewerkt! misschien heb je er wat aan?

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:30

Dankjee, zij luisterd niet naar hoo, en dan op een gegeven moment denk ze dat het betekend dat hoo maar stappen betekend dat ze door moet draven, dus dat is denk ik niet helemaal de goede oplossing.

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:32

je kan der ook op een kleinere volte zetten hierdoor word het lastiger en zal ze wel langzamer moeten. voor de rest zou ik het niet weten ieder paard is natuurlijk anders je kan het ook leren door haar aan het halstertouw te nemen en stap zeggen en een beetje trekken zodat ze in stap gaat. Dan weet ze wat je met stap bedoeld. Zou het voor de rest niet weten omdat mijn paard er natuurlijk naar luisterd dus heb geen andere methoden ervoor gebruikt.;)

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:12

Okee dank je. Eerst zat ik daar ook over te denken, maar dat gaat niet want dan struikeld ze over haar eigen benen. En ik heb natuurlijk liever niet dat ze blessures krijgt.

Frontriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 03:12

Ik zet me paard dan altijd om een kleinere volte, geef me commando..... Maar hou wel me zweep erachter voor het geval dat hij dan omkeert.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:27

je kan ook door met haar te gaan wandelen, zelf halt te houden, het commando hoooo te geven op het moment dat je zelf stopt.. dit heel veel herhalen en belonen als ze luisterd, en dan kun je haar steeds op wat meer afstand houden en dit verder oefenen en uitbreiden naar longeren

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:40

Dankjee, het gaat alweer een stuk beter.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:52

Ik heb een aparte manier van longeren. Nl met het gebruik van mijn voeten. klinkt belachelijk, maar helpt wel en ook voor het beleren van jonge dieren onder de man.

Dus het begint eigenlijk al aan het gewone touw. Dus halt is altijd mijn stem 'halt' en gelijktijdig zet ik dan mijn linker en rechtervoet neer (dus eigen twee doffe geluiden op de grond)

Aan de longe werk je dat verder uit, dus stappen, halt, dab dab en dan doen ze dus halthouden. Een beetje verder leer ik ze dan draven en overgang naar een gang trager is telkens, how +commando van de gang en dan 1 doffe stamp.
vb paard draaft en moet naar stapt, dan zeg ik: how, stap en onmiddelijk de de doffe stamp op de grond.

Op de duur kan je dan echt spelen met je commando. Galop halt; overgangen en schakelen etc.

Voor het zadelmak maken zijn die commando's dan weer een vertrouwenspunt voor het paard. En heb al veel baat gehad doordat ik gewoon kan zeggen tegen degene die helpt, dat als het paard paniekeert zeg dan halt en twee stampen en 9/10 staan ze dan ook gelijk stil.
Is eigenlijk puur conditioneren dus. Vraagt even tijd (2-3 keren) maar is echt een zaligheid en gemak voor de rest van de training.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:31

Okee dankjee. aparte manier, maar het lijkt me wel een goede manier. Heel erg bedankt!