Beginnen met vrijheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Tetske__

Beginnen met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:14

Hey allemaal,

Ik wil met mijn fries ook vrijheidsdressuur gaan doen. Hebben jullie tips voor me?
Ik ga me uiteraard eerst goed inlezen en hoop met behulp van tips van jullie aan de slag te kunnen.

Waar zou ik bijv. als eerste mee moeten beginnen, welke volgorde van trucjes of maakt dat niet uit.

Ik zou het fijn vinden als jullie me kunnen vertellen hoe jullie het hebben gedaan.

Groetjes

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:56

Je moet eigenlijk kijken naar iets wat héél makkelijk te doen is voor je paard. Voor de een is dit flehmen, voor de ander misschien ja knikken, en weer een ander paard target heel makkelijk. Begin gewoon met zo'n kunstje en denk er niet te veel bij na, het lijkt allemaal verschrikkelijk moeilijk maar na een paar oefeningen zal dat reuze mee vallen :)!

Twaalf

Re: Beginnen met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:04

Volgorde zou ik me niet zo druk om maken.
Gewoon lekker beginnen, kijken hoe je paard het oppakt of welke oefeningen hij heel enthousiast voor is :j
Boek of informatie lezen over vrijheidsdressuur is nooit mis en ervaringen van andere mensen kunnen je inspireren.
Heel veel plezier :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:13

ik ga dit ook ff volgen ben ook van plan met VD te gaan starten met mijn halfefjord

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:31

Ik vind het erg belangrijk dat het basis grondwerk er in zit, dus eerst werken zonder voedselbeloning.
Zit dat er in en is de verhouding tussen jou en je paard zodanig goed, begin dan pas met trainen met voedselbeloning :j

Leuke oefeningen om mee te beginnen zijn bijv. pirouetje draaien, nee-schudden of de buiging. Hou het eerst simpel :D

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:09

Mijn haflinger kan ook VD. Ik ben begonnen met kusje. kan geen kwaad en is makkelijk om mee te beginnen. ik zou eerst de makkelijke doen zoals kusje, pion omgooien, spaanse pas, schudden. Die kent mijn paard nu ook en die laat ik staan maar hij misbruikt het nog wel eens voor snoep dus ik wacht met de wat lastigere trucjes. ieder paard is natuurlijk anders dus je moet kijken wat voor jou paard het beste is om als eerst te doen en welke hij goed oppakt hierna kan je het uit gaan breiden. die van mij kan nu spaanse pas links&rechts, pion omgooien, schudden, kusje en twist. en we zijn nu bezig met zweepje beet houden. heel veel succes iig met jou paard!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:21

Mijn shetlandertje kan buigen, kusje geven en volgen :P

Mijn andere shet kan deze 3 dingen ook =D

Binnenkort ga ik ze leren om jambette (of hoe je het ook schrijft) te oefenen =D

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:59

Zorg inderdaad voor een goede basis, zodat je paard je vertrouwt. Zelf zou ik beginnen met voetje geven of de buiging. Begin altijd rustig en bouw het langzaam op. Negeer fout gedrag & beloon goed gedrag. (als je paard snel bedelt geen voedselbeloning geven, maar aaien)
Veel mensen vinden stijgeren aanleren eigen risico. Daar ben ik mee eens, maar als jullie elkaar goed vertrouwen en het 100% zeker weet dan kan je het makkelijk aanleren.

Heel veel succes met VD. :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:16

Waar ik mee ben begonnen en nog aan werk is eerst de basis.
stap op commando, draf, halt, blijf, achterwaarts, terug en komen. stap draf halt en achterwaarts zit er al zo goed als perfect in. echter heeft hij enkele moeite met blijven. maar dat gaat wel goed komen :j . misschien een aanrader voor jou eerst eens de basis onder controle te krijgen ? daarna ga ik indd met de rest mee, iets makkelijks, kus, flemen, spaanse pas. voetje op commando. en zelf vind ik voor als heeeel wat verder bent steigeren weldegelijk een leuke mits de vertrouwen en controle er 100,000% is :)
succes ermee! :Dn enne.. vooral veel plezier!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:31