longeren met een kaptoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orpha_star

longeren met een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 14:47

hallo, binnen kort ga ik beginen met te stappen aan de longe met mn haflinger, nu hebbe ze mij gezegt dat het goed is voor met jonge paarden aan de longe om met een kaptoomtje te beginen. is daar zoveel verschil in dan met een gewoone stalband?
en hoe gebruik je je kaptoom goed want op die dat ik gekregen heb zitten er 3 ringen(wat normaal is veronderstel ik:)) mij hebben ze gezegt om de midelste ring niet te gebruiken maar die daar naast en al je aan de andere kant dan gaan longeren het ringetje wisselen. kweet niet wat julie aanraden?

poes

Re: longeren met een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:00

Ik gebruik de bovenste ring voor longeren en de zijwaartse voor eventuele bijzetteugels of bij het rijden.

NedDuits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:44

Ik heb vandaag voor het eerst mijn tweedehandse kaptoom uitgeprobeerd. die neusriem is zo stijf als een plank en dat ding is loeizwaar, maar....hij liep prima, ging met zijn neus naar beneden en zat ook niet te tandenknarsen (wat hij met bit wel doet), alleen heb ik me laten vertellen dat zo´n kaptoom erg goed moet passen en dat me viel me nogal tegen, omdat die neusriem zo stijf is, zat het niet lekker om zijn neus. voor meer tips over longeren met kaptoom hou ik me trouwens ook aanbevolen...
de groetjes,
dagmar uit Geldrop

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:45

Longeerlijn zit altijd aan de middelste ring. Zo hoef je ook nooit te wisselen als je van hand verandert. De andere ringen zijn voor bijzetteugels, longeren aan dubbele lange lijnen of werk aan de hand.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:14

NedDuits schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst mijn tweedehandse kaptoom uitgeprobeerd. die neusriem is zo stijf als een plank en dat ding is loeizwaar, maar....hij liep prima, ging met zijn neus naar beneden en zat ook niet te tandenknarsen (wat hij met bit wel doet), alleen heb ik me laten vertellen dat zo´n kaptoom erg goed moet passen en dat me viel me nogal tegen, omdat die neusriem zo stijf is, zat het niet lekker om zijn neus. voor meer tips over longeren met kaptoom hou ik me trouwens ook aanbevolen...
de groetjes,
dagmar uit Geldrop

hbe ook een 2de hands kaptoomtje en deze is redelijk licht vind ik iets zwaarder dan een gwne stalband maar niet echt veel, en mn neus riem is heel soepel.alleen moeten er gaatjes bij want is beetje te groot aan der neus.
alvast al bedankt voor julie reactie :)

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:32

De longeerlijn moet aan de middelste en eventuele bijzetteugels aan de buitenste 2 ringen