Trukjes met zwaar paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Trukjes met zwaar paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 08:19

Kan het kwaad om met een zwaarder paard aan vrijheidsdressuur te doen? Om zo'n paard dus trukjes te leren zoals knielen, zitten, etc.
Mijn paard weegt zo'n 800kg, ze heeft wel wat last van overgewicht wat ik probeer in te perken met een graaskorf, maar het is nu ook eenmaal haar paard, het is gewoon een zwaarder gebouwd paard.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:51

Even om je gerust te stellen, als het het paardje uit je profiel is dan haalt dat beestje bij lange na geen 800 kilo, ik gok zo'n 500 á 600.

Waarom niet? Je kunt vrijheidsdressuur doen met alle soorten en mate paarden. Paarden die wat zwaarder gebouwd zijn zijn ook gemaakt om dat gewicht te kunnen dragen. :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:28

Het paardje uit mijn profiel weegt wel degelijk rond de 750 à 800kg (gemeten met zo'n meetlint). Als je haar in het echt ziet twijfel je er zeker niet aan, ik heb van westernzadel een extra full boom en haar singel is 36" (is de grootste maat die er is), dus het is zeker geen 'kleintje' al komt het inderdaad niet zo over op de foto's in mijn profiel.
Daarom mijn bezorgdheid of dit wel een goed idee is met haar. Het is niet zozeer haar gewicht waar ik mee inzit maar het is gewoon een erg struis gebouwd paard (echter wel op lange slanke benen }:0 ), ze is niet zo lening als haar slankere soortgenootjes.

Maar jij ziet hier geen problemen in?

Twaalf

Re: Trukjes met zwaar paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:54

Waarom niet mee beginnen en kijken hoe ze het oppakt :) ?
Van vrijheidsdressuur worden ze leniger en spierkracht neemt vanzelf toe.

Ze moeten gewoon leren hun gewicht te dragen en voordeel is dat ze ook bewuster worden van hun lichaam en houding.
Ik zou zeggen; Ga er voor! :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:59

Ik moet meteen voor 10 lessen intekenen, het is met een groepje op stal. Zou niet zo leuk zijn als we halverwege moeten afhaken.
Maar wat jij aanhaalt over dat leniger worden en bewuster van het eigen lichaam, daar had ik nog niet over nagedacht, in dat opzicht zou het inderdaad zeker niet slecht kunnen zijn voor mijn paardje! *D

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:04

Dat zou idd zonde zijn als je halverwege moet afhaken!
Volg jullie eigen tempo en pik er oefeningen uit die jullie goed liggen :j

Ik zie alleen maar voordelen van vrijheidsdressuur en ik ben pas sinds een paar weken intensief aan het trainen :))

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:55

Gewoon doen... al is het alleen al voor de afwisseling zeg maar. Je steekt er zeer veel van op en je paard ook. Je gaat gewoon aan de gang binnen de mogelijkheden van je paard toch? Neem aan dat ze daar in de lessen ook op afstemmen, dus ik zou het zeker doen.
Je merkt zelf wel of ze er plezier in heeft of niet en waar de moeilijkheden liggen!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:34

Ik zie er geen probleem in hoor! :)
Baad het niet dan schaad het niet, je paard kan er alleen maar leniger van worden. Gewoon doen!

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:03

leren steigen kan gevaarlijk zijn, maar voor de rest kan je alles doen hoor :)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:07

Hier ben ik ook erg benieuwd naar! Alleen is het bij mij met een trekpaard. Hij is verschrikkelijk leergierig, maar kan nogal eens lomp uit de hoek komen waardoor het een beetje gevaarlijk wordt, kan dat ook geen kwaad? :)

Over het gewicht, ik denk echt dat dat meetlint niet helemaal klopt hoor. Tobias weegt 850 kilo, en is een Belgisch trekpaard :)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:49

wat een mooi paard trouwens :)

ik denk ook dat het geen kwaad kan, je ziet vanzelf wel wat ze wel en niet kan, misschien kan ze niet zo makkelijk zitten enzo, maar een pas of buiging moet zeker wel lukken...