leuke oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kr0elkip

leuke oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:50

ik zoek leuke oefeningen die ik met een oudere paard kan doen..

het gaat om een ouder paard van 25

xDonny

Re: leuke oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:51

Met een paard ouder dan 25 zou ik geen zware oefeningen meer gaan doen, ik zou dan meer denken aan het volgen,voetje geven,flemen,hinneken op commando gaan doen en niet het echte grondwerk meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:17

GVL-ITP --> GVL

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:52

Als het paard nog goed in conditie is, waarom niet? Rust roest ;).

Koop het boek 'vrijheidsdressuur' of 'grondwerk met paarden'. Via de clickermethode kun je hele leuke dingen doen. Leren voetballen, kusje geven op commando, apporteren, spaanse pas etc..

De 'seven games' van Pat Parelli zijn fijne oefeningen om het paard meer vertrouwen te laten krijgen in jou.

En misschien kun je hem leren om naast de fiets te lopen en dan lekker samen de wijde wereld in trekken :D.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 11:06

hij kan al voetje geven enzo...
hij heeft wel goeie conditie alleen is wat stijfig als die zn stal uit komt... voor de rest longeer ik hem ook elke dag 45 min

naast de fiets is denk ik niet zo een goed idee,,, hij is onwijs heet als die buiten is... en hij heeft me met hoofdstel en al een keer de sloot in getrokken dus fietsen lijk me geen sucses.. dan word ik rij ik straks t rubber van me wielen af :+ :P

ik zal eens op internet zoeken...

bedankt voor de tips!!
en ga er zeker wat mee doen :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:19

kr0elkip schreef:
voor de rest longeer ik hem ook elke dag 45 min

Dat vind ik voor een jong paard echt al een hele belasting. Laat staan voor een oud paard.

Kun je hem niet meer rijden? Lekker lange rechte stukken rijden is voor alle paarden goed.
En anders inderdaad parelli.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 11:23

hoezo belasting? we crossen niet de hele 45 min hoor
tis maar lekker stappen..
over balkjes stappen
10/15 min draven.. en stukje galoperen

nee rijden gaat niet meer... hij heeft tijdje verzorgster gehad... die door is blijven rijden met een rugklacht... de pijn is nu dus helemaal over maar hij bokt je er dus gewoon af

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:43

longeren is best een belasting voor de spieren en de pezen, wellicht is hij daarom ook stijf als hij zijn stal uitkomt..

Ik zou het longeren terugbrengen naar 20-30 minuutjes max en dan eventueel wat anders doen, vrijheidsdressuur kan heel leuk zijn

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:19

20 a 30 mins is wel de max inderrdaad,langer zou ik niet doen.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:06

aan de longeer stappen vind ik echt geen belasting hoor.... en ik stap meerendeels in en dan draaf ik even en galopeer ik even... en dan stap ik goed uit,,

dus ik weet neit wat er zo belastend aan is...
en stap liever meer uit dan dat ik alles ga inkorten!

en heb het nagevraagd hij is/was onder het rijden ook altijd stijf is geweest! als die zijn stal uit komt! en de dierenarts heeft er naar gekeken..

en ik vraag geen commentaar over hoelang ik longeer... maar over leuke oefeningen die ik kan doen..

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:09

het is geen commentaar maar advies.. als je daar niks mee doet moet je zelf weten.. Vind het gewoon lang, en elke dag 45 minuten in circeltjes lopen, ongeacht of je stapt of draaft is dus wel een balasting voor de spieren en pezen

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:53

dus jij vind het beter om een jong/oud paard maar lekker de hele dag in zijn stal te laten staan? en helemaal maar niks doen??? en hij loopt niet continu in rondjes! want longeer em de grootste gedeelte in de paddock en dan weer 3 x in de week in de longeercirkel...

maar goedi k vroeg hier geen commentaar over,,, maar om de oefeningen...

dus ga hier niet meer op reageren als je echt commentaar heb stuur dan lekker een prive berichtje !

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:04

Niet zo boos reageren, joh..

Longeren is constant rondjes lopen. Dat is echt véél moeilijker voor een paard dan lange stukken rechtuit.
Je kunt toch allicht eens proberen hoe hij reageert als je eventjes niet meer longeert? Misschien is hij dan inderdaad wel minder stijf; misschien ook wel niet, wordt 't erger, en dan kun je het weer gewoon oppakken.

Leuke oefeningen zijn er genoeg..je zou hem bijvoorbeeld ook kunnen leren om naast je mee te lopen/rennen, en jouw bewegingen te volgen. Dan kun je ook heel leuk varieren met overgangen en tempowisselingen en zo. Netjes achterwaarts gaan is een nuttige oefening..met een bal spelen, iets aanraken met zijn neus..schriktraining, kan ook erg leuk zijn.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:04

dat hoor je mij niet zeggen, je schrijft zelf in een eerdere post dat je 10/15 minuten gaat draven en balkjes lopen en galloperen.
Dat klinkt best heftig voor zo'n oudje.. Bedoel het niet verkeerd, maar je schrijft nu pas dat je ook in de paddock longeerd..
ik heb zelf een oudje van 29 en die laat ik echt niet in zijn stal staan hoor..

Wat ik veel met hem doe, is met de lange lijnen werken, lekker buiten gaan wandelen, gewoon achter hem alsof je op de kar zit.. veel paarden vinden het wel leuk om wat nieuws te leren..
ook naast de fiets vind hij fantastisch..

Als je de moeite wilt nemen om je in vrijheidsdressuur te verdiepen zijn er talloze mogelijkheden om met je oudje aan de slag te gaan..

succes

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:55

zoals ik al eerder hier neer heb gezet... het is niet met hem te doen om buiten te gaan lopen! of fietsen
hij heeft mij al een keer de sloot in getrokken omdat die onwijze heethoofd buiten is...
en ik longeer in de paddock... en dat is niet contant rondjes lope! ons paddock staan swinters 5 tot 8 paardne in en is dus niet zo klein en rond als een longeer cirkel

dat er talloze mogelijkheden zijn weet ik,,,
daarom heb ik dus deze topic geopend om te vragen of mensen weten wat voor dingen ik kan doen en het ook uit kunnen leggen hoe ik het het beste kan leren....

en danibanani hij kan mij bewegingen goed volgen
en als ik voor hem sta en vraag of die achterwaarts wil gaan doet die het ook netjes.. hij kan lief voetjes geven

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:27

(maar longeren is toch sowieso al rondjes om jou heen lopen? Of loop jij met hem mee door de hele paddock heen?)

Je kunt ook áchter hem staan en vragen of hij achterwaarts wil ;)
Of tien meter voor hem, of opzij van hem. En kan hij bijvoorbeeld ook een pasje verruimen als hij met jou meerent? Of in de galop springen die jij aangeeft? Snelle overgangen stap-halt-achterwaarts-draf-halt, dat soort dingetjes.

Je kunt ook simpele oefeningen met zijn hoofd doen - links en rechts inbuigen, 'aan de teugel' staan, hals uitstrekken..kun je nog best veel mee varieren. Op 't blok zou je ook nog kunnen proberen, als je een blok hebt (of kunt maken).