Wat kan ik doen met een paard dat op rust "hoort"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Wat kan ik doen met een paard dat op rust "hoort"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:37

Hallo,

Even goed lezen voor jullie reageren. Ik heb een 12 jarige merrie op stal staan die op dit moment met een pees blessure staat. Ze staat ondertussen al ruim twee maanden stil maar ze is dus van volledig in training naar helemaal niets gegaan. Ze mag wel gewoon op weide maar dat is duidelijk niet genoeg. Ze word echt helemaal gek... Haar op weide zetten is een hel omdat ze gewoon zo ontzettend veel energie te veel heeft dat je goed moet opletten met haar. Ze is sowieso niet het makkelijkste paard, redelijk dominant enz maar nu ze helemaal niets meer te doen heeft word ze letterlijk gek. :\ Ik heb soms het idee dat ik met een hengst bezig ben die een leuke merrie ziet ipv met mijn eigen merrie. Gisteren heeft ze mijn moeder een kopstoot gegeven toen deze in haar stal kwam en naar mij heeft ze eenmalig gesteigerd op weide. (daar heeft ze toen ontzettend voor op haar doos gekregen dus het is ook de eerste en de laatste keer geweest tot nu toe.)

Gezien ze gewoon op weide mag, was ik benieuwd of er iets van grondwerk is dat haar niet te veel belast fysiek (niet meer dan gewoon op weide lopen) maar wat haar wel mentaal een beetje bezig houd... Het ziet er nl naar uit dat ze nog sowieso een week moet stilstaan en waarschijnlijk nog wel wat langer... Ze word stilletjes aan wat gevaarlijk terwijl het normaal vanaf de grond een doodbraaf paard is. Ik vermoed dus dat het echt pure frustratie is van het "niets doen".

siskeh

Re: Wat kan ik doen met een paard dat op rust "hoort"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:39

hoe reageerd ze op iets van schriktraining?
er zijn ontzettend veel dingen te verzinnen, dus daar kan je wel even mee bezig zijn.
mag je wel draven aan de hand verder? of alleen stappen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:42

Ik kan bellen naar de DA of ze ook mag draven, maar liefst zou ik het op enkel stappen houden.... Ik wil haar echt zo min mogelijk fysiek belasten maar haar wel mentaal wat bezig houden. Ze moet iets te doen hebben... :) Dit vind ze nl helemaal niet leuk...

Schriktraining reageert ze vrij rustig op, zeker als ik naast haar wandel. :) Is zeker wel een idee om nog eens wat mee te doen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:42

Staat ze nu 24 uur per dag buiten of een paar uur? Als ze nu geen 24 uur buiten staat zou ik dat eerst eens proberen, dan heb je kans dat het "teveel energie" wel overgaat.
Anders kan je haar mentale uitdagingen gaan geven, die dus niet lichamelijk belastend zijn. Dus bijv. haar laten wennen aan dingen als paraplu's, planken/ bruggetjes waar ze over heen moet lopen, etc. Misschien dat je inspiratie kan opdoen bij de 7 games van Parelli: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

En anders misschien een goede film laten zien ;) 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:44

Op dit moment staat ze enkel 's nachts binnen omdat mijn moeder bang is dat ze smelt als het regent.... ( ;) ) Dus ze gaat om negen uur naar buiten en ze komt rond 20:00 oid terug binnen om te eten..
7 games zijn ook een goed idee :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:05

als je wel wilt draven lijkt het mij belangrijk dat je rechtuit draaft, dat zal vast al schelen.

Glory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:43

Probeer eens iets met clicker training. Dan kun je haar allerlei dingen aanleren. Dit kan in een rustig tempo, maar zal haar zeker mentaal bezig houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:45

:j Dank voor de tips! Clicker training lijkt me inderdaad wel leuk :D

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:45

mijn paard had afgelopen winter ook een blessure , alleen die had echt helemaal boxrust , die begon zich ook behoorlijk te vervelen , ik heb speelgoed in zn stal gehangen voor als ik er niet ben . & ben hem dingetjes gaan leren ! vond hij echt heel leuk! misschien kan je dat proberen ? die van mij heeft er de hele dagen kusjes geven aan overgehouden aha!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:46

Toch maar gewoon buiten laten? Smelten doet ze heus niet. ;) Desnoods uit haar buurt blijven totdat je weer echt iets met haar mag doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:56

Dat laatste wil ik niet goeroe, ik heb haar met heel veel moeite zo ver gekregen dat ze wat mensgerichter werd en ze niet enkel zag als bowlingkegels.... Ik wil niet dat ze terug zo word. :) En ik weet dat ze niet smelt :') Maar moeders heeft ook inspraak... :) Als ik de dieren eenmaal volledig zelf houd vliegen ze 's zomers gewoon 24/7 op weide. :)

JSCAA: :D Wat voor dingen heb jij hem bv geleerd?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:00

Hoeveel voer krijgt ze?

Als ze nog krachtvoer krijgt, zou ik haar hier vanaf halen. Dat wil vaak ook al helpen. Anders zoals je al zei even met de dierenarts overleggen van wat ze al mag doen. En dan daaruit je plan trekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:01

We hebben haar krachtvoer ondertussen volledig afgebouwd. :) We durfden het niet ineens weg te pakken, maar ondertussen krijgt ze geen krachtvoer meer. :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:10

@pharagirlke

ik heb m geleerd om kusjes te geven , hij had het binnen 1 dag al een beetje door , alleen dan moest ik hem een kusje geven haha , en steeds een beetje dooroefenen , en nu geeft hij ze zelf .

ik heb hem voetjes leren geven , ook heel handig , de hoefsmid hoeft nu alleen maar voet te zeggen en hij doet zn been al omhoog.

meer heb ik niet kunnen leren omdat hij er toen alweer een kwartiertje per dag uitmocht , en zn boxrust over was .

succes!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:14

ik zou haar echt gewoon dag en nacht buiten laten. verder niets

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:00

als ze niet bang is kan je haar met een skippybal laten spelen! of een paraplu laten zien. Je kan ook onder een aantal emmers wat lekkers leggen en dan haar laten kiezen.
heb ik namelijk ook gedaan die van mij mocht helemaal niks! ook peesblesure

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:02

Vrijheidsdressuur met behulp van de clicker! Zijn zat leuke kleine kunstjes aan te leren! ;)
(Weet niet of je hier een link neer mag zetten ik stuur wel even via PB een site van een vriendin van mij over VD, erg leuk en goed uitgelegd! ;))

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:05

En is mee naar buiten nemen aan een longeerlijn niets? En dan een beetje longeren? Bedoel, ze rent toch al in de wei.

En idd schriktraining, clickeren, skippybal.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:10

Laten zwemmen in een waterbak...Je belast dan haar pezen niet en ze zijn echt moe en voldaan als ze klaar zijn..Het nadeel is alleen dat je waarschijnlijk moet reizen..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:17

Longeren zou ik niet doen, dat is voor een gezond paard al erg belastend voor de pezen. Heb je nog iets met de andere tips kunnen doen TS? Hoe gaat het nu met je paard?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 23:40

longeren belast te veel vrees ik... We hebben gelukkig goed nieuws gekregen, volgende week mag ze weer aan het werk! Heb haar een beetje bezig gehouden kleine dingetjes zoals een snoepje ergens leggen waar ze even over moest nadenken om het er uit te krijgen enz. Dat vond ze erg leuk :j echt zoeken met die lipjes en echt af en toe zo kijken van "hoe moet dat nou?!" verder hebben we buiten op weide wat gewerkt met langs me wandelen zonder touw dat ze echt op mij moest letten wanneer ze stopte en draaide enz. Echt trukjes heb ik haar niet geleerd maar heb wel "stukjes" van the 7 games over genomen en wat "gespeelt" met zakken enz :j Beetje combinatie van schriktraining en grondwerk en heel veel lol :D Dat deed haar goed! :j Ze is nog altijd energiek maar niet meer zo overactief en gefrustreerd.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:43

Leuk om te horen dat het zo goed uitpakte. :D Succes met het herstel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 00:03

ja was voor ons ook een hele opluchting dat de jongedame er tevreden mee was :D

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:09

Aan de lange lijnen dat ze voor je uit loopt? Stappen, halthouden, misschien een pasje achterwaarts. Zet een paar pionnen neer en speel slinger de slang, leg een paar balken neer (liefst een T vorm) en laat haar er tussen in lopen, probeer ook die draai te maken zonder dat ze de balken aanraakt. Leg een stuk zeil neer, misschien is ze dapper genoeg om er langs/ overheen te lopen. Let wel, dat ze niet in paniek raakt en zo de blessure kan verergeren.
Of wat dacht je van een lange wandeling?

:wave: