Longeren met een pessoa bij paard met gevoelige mond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Longeren met een pessoa bij paard met gevoelige mond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 23:15

Hallo,

ik rijd nu een tijdje een pony die ik wil ga proberen met pessoa te longeren. Nu longeer ik haar altijd zonder. Maar de pony is gevoelig in haar mond, kan dit gevolgen hebben als ik haar met een pessoa ga longeren? Ze heeft nu wel een bitje in waar ze met rijden super op loopt.
Nu heb ik gehoord dat het beter is als ik haar niet met pessoa ga longeren, maar ik wou toch nog andere meningen horen.

Ik hoor het graag.

Groetjes.

Storm

Re: Longeren met een pessoa bij paard met gevoelige mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:18

Ze kan er inderdaad schrikkerig op reageren als je hem te snel te strak zet. Dus, heel lang en laag beginnen en pas als ze eraan gewent is, langzaam korter maken. Let erop dat je dat niet te snel doet, anders kan ze schrikken en gaat ze achteruit deinzen en dan ben je verder van huis.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:19

tuurlijk kan dit wel als je de pessoa gewoon heel los doet de eerste paar keer zodat het paard door krijgt hoe het werkt em het snapt dan kan je hem ietsje strakker zetten. en als het paard gewoon makkelijk na geeft zie ik er geen probleem in ;) je moet soieso nooit gelijk de voorkant vast zetten laat ze eerst maar wennen aan het bontje achter ze kont, en als die daar niks meer om geeft kan je de voorkant vast maken. longeer je paard altijd de eerste paar rondjes flink na voren, om stilstaan en evt omhoog komen te voorkomen ;)

suc6

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 23:29

Ik laat haar idd eerst wennen en zeker niet te strak.

Bedankt voor de tips :).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:11

Het is misschien een stomme opmerking :o Maar waarom maak je de clipjes die je anders aan de bitringen vast zou maken niet eens aan de ringen van de kaptoom vast?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:46

hestejente schreef:
Het is misschien een stomme opmerking :o Maar waarom maak je de clipjes die je anders aan de bitringen vast zou maken niet eens aan de ringen van de kaptoom vast?

omdat die die pessoa dan stuk kan trekken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:47

Wat is je reden om een pessoa te gebruiken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:50

Inderdaad eerst lang en laag beginnen, en weken later pas hoger instellen.

Ik zou ook met kaptoom longeren, zeker als je paard erg gevoelig in de mond is. Waarom zou je de mond ongevoelig gaan trekken, als je ook zonder bit dezelfde ontspanning kan krijgen en dezelfde spieren kan trainen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:55

roybrit schreef:
hestejente schreef:

omdat die die pessoa dan stuk kan trekken?

Kan hij ook met een bit ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:58

hestejente schreef:

omdat die die pessoa dan stuk kan trekken?[/quote]
Kan hij ook met een bit ;)[/quote]

ja maar wel minder snel,ze kunnen meer druk op de neus hebben dan op het bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:00

Ze kan toch gewoon kijken hoe het gaat :roll: En als het niet werkt, dan niet. Dan weet ze dat. Maar dan heeft ze wel onderzocht of het een optie is. Overigens is mijn kaptoom steviger dan mijn hoofdstellen, dus vandaar mijn suggestie ;)

en het hele idee van een pessoateugel is toch dat het paard ontspannen de aanleuning opzoekt? Hoe longeer jij dan in vredesnaam Roybrit?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:18

hestejente schreef:
Ze kan toch gewoon kijken hoe het gaat :roll: En als het niet werkt, dan niet. Dan weet ze dat. Maar dan heeft ze wel onderzocht of het een optie is. Overigens is mijn kaptoom steviger dan mijn hoofdstellen, dus vandaar mijn suggestie ;)

en het hele idee van een pessoateugel is toch dat het paard ontspannen de aanleuning opzoekt? Hoe longeer jij dan in vredesnaam Roybrit?

haha dat is idd de bedoeling, maar ik bedoel dat als ze die er om heen doet en het paard gaat rennen. of zijn hoofd omhoog drukt zou die het kapot kunnen trekken,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:28

Dat is met elk paard zo als je de pessoa eraan hangt. Hij kan er inderdaad van gaan rennen. Vertel mij wat :roll: Laat 'm dan ook eerst rustig wennen. Gewoon eerst een paar keer alleen de achterkant, en wanneer je dan de voorkant ook vastmaakt eerst de touwtjes heel los, en dan verspreid over een paar keer op maat maken. En ook altijd eerst even zonder de voorkant vast longeren, niet meteen alles vast. Dan kan er weinig mis gaan. Je zet toch pas een volgend stapje wanneer het voorgaande stapje goed gaat? Stel je voor dat ik mijn paard meteen in de pessoa had gehesen. Dan zaten we nu nog verstrikt in dat ding. Ik heb 'm eerst het principe "longeren" uitgelegd. Dat leek me een handige volgorde :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:30

hestejente schreef:
Dat is met elk paard zo als je de pessoa eraan hangt. Hij kan er inderdaad van gaan rennen. Vertel mij wat :roll: Laat 'm dan ook eerst rustig wennen. Gewoon eerst een paar keer alleen de achterkant, en wanneer je dan de voorkant ook vastmaakt eerst de touwtjes heel los, en dan verspreid over een paar keer op maat maken. En ook altijd eerst even zonder de voorkant vast longeren, niet meteen alles vast. Dan kan er weinig mis gaan. Je zet toch pas een volgend stapje wanneer het voorgaande stapje goed gaat? Stel je voor dat ik mijn paard meteen in de pessoa had gehesen. Dan zaten we nu nog verstrikt in dat ding. Ik heb 'm eerst het principe "longeren" uitgelegd. Dat leek me een handige volgorde :+

heb ik ook gedaan^^^^^^

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:32

Ja, en toen? Trok hij je kaptoom aan gort?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:10

hestejente schreef:
Ja, en toen? Trok hij je kaptoom aan gort?

tuurlijk kan dit wel als je de pessoa gewoon heel los doet de eerste paar keer zodat het paard door krijgt hoe het werkt em het snapt dan kan je hem ietsje strakker zetten. en als het paard gewoon makkelijk na geeft zie ik er geen probleem in je moet soieso nooit gelijk de voorkant vast zetten laat ze eerst maar wennen aan het bontje achter ze kont, en als die daar niks meer om geeft kan je de voorkant vast maken. longeer je paard altijd de eerste paar rondjes flink na voren, om stilstaan en evt omhoog komen te voorkomen

suc6

staat nergens dat ik met eeb kaptoom longeer,pessoa is eerder stuk dan een kaptoom.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:19

Een paard is ook gevoelig op zijn neus, maar anders dan in zijn mond, verkijk je daar niet op. Maar de druk die van een kaptoom op de neus wordt uitgeoefend is een mider grote "piek" belasting dan een gemeen trensje in de mond. Als ik mijn paarden longeer en ik gebruik een bijzet ( ik vind de pessoa een onding die een paard in een houding perst) doe ik die ook vrijwel altijd aan het kaptoom.
De buiging die je vraagt is hetzelfde als met bit, maar het paard zal mider snel in paniek raken.
Als je paard/ pony de pessoa kapot trekt doe je iets fout ( te strak o.d.).

Daar met longeren de hulp teugels aan het kaptoom te bevestigen krijg je vaak zelfs een veel fijnere afbuiging/ aanleuning/ ruggebruik omdat het minder snel pijn doet. Maar goed, ik rijdt ook nooit met constante teugeldruk of ik nou western of klassieke dressuur rijdt. Ik werk altijd pulserend en laat los als het paard nageeft, te strakke hulpteugels blijven druk geven en een pessoa geeft ook iedere keer nog een "fijn" rukje als het dier loopt door de beweging van het achterbeen; ondingen die pessoa's.