Zat er al een lange tijd mee om te beginnen maar het kwam er nooit van. Tijd terug het boek "clickertraining" in huis gehaald en een paar dagen terug het boek "vrijheidsdressuur", in dit laatste gelezen en besloten aan de slag te gaan. Clicker & zweep gehaald in de winkel (wil een zweep die ik enkel voor VD gebruik, vandaar
) en naar pony getrokken.En ja .. het gaat nog wat worden

Ongeveer het verloop:
- clicker laden ging prima
- targetten was een ramp .. Hij wilde het niet aanraken en als hij er dan toch eens met zijn neus aankwam schrok hij zich bijna rot van de click (maar was er uiteraard wel om het snoepje in ontvangst te nemen)
Na een paar keer dacht ik dat hij het wel door had, maar hij wilde het gewoon niet uit zichzelf aanraken ..- dan overgegaan naar handtarget, met mijn vingers geknipt en afgewacht. Dat deed ie dan weer wel! Hand hoog of laag, hij ging wel op zoek..
En toen ineens begon het .. hij had door waar de snoepjes uitkwamen (een heuptasje) en vond dat hij ze best zelf kon nemen .. Hij bijt niet ofzo, maar hij wordt gewoon heel opdringerig en zit de hele tijd met z'n neus aan dat zakje. Hoe los ik dit op?
Ik heb geprobeerd om het te negeren en als hij weg keek te klikken & belonen. Dit leek hij wel te snappen, maar toch bleef hij regelmatig proberen of hij toch niet zelf wel wat eruit kon halen. Mij omdraaien en hem negeren werkt ook niet, dan komt hij gewoon langs mij door en als hij niet aan het zakje kan zoekt hij in mijn handen.. Hem achteruitsturen als "straf" heeft ook weinig effect, het interesseert en doet hem gewoon allemaal niks ..
Door dit, en mijn gebrek aan creativiteit om een oplossing te vinden die werkte, ben ik eerst een tijdje weggegaan, gewoon de paddock uit. Daarna heb ik hem teruggenomen (hij was ondertussen hooi gaan eten) en ben weer opnieuw begonnen, meteen met de oefening "blijf". Op zich ging die best goed, hij blijft staan als ik een stap of 2/3/4 achteruit zet en dat vind ik al super.
Hij blijft echter niet staan als:
- ik die stappen achteruit zet en dan ga stilstaan, op dat moment komt hij naar me toe..
- als ik een stap opzij wil zetten
- als ik naar zijn achterhand wil gaan (dus zeg maar een stap vooruit).
Tips? Oplossingen?
Geen idee of het duidelijk is wat ik allemaal bedoel? Het lijkt misschien of ik een aantal stappen heb overgeslagen, maar die target heb ik dus gelaten omdat hij het echt niks vond. En het leiden & achteruit gaan is basis en zit er bij hem dus wel in .. Alhoewel ik met het leiden wel het volgende heb:
Ik kan hem leiden uit de 1e positie, dus als ik vooruit loop. Dan is leiden & stoppen geen probleem, maar hier hebben we ook heel hard op geoefend de laatste tijd. Door bepaalde gebeurtenissen ben ik echt bezig geweest met hem uit mijn ruimte te houden en heeft hij echt geleerd om een stuk achter mij te blijven, zodat ik dus ruimte heb. Maar dit betekent nu wel dat ik niet in positie 2 kan komen .. Of dat kan ik natuurlijk wel, ik kan hem alleen niet van daaruit leiden .. Als ik in positie 1 loop en naar positie 2 (dus naast z'n hoofd ga) dan staat hij eigenlijk al stil voordat ik wat kan doen. En ik kan hem van daaruit niet "meekrijgen", hij loopt niet zolang ik naast hem sta/loop ..
Is dat leiden uit verschillende posities echt nodig? Indien ja: hoe los ik dit op?
Ik denk dat het dat zowat is

Als er iets niet duidelijk is mogen jullie natuurlijk altijd vragen stellen

Dat terugzakken gaat niet, want dan staat hij dus meteen stil als ik niet oppas