paard draait om als hij rechtsom moet lopen aan de loge

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

paard draait om als hij rechtsom moet lopen aan de loge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 15:46

hoi mijn huidige verzorgpaard is in princiepe heel lief, althans voor mij ;) ondanks dat hij onwijs dominant is, ik hem niet geheel vertrouw met zn achterhand in bepaalde situatie's (maar dit omdat hij de eigenaar wel eens graag een mep verkoopt of de hoefsmid als ze zijn maatje aant bepakken zijn enc) maar dit is nu niet ter zaken...

Ik longeer hem (zonder extra dingen alleen een longeer lijn en zweep, meer hebben de eigenaren niet) maar hij gaat van veulen af aan (na een blessure) niet graag rechtsom, onder het zadel in stap dan gaat dit wel...hij wil soms nog de baas spelen omdat het kind dat er op zit (rijden kun je het niet noemen) niet de lijding neemt en hij dus gewent is stil te staan waar en wanneer hij wilt enc!
Bij mij doet hij het nu steeds minder, wetende dat hij dr bij mij niet onderuit kan komen als ik wil dat hij een kant op gaat... Maar doordat waarschijnlijk een kant sterker is omdat hij zelf ook meestal linksom loopt, op de renbaan gelopen heeft wat ook linksom is dacht ik, en dus duur de eigenaren nooit gelongeert of echt gereden word en dus nooit rechtsom hoeft....
Ik vind dat zn andere kant uiteraard ook sterker moet worden en van mij moet hij dan ook rechtsom lopen en aan de loge lopen... (hij ondervind geen pijn overgins!! hij heeft zich alleen als veulen ingeprent dat rechtsom pijn deed toen hij die blessure heeft, da is ondertussen al gekomen alles onderzocht en hij is echt kern gezond!!)

als ik hem dus rechtsom heb lopen gaat hij om zn as draaiend de andere kant weer op!!! en dit niet netjes meestal ook nog in een versnelde galop! trekt dan ook een beetje waardoor je zelf ff een ruk krijgt aan je arm! Dit gebeurt niet altijd soms kun je netjes blijven staan... ik heb al vanalles geprobeert door de de zweep echt achter hem te houden als teken dat hij daar niet heen kan...maar het boeit hem totaal niet!
hij springt gewoon om alleen de 2 achterbenen staan dan nog op de grond...

iemand een idee (ik ben alleen) hoe ik hem kan leren gewoon door te lopen?
Ik probeer nu al vaak heel kort rechtsom te gaan dan naar me toe laten komen en stoppen zodat hij weet dat als hij goed rechtsom gaat het erna ook weer stopt...

Nouja miss hier enkele tips ;)

xJustMe6

Re: paard draait om als hij rechtsom moet lopen aan de loge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:48

ik ken het verhaal. de verzorgpony van een vriendin wil ook niet rechtsom aan de longe..
heel frustrerend.. wij blijven gewoon proberen. eerst de lijn heel kort houden en dan steeds meer ruimte geven

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:36

Probeer de driehoek longeerlijn/zweep/paard kleiner te maken. Dus je zweep meer op de schouder richten in plaats van achter hem te houden. Dan kan hij niet draaien omdat je hem tegen houdt met je longeerzweep. Maak evt. de volte kleiner.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:47

klem zetten tegen het hek
op het moment dat je paard gedraait heeft heb jij gefaald en hem die kans gegeven om zich om te draaien
maar om hem dan terug te draaien is moeilijk

mijn ruin deed dit ook wat ik deed

op het moment van omdraaien liep ik als de sodemieter naar het hek en gaf hem geen kans van langslopen zodat hij zich weer terug moest omdraaien naar rechts
dit heeft die 1 week volgehouden en daarna nooit meer gedaan

je moet trouwens wel even fel zijn met je zweep en hem absoluut niet langslaten en hem dwingen om te draaien
(zo gaat het in kuddeverband ook)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:26

Misschien eerst los werken en jezelf bewust worden van je eigen lichaams taal, misschien sta je te ver naar voren en dwing je onbewust het paard om om te keren,

Misschien alles eerst in stap doen en pas als dat goed gaat draven , de galop zou ik zeker nog even niet doen als het in stap en draf al niet lukt.

Probeer eens zonder zweep te werken en puur op jou houding en positie, , als je wilt dat hij vooruit gaat blijf je schuin achter lopen en wil je dat hij stop ga je wat naar voren , niet te ver anders draait hij om, het is even zoeken, waar de rem en het gas zit en waar het centrum.
Probeer vooral niet te grote hulpen te geven, want vaak snapt het dier dat niet en gaan ze juist om draaien en/of rennen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:15

Das idd een probleem wat je wel eens meer tegenkomt, niet afgeven, je paard proberen voor te blijven, en als het toch niet lukt hem gewoon bezig houden op eender welke manier tot hij weer braaf in de goede richting gaat, dan idd dadelijk de druk iets verminderen , das dan de beloning.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 00:22

mm nja ik kan het eens proberen... nadeel is dat hij zonder zweepje niet vooruit wil... eventueel wel in draf maar de galop is een ramp.. hij springt er dan gewoonweg niet in..ondanks dat hij vrij goed luisterd (als hij zin heeft) op mn stem. De zweep (al is het maar een rijzweepje) heb ik vooral nodig voor het begin...dan wil hij niet, als hij eenmaal van de draf geproeft heeft dan wel.. in galop doet hij het niet vaak..het gaat vooral in de stap en draf.

Ik heb hem al vrij kort gehouden en durf ik niet TE kort omdat ik al vertelde dat hij de neiging heeft zn eigenaar of andere te trappen..dus ik blijf altijd op een afstand dat hij me als hij het ooit zou willen proberen (wat hij nog niet gedaan heeft) me niet zal kunnen raken! maar als hij een kleine volte moet rijden heeft hij er erg veel moeite mee rechtsom...

Naar het hek gaan word moeilijk daar hij het met omdraaien meesten in een snelle galop springt tegen de tijd dat ik hem bij het ken heb snapt hij t verband waarschijnlijk niet meer. De zweep voor zn neus houden als teken dat hij toch echt weer moet omdraaien werkt niet...hij loopt er dan gewoon tegenaan of omheen. Hij is zoooooo vervelend soms he :P al vind ik hem super.

ik heb ook al met en zonder zweep hem enigsins vooruit gedreven als hij echt niet de galop in wou...met zweep doet hij dit prima zonder alleen als hij zin heeft.

Alé ik zal eens wat opnieuw proberen van wat hier staat maandag ;)

het zweepje bij zn schouder houden heb ik namelijk nog niet geprobeert al denk ik dat ik dan een heel nerveus onrustig en gehaast paard ga krijgen :P of dat hij niet vooruit te branden is.
hij is en blijft nerveus/kijkerig en schrikachtig voor dingen, is gewoon zn aard.. maar ik zal eens proberen :D

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 02:08

Bekend probleem!
Mijn verzorgpaard vindt rechtsom ook niet zo super,
dat merk ik met rijden ook,alles gaat dan wat minder soepel.
Als ie omkeert met longeren begin ik ook niks hoor.
Hij heeft me toen ik 'm pas verzorgde een keer bijna ondersteboven
gelopen toen ie omkeerde.Ik ga 'm dus niet meer zo proberen tegen te houden.
Het is een flinke Tinkerruin van bijna 1.70 m. dus ik kijk ook wel uit hoor.
Hij bedoelt het niet kwaad,hij is alleen wat lomp soms. :P
Ik volg dit topic even ;) ben wel benieuwd hoe anderen dit doen.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:34

Dit heb ik ook gehad met een van mijn paardjes. Ook rechtsom.
Het kan best een heel probleem worden als je dit niet goed aanpakt.
Bij mij lukte het niet om haar voor te zijn, ging echt te snel, je kon het niet afkijken.

Ik ben begonnen met haar opsluiten, tussen de dubbele lijnen en dit werkte goed.
Ook kan het een uitkomst zijn om eens een ander met je paard bezig te zien, die heeft een andere houding en misschien geeft het je paard meer vertrouwen in zijn doen en laten.
Bij mij is het goedgekomen, heb er een ontzettend fijn dier aan overgehouden.

Mocht dit niet gaan raad ik je een osteopaat aan om evt blokkades op rechts op te heffen of de DA in te schakelen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:37

nou zal even nog eens duidelijk maken dat het ja niet mn eigen is dus zomaar een ander eraan laten is niet zo makkelijk als dat ik dr zelf wat over te zeggen heb... verder zoek ik een gratis paard omdat ik niet eens 20 euro per maand kan bij betalen dus vakmensen erbij halen die geld kosten is helaas geen optie...

iig houd ik het nog ff in de gaten hier en verder ga ik maandag nog het 1 en ander proberen..overgins heb ik geen dubbele lijn ik heb echt alleen 1 longerzweep en een longeertouw thats it en daar moet ik t mee doen. buiten het omdraaien is hij vrij braaf ondanks dat hij heel dominant is :)

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:41

Misschien toch even naar de ruiterspeciaalzaak in overleg met de eigenaren? Als dit zich doorzet en je niet consequent met een oplossing bezig gaat heb je straks een groter probleem. Jij maakt dit topic aan en vraagt om tips en die probeer ik je te geven. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:47

Betekend dat hij linksom vast zit, dus als hij rechtsom moet lopen, dan moet hij buigen naar rechts toe, dus zijn linkerkant langer maken en dat doet zeer.
Afdwingen heeft geen zin, krijg je vluchtgedrag van en een boos gefrustreerd paard.

Ga het bekende worteltje doen, desnoods op een volte voorwaarts- neerwaarts met hem lopen, maak hem spelende wijs soepeler en langer op de linkerkant van zijn lijf. Kijk ook eens of hij wel helemaal zuiver is achter, of hij moeite heeft het gewicht op zijn binnenachter been te zetten en te houden. Kan zijn dat hij last van zijn lendenen heeft, ook kan hij last van zijn nek hebben.

Hij doet het niet om jouw te sarren, maar omdat hij ergens last heeft en dat probeert te voorkomen, hij snapt niet waarom hij het moet doen als het pijn doet, of balans verlies geeft. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:50

AlexandraM schreef:
nou zal even nog eens duidelijk maken dat het ja niet mn eigen is dus zomaar een ander eraan laten is niet zo makkelijk als dat ik dr zelf wat over te zeggen heb... verder zoek ik een gratis paard omdat ik niet eens 20 euro per maand kan bij betalen dus vakmensen erbij halen die geld kosten is helaas geen optie...

iig houd ik het nog ff in de gaten hier en verder ga ik maandag nog het 1 en ander proberen..overgins heb ik geen dubbele lijn ik heb echt alleen 1 longerzweep en een longeertouw thats it en daar moet ik t mee doen. buiten het omdraaien is hij vrij braaf ondanks dat hij heel dominant is :)

Ik ga nog even in op jouw berichtje, ik denk dat je ook wat kennis mist, longeren is een kunst en als een paard scheef is of ergens heel vast zit, heb je er niets aan om hem rond te slingeren met een lange lijn. Dominantie zie jij misschien aan voor verzet, verzet omdat hij het niet lekker kan.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:16

russel schreef:
AlexandraM schreef:

Ik ga nog even in op jouw berichtje, ik denk dat je ook wat kennis mist, longeren is een kunst en als een paard scheef is of ergens heel vast zit, heb je er niets aan om hem rond te slingeren met een lange lijn. Dominantie zie jij misschien aan voor verzet, verzet omdat hij het niet lekker kan.

Dat idee kreeg ik ook al.
Bij mij was duidelijk wat uitproberen en snel over, maar als dit niet was opgelost (en ja met behulp van een derde persoon) had ik haar zeker laten nakijken door DA/osteopaat/fysio. Ze kunnen nou eenmaal niet praten en uiten dit dus door bijvoorbeeld dit gedrag!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:38

RT--> GVL

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 15:28

ik ben ook geen grote kei in longeren! zeg ik heel eerlijk... ik kan de basis niet meer niet minder...

ik snap ook dat hij dat niet goed kan logisch! hij loopt alleen linksom zn hele leven..of bijna altijd. DUS die andere kant is kwa soepeleheid enzo niks gewend... daarom vroeg ik om een begin daar ik niet veel rijd momenteel zowieso niet veel in de versnelde gangen. Ben hem nog aant leren kennen en door mn val van ook een draver tijd terug ben ik ietswat voorzichtig bij deze :) dus doe alles rustig..maar om toch al iets te doen doe ik grondwerk waaronder ook longeren..ik zou hem ook laten nakijken maar goed het is mijn paard niet.tevens ook even zeggen dat ik niet direct denk aan verzet ondanks dat het misschien zo overkomt! hij is buiten zn dominantie een onwijs lief beesje :D krijg veel van hem gedaan zonder rare fratsen te moeten uithalen ben totaal verkocht :)
Ik dacht zelf dat het zowieso nog komt van zn verleden (daar hij echt al van top tot teen getest was voor er verder mee gewerkt ging worden, en daaruit bleek dat hij niks meer had lichamelijk) en dat hij dus ook idd veel soepeler is aan 1 kant zelfde als sterker aan 1 kant. Ik had gehoopt het via longeren al wat te verbeteren zodat hij iig weer vertouwd word met het rechtsom lopen eer ik het van op hem ga proberen (in draf en galop)

Ik wil best met een 3de persoon longeren hoor :D maar moet je wel maar net iemand hebben die beetje verstand heeft, niet bang is (zowieso niet voor hem!! hij is niet altijd even lief) en mee wil/kan

helaas doordat ik nu op een prive weide sta met stallen erbij is er niet iemand zoals op een stal van ey zou jij me eens willen helpen :P

ik had overgins dat met de zweep bij zn borst heel ff geprobeert het werkte wel maar zoals verwacht werd hij dan heel gehaast.. heb het ook maar HEEEEEL kort gedaan eigenlijk met met het idee beter nu stoppen nu het goed gaat (hij werd ook rustiger met lopen uiteindelijk) dan dat hij dalijk de fout ingaat hem goed beloond (met stem maar ook erna) en het longeren laten liggen.

Naar mijn mening heeft hij ook veel meer nodig dan alleen wat rondlopen aan de loge (althans op deze simpele manier) vandaar dat ik al variatie breng vanuit de grond.

iig weer bedankt voor de tips!
Echter zegt zijn arts (was zijn eerste veulen en heeft hun getipt of ze hem niet wilde kopen omdat hij het erg slecht had waar hij stond) dat hij echt kern gezond Als dan komt het eerder (DENK ik dan he, het is maar een gok) dat hij het niet gewend is, het dus ook minder soepel enc is :P )

iig ik heb weer iets om mee te werken! weer bedankt!

ow wat ik wou zeggen er zit wel ondertussen 1 vooruitgang in!! hij weet nu wanneer ik me wegdraai dat hij naar me toe moet komen :D das al weer een vooruitgang (dit deed hij voorheen dus niet) nouja nogmaals bedankt!

zo leert men weer!! :D ik had ook 2 boeken gezien van longeren miss dat ik eens wat ga sparen om die te kopen (wil ik zowieso ooit) daar staat ook veel theori in :D (het is dan nog niet praktijk waar men het meeste van leert! maar toch :D word er vast altijd wat wijzer van! zo handig als je met bepaalde dingen zo leergierig bent)