Dok12 schreef:Ik heb een boek gevonden die op de clickermethode in gaat en waar ik wel geinteresseerd in ben. Nouh heb ik een ontzettende lieve pony, maar hij is best drammerig aan de hand en luistert vooral naar zichzelf. Ik loop met hengstenketting omdat hij anders niet te houden is (helaas weet hij dat hij sterk is en als hij een stukje gras ziet zal en moet hij daarheen

). Eigenlijk vind ik dit niet kunnen en het lijkt mij leuk om hier op een positieve manier (dus niet d.m.v. dwang) aan te werken. Het eigenwijze zit echt in hem, daarvoor is het een rasechte pony. Ik vind het belangrijk dat hij wel zichzelf blijft en daarom dus geen dwangmatige aanpak.
Zijn er mensen hier op bokt die de clickertraining toepassen bij hun paard? Werkt dat hetzelfde als bij honden (Martin Gaus methode

)?
Alle tips, ervaringen, ideeen (meningen) zijn welkom...
Hoi dag dok12!
Ik pas clickertraining toe op mijn paard;kan ook niet anders, ik geef er les eb workshops in

het is exactz oals de Martine Gaus methode voor honden! Onlangs was een bekende trainer van Martin Gauw bij ons op bezoek en we hadden het over onze trainingsmethoden. het eniege wat verschilt zijn sommige benamingan maar de methode is identiek. We moesten zelfs lachen dat ik perfect de training van haar honden kon overnemen en omgekeerd.
Meer over CT kan je lezen op mijn site + filmpjes bekijken enzovoort.
Wat betreft jouw dominantieprobleem: jouw probleem is echt heel makkelijk op te lossen! Je kan het perfect zelf maar begin er alvast niet zelf aan (tip). haal er een clickertrainer-instructeur bij die jou op weg kan helpen of beter nog, probeer ergens een workshop mee te pikken of zo. ikzelf en Inge Teblick geven vaak workshops voor beginnende clickertrainers (oost-Vlaanderen, België) waar je de beginselen aanleert, maar je zal nog wel elders ook les kunnen volgen (ben jij uit nederland?)
Zeker met dominantieproblemen NIET zelf starten met CT!
Het is een zeer leuke manier van werken en omgaan met je paard (ook voor jou

)
Laat je even op weg helpen en hou daarna vol, dan zal je paard niet meer drammen en hangen.
Mvg
Eva S