probleem met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:19

Weet niet of het hier goed staat maar mijn probleem is al volgt.
Ik ben bezig met het doorrijden van mijn pony en wil dit afwisselen met longeren.
Toen ik haar 4,5 wk geleden kreeg was ze zadelmak maar wist ze niet wat ze moest doen met longeren.
Ben dus ook van voor af aan begonnen.
Met longeren is er iemand naast gaan lopen zodat ze wist wat de bedoeling was, dit snapte ze al na 3 rondjes!! dit ging erg goed. Wel probeerde ze om te draaien maar kreeg haar ook weer goed terug (of was haar voor)
Nu heeft laatst iemand anders haar gelongeerd (waar ik bij was) en ineens draaide ze elke keer om en dat meisje kreeg haar niet terug. Toen heb ik het zelf over genomen omdat ik geen pony wil die denkt dat ie alles maar zo kan doen.
Nou na een aantal x uitproberen (en dan ook zo uitproberen dat ik haar met de zweep moest aan tikken om haar toch goed te houden) liep ze weer braaf haar rondjes.
Zo ben ik door gegaan met zadel erop met longeren daarna beugels laten zakken en toen erop gaan zitten.(wel probeerde ze me nog steeds uit met omdraaien maar, ook al was het aarzelend, zodra ze goed liep beloonde ik haar met een hoge vrolijke stem uitbundig) nu rijd ze sinds een weekje los en dit gaat erg goed.
Vandaag dacht ik ik zal haar weer eens longeren, maar dat ging totaaal niet.
Om de haverklap draaide ze om en zodra ik de zweep naar voren bewoog (als ze om wilde draaien)begon ze van me af te springen en te trekken totdat ze bijna tegen de rand/muur aan zat en draaide dan om.
ik had echt het idee dat ze bang was voor de zweep, later de linkerhand geprobeerd (zonder zweep) maar dat was nog erger. (eerder was het zo als het even niet goed ging pakte ik haar op een kleine volte en dan stond ik zelf thv dr achterhand en als ze dan om wilde draaien deed ik als ze linksom liep mn rechterarm van mn lichaam af omhoog en dan liep ze wel door en kreeg dan meteen een uitbundige stembeloning zodra het dan goed ging kreeg ze heel langzaam meer lijn en dan ging het weer goed, maar vandaag hielp helemaal niks.
Ik heb haar nog nooit weggezet op een moment dat het niet goed ging (ging door tot het wel goed ging al was het maar 2 rondjes) maar ik werd er vandaag zo chaggo van dat ik zoiets had van kan haar beter nu een keer zo wegzetten als dat ze mn boosheid voelt want dan lukt het toch niet en verpest ik het alleen maar.
Wie kan me tips geven hoe dit op te lossen, is er soms iets wat ik fout doe ?
Alvast bedankt!
Nog even vermelden dat het omdraaien wat ze doet begint met naar buiten trekken, dr achterhand steeds meer naar buiten zwaait en dan draait ze 45 gr om en staat ze dus recht tegen over me
(verder is ze erg lief en leert echt giga snel als ze iets 2 of 3 x gedaan heeft weet ze het al!!)
Laatst bijgewerkt door idylle op 15-07-09 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Re: probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:22

Zoek iemand die vliegensvlug is met longeren, en stop met zelf modderen tot het bij haar beter bevestigd is. Dit kan opgelost worden in wrs enkele sessies, maar als je het zelf blijft proberen, terwijl je er duidelijk niet snel genoeg voor bent, heb je straks echt problemen...

Ik bedoel het niet kwaad! Maar heb dit al zo vaak gezien, en het ligt altijd aan de handigheid van de longeur.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:26

het probleem is, ik ben wel snel genoeg, maar ze gaat nu naar buiten trekken en zwaait dan met dr achterhand uit waardoor het voor haar een eitje is om om te draaien en ik er dus niks aan heb om haar bij dr voorhand voor te zijn. in het begin was het om de achterhand heen draaien, maar nu draait ze om dr voorhandheen naar buiten en ja als ik aan de binnen kant sta kan ik aan de buitenkant weinig doen :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:29

Ze draait dus van je weg?
Al eens cirkeltje afgezet met paaltjes en lint?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:35

nee, heb daar helaas geen materiaal voor, heb ik al wel bedacht idd en als er niks anders is wat werkt ga ik dat zeker aanschaffen hoor, maar misschien is er toch iets anders wat helpt. mss dubbele lijn daar hoor ik veel over, maar heb daar geen ervaring mee en dat lijkt me dan niet zo slim om op een groene pony uit te proberen als ik het zelf ook niet weet.
Trouwens ja ze draait inderdaad van me af.
De ene helft loopt ze keurig (neemt ze netjes de ruimte die ze krijgt) en dan valt ze ineens naar buiten als ik dan een stukje met haar mee loop zodat ze weer in een cirkel kan komen gaat het meestal wel goed en loopt ze toch door, maar vandaag trok ze zo erg dat ik niet verder met haar mee kon lopen omdat ze dan tegen de muur of rand aanzat en dan draait ze dr achterhand naar buieten en sta ik oog in oog met haar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:40

Een stukje afzetten zal het voor jou én je pony een pak eenvoudiger maken.

Naar buiten draaien is makkelijker op te lossen als naar binnen. Neem de longe kort, desnoods 2m, als ze wil wegdraaien houd je je hand laag zodat de longe tegen haar achterhand komt en stap je zelf naar een punt achter haar en drijf je aan.
Wees snel in AL je reacties!

Dubbele lijnen afblijven als je er zelf niet snel mee bent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:50

Eigenlijk maakt het niet uit waar ze naartoe draait, het is zo dat ze niet doet wat jij vraagt, en het probleem zit altijd bij die persoon die op dat moment met het paard bezig is, dus de fout zit echt wel bij jou.
Een paard zadelmak maken en de basis aanleren is echt wel meer dan alleen een paar rondjes laten lopen hé, de basis is;
voorwaarts op eerste vraag
stoppen op eerste vraag (een halve stap verder is dus een hele stap teveel)
achterwaarts gaan
wijken voor druk
desensybiliseren met eigenlijk alles en nog wat
Laterale nageeflijkheid (zijdelings)
vertikale nageeflijkheid
stil blijven staan
longeren in de 3 gangen (stap, draf en galop)
tempowisselingen
het respect voor je privéruimte ( het paard moet dus steeds voor jou op zij gaan en jou de ruimte geven die je wil hebben )
al deze dingen zijn dus echt wel basis als er eentje niet goed zou zitten heb je gewoon problemen bij verdere opleiding.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:52

Voor de longeur is het gewoon makkelijker als ze van je wegdraaien, dat is een pak makkelijker op te lossen dan eentje die naar je toedraait aan een enkele longe.

Maar voor de rest heb je helemaal gelijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:54

Ja dat heb ik dus geprobeerd en normaal gesproken werkt dit ook erg goed als ze dan weer goed loopt en door het uitproberen heen is krijgt ze meer lijn en dan gaat het goed.
Maar ze was vandaag zo aan het trekken zodra ik richting haar achterhand kwam stond ze al helemaal naar buiten gedraait.
Ik ga het toch maar eens proberen met paaltjes, hoop dat dat werkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:55

Dat maakt het echt een pak eenvoudiger!
Maar ze kan toch niet helemaal van je weg als je de longe laag houdt?

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:01

Nou, Mijn paard wil niet van me af, Ze loopt dan ook steeds naar het midden.. !!
Omdat ze geen kik om een zweep geeft heeft met een zweep slaan geen zin bij haar.. Ik heb er iemand naast laten lopen.. & dat ging zonder die gene weer niet. Toen heb ik haar laten kijken, hoe ik het met mijn andere paard dee, ik heb er zo gezet dat ze wel moest kijken.. na een paar keer, ging ze het begrijpen. & ja hoor, ze dee het. Ze vind het nu ook helemaal te gekk. Je kan alles proneren, maar van haar eigen soortgenoten leert ze het best. p;

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:03

Ik heb het tot nog toe alleen mee gemaakt dat ze naar me toe draaiden en dat kreeg ik ook altijd gecorrigeerd (niet gelijk de eerste keer, maar na een aantal keer en de beweging van het paard leren te kennen wel) dit heb ik nog nooit meegemaakt en weet dus ook niet goed hoe ik daarop moet reageren, vandaar dat er in mn vraag ook staat of (want meestal ligt de fout idd bij de longeur of ruiter) en zo ja wat dan?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:29

RT---> GVL

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:25

idylle schreef:
Ja dat heb ik dus geprobeerd en normaal gesproken werkt dit ook erg goed als ze dan weer goed loopt en door het uitproberen heen is krijgt ze meer lijn en dan gaat het goed.
Maar ze was vandaag zo aan het trekken zodra ik richting haar achterhand kwam stond ze al helemaal naar buiten gedraait.
Ik ga het toch maar eens proberen met paaltjes, hoop dat dat werkt

Tip :

Blijf altijd in een rechte lijn met het hoofd van je paard..
Vooral als je een zweep bij je heb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:15

Je staat toch altijd in een rechte lijn naar je paards hoofd :? Of bedoel je in een rechte hoek? Ik zelf sta meer naar de achterhand gericht.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:59

poes schreef:
Je staat toch altijd in een rechte lijn naar je paards hoofd :? Of bedoel je in een rechte hoek? Ik zelf sta meer naar de achterhand gericht.

precies, in een hoek van ongeveer 45 graden...

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:12

zou idd proberen ruimte kleiner te maken met behulp van paaltjes oid .. En als je snel genoeg bent , en goed op let kan je vaak al wel aan zien komen wat ze van plan is . Dan een korte ophouding maken , wel direct weer loslaten , anders krijg je zo'n trekactie en ondertussen voorwaarts houden . Succes , en vraag anders eens hulp van iemand die idd wat meer ervaring heeft

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:53

Longeercircel maken met prikpaaltjes, en longe eraf halen. Als ze dan een keer omdraait, zit ze iig niet met de longe in de knoop, en kan je haar zonder pauze (=beloning voor je paard!!) weer de goede kant opzetten en verderdoen :)

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:06

ik heb hetzelfde gehad met mijn paardje, en een longeercircel afzetten was echt het enige wat hielp, is ook beter voor de balans enzo. Dan houd je het ook positief, en een beetje schrikdraad o.i.d en een paar paaltjes om de wei mee af te zetten voldoen al en kosten de wereld niet

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:07

als ze naar buiten wil omdraaien inderdaad je longe hand (links op de linkerhand en rechts op de rechterhand, klinkt stom, maar ken een meisje die altijd haar longe links houdt en haar zweep rechts) goed "openen", moet in de richting waar je paard naartoe moet wijzen.
Gebruik je lichaam, hoe meer je naar de de schouder toe draait/staat hoe meer je afremt en indraaien voorkomt, hoe meer je naar de achterhand toe staat hoe meer je vooruit drijft.
Als je pony/paard met het naar buiten trekken dreigt tegen de wand te lopen, "niks" van aantrekken als dat belet dat je paard kan terugdraaien. Een paard loopt niet graag tegen muren of wanden. Gewoon longe strak houden, zodat je paard niet naar buiten kan kijken en vooruit zetten.
Als je een kleiner stuk kan afzetten is altijd handig

Succes

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:03

Die van mij is ook zo slim als die van jou en draait ook om! Wat ik heb gedaan om het op te lossen is hem op een grote volte te zetten er altijd achter blijven (hoe raar dit ook klinkt) maar naar zijn kont kijken i.p.v. zijn hoofd wat veel mensen denken! Wanneer mijn paard gaat trekken wacht ik net op het moment dat hij bij de bak rand kom dan stop ik met trekken en loopt hij tegen de bak aan. Natuurlijk niet boem en paard ligt uit de bak maar gewoon dat hij zich snel moest omdraaien om niet er tegenaan te lopen. Met trekken win je het niet! Dus trek en laat op het juiste moment los op een gegeven moment merken ze dat het geen zin meer heeft!:P