Knielen hoe uit te bouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Knielen hoe uit te bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:59

Hallo allemaal,

Mijn pony knielt al een poos als ik hem een voetje vraag en hem met de andere hand met brokjes naar beneden lok. Maar hoe kan ik dat uitbouwen dat ik straks bij hem geen brokjes meer nodig heb? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:26

Bedoel je het compliment? (één knie) of het knielen? (met twee)

Geduld hebben en steeds de hulp een stukje opschuiven. Eerst lok je hem nog helemaal naar beneden. Daarna ga je steeds vroeger stoppen met lokken, je blijft hem naar beneden lokken maar je laat hem steeds meer stukjes zelf uitvoeren.

Bouw het op in kleine stapjes. Begin met het vragen van een voetje voor je je paard een compliment laat uitvoeren, dat moet al op een kleine hulp staan! Bijvoorbeeld het toucheren van het been van je paard. Hierna leer je je paard dat ze haar voetje in de lucht moet houden, máár ook met haar hoofd naar beneden moet gaan. Tegelijkertijd! :wow: Mijn paard vond dat erg lastig in het begin :') .. Hierna is het handig als je je paard de buiging al hebt aangeleerd, doormiddel van het voetje geven en het hoofd naar beneden te combineren met een buiging heb je al het beginsel van een compliment. Omdat jij je paard al hebt geleerd dat het niet eng is als ze haar been op de grond legt zal dat waarschijnlijk weinig problemen opleveren.

Maak wel elke keer de oefening af, ook al moet je haar helpen. Zorg ervoor dat elk beginsel met de oefening wordt afgesloten, zo snapt je paard sneller wat er van hem verwacht wordt en zal hij sneller mee gaan denken. :)

Wat mij écht geholpen heeft is de buiging, zodra Diana door had dat voetje geven + buiging = compliment was zat de oefening er zo in. In het begin op zweep en stemhulp, nu op prik en stemhulp. :)

Mijn merrie hoef ik eigenlijk maar op een plek te prikken en ze zakt door haar knie. Soms moet ik nog even haar aandacht erbij vragen, maar dat wordt ook steeds minder. Het belangrijkste is; niet opgeven en niet forceren! Als ze het de ene dag niet wil, bewaar de oefening dan voor een andere dag. Ik heb wel eens bij mezelf gedacht dat het mij nóóit zou lukken, waarop Diana de volgende dag een prachtig compliment liet zien. Soms heeft de oefening even tijd nodig om te bezinken :).

Mocht je nog een stap voor stap filmpje willen zien hoe ik het heb aangeleerd, roep maar. Ik maak er wel eentje voor je :).

Diana in het compliment;

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 07:32

Ik bedoel idd het compliment :+ Dankjewel voor je uitgebreidde uitleg! Kunnen we vanavond mooi eens een beginnetje aan maken :)

En wat een supergave fries heb je!