Communicatie probleem longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Communicatie probleem longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:02

Sinds een tijdje is het erg lastig om mijn paard te longeren. Eerst ging het prima, zowel links als rechtsom, maar nu kan ik hem niet meer bij mij weg krijgen. Als ik hem wil laten beginnen met lopen maak ik me groot en loop richting zijn achterhand om hem als het ware "weg te jagen". Hij draait dan met mij mee en wil koste wat het kost voor mij blijven staan (recht tegenover mij dus). Als ik dan te snel beweeg, maakt hij een klein hupsje, alsof hij me uit wil dagen. Hij denk dat het een spelletje is, maar dat is het dus niet. Omdat ik niet precies weet hoe ik het op moet lossen, negeer ik hem dan gewoon en kijk hem niet aan. Hij blijft dan tegenover mij staan. Ik denk dat ik een verkeerd signaal naar hem afgeef, waardoor hij denkt dat ik hem uitdaag, terwijl dat niet mijn bedoeling is. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Vanwege dit probleem heb ik al een tijdje niet gelongeerd, maar longeer ik hem vaak zonder lijn in de paddock. Ik laat hem dan gewoon lost bij de ingang van de paddock en dan loopt hij zelf weg van mij, gaat meestal eerst rollen en als ik dan naar het midden loop, gaat hij vanzelf rondjes om mij heen lopen, hij luistert dan ook erg goed naar stemhulpen voor overgangen, zowel vooruit als terug, ook kan ik hem makkelijk om laten draaien. Van de week deed ik dit ook, maar toen liep ik even iets verder dan het midden om iets op te rapen, toen vertoonde hij hetzelfde gedrag als wat ik hierboven beschreef. Ik heb hem genegeerd en ben de paddock uitgelopen, hij bleef me op de voet volgen en ik ben er weer ingegaan toen hij zijn interesse verloor en toen kon ik gewoon doen wat ik altijd doe.

Daihyo

Re: Communicatie probleem longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:06

Ik mis de longeerzweep in het hele verhaal.
Met je zweep kun je duidelijker de richting aanwijzen die hij op moet.
Mijn pony wil dit ook graag. Komt het liefst bij me staan.
Maar door hem met de zweep duidelijk aan te geven dat hij op de volte moet, blijft hij daar ook.
Wijs met de zweep naar zijn achterhand of schouder (even afhankelijk van de situatie).
Geef hem desnoods een tikje of een duwtje.

Negeren werkt niet. Want zo geef je niets aan en blijft hij inderdaad keurig staan :D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:09

Net wat Amanda zegt! Je zou een zweep kunnen proberen, helpt dat nog niet, dan kan je iemand even vragen om een rondje mee te lopen zodat jij daarna met evt. hulp van de zweep kan blijven longeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:13

Ik heb altijd zonder zweep gelongeerd en in eerste instantie was dat ook geen enkel probleem, ook nu los in de paddock heb ik geen zweep nodig. Ik ben alleen bang dat als ik een zweep meeneem, hij zich nog meer uitgedaagd voelt. Ik bedoel, hij maakt nu al soms zo'n hupsje, een mini-steiger eigenlijk, als ik dan met de zweep aankom, maak ik het dan niet erger? Rondje meelopen heb ik al eens geprobeerd, toen wilde hij eigenlijk ook niet lopen, alsof hij niet snapte op wie hij nu moet letten. Maar is al enige tijd geleden dat ik dit geprobeerd heb, kan ik natuurlijk binnenkort nog wel eens doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:05

Mijn paard heeft hetzelfde. Longeerzweep helpt wel, al wil ze nog steeds erg graag naar binnen vallen. Net als bij jou, ene keer lukt het prima, volgende keer wil ze gewoon niet ver weg.

Kreeg gister inderdaad een steiger-protest. Maar dat was toen ik om een galopje vroeg, en ik was steeds al bezig met draf; ik denk dat wanneer je heel relaxed begint, met een rustig stapje, je paard ook minder 'opgefokt' is dan bij galopperen, en dus ook minder snel of minder heftig zal protesteren. En goed belonen, natuurlijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:28

Nou, het rare is, als hij eenmaal loopt is het probleem meteen voorbij, hij komt dan over het algemeen niet meer te dichtbij mij. Of ik nou stap, draf of galop vraag, dat maakt niet meer uit, hij doet het allemaal braaf. Het gaat puur om het beginnen en het omdraaien, hij blijft dan tegenover mij staan en snapt om de een of andere reden niet wat ik wil.

Lisa_Djoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:05

Ook ik heb even een suggestie...
Longeer je je paard wel vaker of ben je pas begonnen met longeren? (Dan bedoel ik wel met lijn) Ik ben ook een tijdje terug begonnen met longeren, en mijn paard wou ook dicht bij mij blijven. Als ik zorgde dat ik haar ruimte gaf, dus schuin achter haar ging lopen (bij haar flank) en haar vooruit dreef door met de lijn tegen haar kont te zwiepen of zo, dan ging ze wel vooruit. Als ze eenmaal liep kon je haar met de lijn of zweep wel op een groter rondje laten lopen. Soms wou ze zich ook nog wel eens weer met haar hoofd naar mij toe richten maar dan liep ik gewoon met haar mee dus stond ik nog steeds bij haar flank. Ik snap ook wel waardoor dit probleem er is, altijd als mijn paard aan een lijn zat gingen we wandelen of naar de wei brengen maar dan moest ze bij mij blijven lopen. Met een longeerlijn zitten ze nog steeds aan een lijn en denken ze dat ze nog steeds bij jou moeten lopen. Ze snappen niet dat ze in eens zelfstandig aan een lijn moeten gaan lopen. Ik weet niet of dit ook jou probleem was, maar misschien heb je er wat aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:19

Hij heeft leren longeren voor het zadelmak maken, dat ging prima, het is ook heel lang goed gegaan, maar op een gegeven moment is hij dit gedrag gaan vertonen. En eerst hielp het nog wel om richting zijn kont te lopen en met de lijn even te zwiepen, maar nu krijg ik daar de kans niet meer voor, hij draait zo snel voor me langs dat hij steeds recht tegenover mij blijft. Als ie dat eenmaal doet, kan ik ook niet meer naast hem komen, terwijl dat normaal gesproken geen enkel probleem is. Dus of het is een spelletje voor hem, of hij denkt toch dat we gaan wandelen en snapt het dan niet..

simonek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:30

Wanneer je paard recht tegenover je staat en je wilt hem bijv rechtsom laten lopen, dan neem je je longeerlijn in je rechter hand, deze breng je volledig naar rechts, alsof je richting aangeeft op de fiets. In je linker hand hou je longeerzweep, deze hand breng en je volledig links en je zorgt dat het touw gedeeltje van de zweep op de hoogte van zijn kont is en je beweegt je longeerzweep iets, waardoor hij begint te lopen naar rechts, zijwaards of vooruit. Wanneer hij in beweging is naar rechts, geef je hem meer lijn en breng je de zweep voorzichtig iets meer naar voren, naar zijn heup. als hij niet naar buiten gaat, dan breng je de zweep iets meer richting zijn schouder, let wel op dat hij daardoor niet afgeremd wordt en weer omdraaid waardoor je weer opnieuw kunt beginnen. Wanneer hij van je afloopt uitvoerig belonen, en plak er een naam aan, net als bijv draf als stemhulp naar buiten, als je dat een beetje op een andere manier zegt dan gewoon tijdens het praten met iemand, bijv door het iets hoger of zingend uit te spreken, kan het zijn dat hij dat koppelt aan het naar buiten lopen in de circel en dan kan je dat makkelijk blijven gebruiken.

Veel succes, veel oefenen en vooral geduldig volhouden, t is waarschijnlijk gewoon een fase;)

Groetjes Simone

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:53

Dank je, dit klinkt heel concreet en dit ga ik zeker proberen! Nog 1 vraagje: als ik hier mee bezig ben en ik ben niet duidelijk genoeg (oid) en hij ziet het weer als uitdaging en weer van die kleine steigertjes gaat maken, hoe kan ik hem dan corrigeren? Ik vind het namelijk best eng als hij dit doet en vind het moeilijk om dan door te pakken.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:58

Het komt op mij toch over als een probleempje in de de verstandshouding. Je paard lijkt de leiding over te willen nemen. Ik zou daar als eerste mee aan de gang gaan door hem echt weg te jagen om duidelijk te maken dat jij de leider bent. Natuurlijk gewoon los zoals je gewend bent. sucses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:03

Nou het gaat inmiddels al weer beter: het lukt nu steeds om hem van mij weg te jagen zonder dat hij dit gedrag gaat vertonen (los), ik had een zweepje meegenomen, puur voor mijn eigen zelfvertrouwen voor het geval dat en ik heb hem helemaal niet nodig gehad. Waarschijnlijk sta ik toch een stuk sterker in mijn schoenen als ik dat zweepje bij me heb en laat ik me dan niet door hem overrompelen. Nu nog aan de longeerlijn proberen, maar lijkt me dat dat nu ook al beter moet gaan.

Lisa_Djoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:41

Gelukkig gaat het al wat beter. En zoals je al zegt, als je paard nu wel makkelijker bij je weg gaat dan gaat dat waarschijnlijk het zelfde als je hem van je 'wegjaagd' als je gaat longeren.
Ik zou zeggen ga zo door ;)