Paard longeren op rechterhand lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Paard longeren op rechterhand lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:33

Hoi Bokkers,

Ik longeer mijn verzorgpaard ongeveer 3x per week.
Het paard is 4 jaar en probeer zo de conditie op te bouwen want van deze zomer gaat hij onder het zadel.
Het probleem dat ik heb, longeren op de linkerhand gaat zonder probleem maar eens ik hem op de linkerhand stuur komt hij steeds terug voor me staan. Vervolgens probeer ik hem de andere kan op de sturen maak begint hij licht te panikeren. Hij heeft het ook niet graag als ik aan de rechterkant van zijn lichaam sta. Hij gooit zijn hoofd vervolgens over mij, zodat ik terug aan de andere kant sta. Ik kruip terug onder hem door, voor hem door gaan heeft namelijk geen zin, hij begint dan gewoon met me mee te draaien. Eenmaal ik aan de andere kant sta, aai ik hem even, hij hoeft namelijk niet in paniek te zijn, nergens voor nodig. Ik geef met mijn hand de richting aan, maar hij begint rondjes voor mij te draaien, ik wijs naar zijn achterhand maar de rondjes om mij worden enkel sneller, met het doel zijn hoofd terug over mij te gooien zodat ik weer aan de andere kant sta. Soms word ik hierbij gewoon overgeduwd.Is dit een teken dat hij erg dominant is tegenover mij? Op de linkerhand gaat alles namelijk super, hij is netjes aan mij stem luisterd goed naar de hulpen. Ik snap het probleem van hem echt niet, zou het mogelijk zijn dat hij erge last heeft van zijn schouder en hierbij veel last heeft zodat hij gaat protesteren? Of kan hij gewoon erg stijf zijn? Vroeger deed hij de linkerhand namelijk ook zonder problemen, hij is er gewoon een keer mee begonnen en niet meer mee gestopt...

Hopelijk hebben jullie een beetje raad of hulp want ik geraak er met de tijd een beetje gék en radeloos van!
Dit gaat dus ook een probleem onder het zadel geven dus ik wil het het liefst zo snel mogelijk oplossen.
Groetjes Karen :)

Apacheshadow

Re: Paard longeren op rechterhand lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:39

Elke paard heeft een slechte kan waarop hij-zij stijver is en dingen moeilijker vind. Dat hebben mensen ook.
Wij hadden hier op stal ook zo´n paard. En zijn toen maar begonnen met dubbele lijnen te longeren dit heeft echt geholpen
Nu is ze inmiddels onder het zadel en doet alles prima maar toch blijft haar rechterkant moeilijk

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:43

Je zou eens kunnen proberen te kijken of ie idd stijf loopt, zijn hoofd/hals op een andere manier houdt terwijl je bv naast hem meestapt en hem heel erg goed beloont. Wat je ook kan doen zijn rek en strek oefeningen om hem losser te maken, wel doen met voldoende omkoopmateriaal uiteraard, en als je dan ook merkt dat ie op één bepaalde kant stijver is of moeilijker buigt, de eigenaar eens vragen of er een fysio kan komen. Mocht er dan een blokkade / pijn zitten kan die weggehaald worden.

Zie je helemaal geen verschil en buigt ie beide kanten goed op, kan het altijd nog zijn dat ie op die hand eens goed geschrokken is en nu even niet meer durft, dus wat langer ernaast blijven lopen en zoetjesaan verder uitbouwen met verder weg gaan.

Dubbele lijnen zijn ook heel goed om te zien of er stijfheid zit idd.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:45

Breghje schreef:
Je zou eens kunnen proberen te kijken of ie idd stijf loopt, zijn hoofd/hals op een andere manier houdt terwijl je bv naast hem meestapt en hem heel erg goed beloont. Wat je ook kan doen zijn rek en strek oefeningen om hem losser te maken, wel doen met voldoende omkoopmateriaal uiteraard, en als je dan ook merkt dat ie op één bepaalde kant stijver is of moeilijker buigt, de eigenaar eens vragen of er een fysio kan komen. Mocht er dan een blokkade / pijn zitten kan die weggehaald worden.

Zie je helemaal geen verschil en buigt ie beide kanten goed op, kan het altijd nog zijn dat ie op die hand eens goed geschrokken is en nu even niet meer durft, dus wat langer ernaast blijven lopen en zoetjesaan verder uitbouwen met verder weg gaan.

Dubbele lijnen zijn ook heel goed om te zien of er stijfheid zit idd.

Het probleem is dat ik aan de rechterkant ook niet met hem kan lopen, staan gaat nog net maar wanneer ik een pas vooruit zet, volgt hij niet en gooit hij zijn hoofd over mij. Zodus sta ik weer aan de linkerkant. Fysio kan ik idd eens aanbrengen bij de eigenaar ;)

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:48

Ik zit dus gewoon met precies hetzelfde probleem! Ik wilde hierover ook een topic aanmaken. Maar bij mijn geval weet ik zeker dat het niet iets voor de fysio is aangezien mijn 3 jarige net nagekeken is.

Op de linkerhand gaat het longeren perfect, geen enkel probleem.
Maar zodra ik de rechterhand wil gaan doen blijft ze voor mij stilstaan en kijkt ze me paniekerig aan. Ook het lopen aan de rechterkant gaat moeilijk, ze probeert zich constant naar links te drukken. Net zoals de TS hierboven ook meldde.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:32

Karen_enter schreef:
Het probleem is dat ik aan de rechterkant ook niet met hem kan lopen, staan gaat nog net maar wanneer ik een pas vooruit zet, volgt hij niet en gooit hij zijn hoofd over mij. Zodus sta ik weer aan de linkerkant. Fysio kan ik idd eens aanbrengen bij de eigenaar ;)

Dan zou ik eerst beginnen met de fysio aan te kaarten bij de eigenaren, en ondertussen zachtjes aan beginnen met rek en strek oefeningen. Probeer er indien mogelijk bij te zijn als de fysio komt, dan krijg je ook als het goed is tips mee voor de oefeningen en hoe je ze uit moet voeren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:34

Jolien_x schreef:
Ik zit dus gewoon met precies hetzelfde probleem! Ik wilde hierover ook een topic aanmaken. Maar bij mijn geval weet ik zeker dat het niet iets voor de fysio is aangezien mijn 3 jarige net nagekeken is.

Maar zodra ik de rechterhand wil gaan doen blijft ze voor mij stilstaan en kijkt ze me paniekerig aan. Ook het lopen aan de rechterkant gaat moeilijk, ze probeert zich constant naar links te drukken. Net zoals de TS hierboven ook meldde.

Hoe is jou zadel, dat kan ook de nodige problemen geven als het niet goed ligt. Je geeft aan dat ze net is nagekeken door de fysio, wat kwam daaruit? KLinkt toch alsof er ergens iets vastzit.... Mijn paard drukt ook haar achterhand naar binnen tijdens het rijden, sinds ik aan Centered Riding doe leer ik haar haar benen goed onder zich neer te zetten en te corrigeren, waardoor ze nu al een heel stuk rechter is, en soepeler op beide handen. bij haar lag het aan het zadel, en de fysio komt binnenkort weer eens voor een checkup.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:40

Draver dat ik had, had ook een moeilijke 1 kant, andersom, rechtsom dus, gaat super maar moet hij linksom, pffffffffff dat vind hij heel moeilijk, maar het is me wel uiteindelijk gelukt. veel oefenen en niet opgeven, en ook dankzij met hulp van anderen.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:43

Breghje schreef:
Jolien_x schreef:

Hoe is jou zadel, dat kan ook de nodige problemen geven als het niet goed ligt. Je geeft aan dat ze net is nagekeken door de fysio, wat kwam daaruit? KLinkt toch alsof er ergens iets vastzit.... Mijn paard drukt ook haar achterhand naar binnen tijdens het rijden, sinds ik aan Centered Riding doe leer ik haar haar benen goed onder zich neer te zetten en te corrigeren, waardoor ze nu al een heel stuk rechter is, en soepeler op beide handen. bij haar lag het aan het zadel, en de fysio komt binnenkort weer eens voor een checkup.

Nou mijn zadel ligt goed, ik had daar uiteraard zelf ook aan gedacht dus heb het ook geprobeerd zonder zadel. Hierbij doet ze het ook. Uit de fysio kwam een tijd geleden uit dat ze nog niet helemaal volgroeit was en daarom haar linkerheup iets lager droeg. Daardoor kreupelde ze ook. We hebben haar een jaar weiderust gegeven. Nu gaat het prima en pak ik het rustig op door een 3x in de week ongeveer kwartier/twintig minuutjes te longeren zonder poespas, alleen zadel en hoofdstel.
Ze is 4 trouwens, had hierboven een typfout gemaakt :Y).
Dit was ongeveer een jaar geleden. 2 weken geleden was hij er weer en heeft hij niets meer kunnen vinden en is ze lichamelijk goedgekeurd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:04

Jolien_x schreef:
Breghje schreef:

Nou mijn zadel ligt goed, ik had daar uiteraard zelf ook aan gedacht dus heb het ook geprobeerd zonder zadel. Hierbij doet ze het ook. Uit de fysio kwam een tijd geleden uit dat ze nog niet helemaal volgroeit was en daarom haar linkerheup iets lager droeg. Daardoor kreupelde ze ook. We hebben haar een jaar weiderust gegeven. Nu gaat het prima en pak ik het rustig op door een 3x in de week ongeveer kwartier/twintig minuutjes te longeren zonder poespas, alleen zadel en hoofdstel.
Ze is 4 trouwens, had hierboven een typfout gemaakt :Y).
Dit was ongeveer een jaar geleden. 2 weken geleden was hij er weer en heeft hij niets meer kunnen vinden en is ze lichamelijk goedgekeurd.

Loopt ze wel helemaal recht in het spoor, ook als je erop zit?

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:09

Jup. Maar als ik erop zit dan stappen we alleen nog maar, ik bouw het langzaam op. Heb er ook nog maar 4x opgezeten ofzo!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:14

Jolien_x schreef:
Jup. Maar als ik erop zit dan stappen we alleen nog maar, ik bouw het langzaam op. Heb er ook nog maar 4x opgezeten ofzo!

Oké. Doe je ook wel eens aan grondwerk oid? De oefeningen zouden denk ik ook een leuke zijn om samen te doen. Dubbele lijnen om haar meer vertrouwen te geven om bij je weg te gaan, en ook stappen naast haar op de moeilijke hand maar dat is allemaal hierboven al genoemd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:17

Breghtje heeft veel goede tips.

Wat in mij nog op kwam is dat het misschien lukt als je zelf in het midden gaat staan en iemand aan de linker kant het paard vast laat houden en mee loopt. Maar dan het paard dus rechtsom aan de longeerlijn.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:22

Breghje schreef:
Jolien_x schreef:

Oké. Doe je ook wel eens aan grondwerk oid? De oefeningen zouden denk ik ook een leuke zijn om samen te doen. Dubbele lijnen om haar meer vertrouwen te geven om bij je weg te gaan, en ook stappen naast haar op de moeilijke hand maar dat is allemaal hierboven al genoemd.

Heb helaas niet de middelen om haar tussen dubbele lijnen te laten lopen. ik denk dat ik dat sowieso maar eens aan moet gaan schaffen.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:22

Miepie1980 schreef:

Wat in mij nog op kwam is dat het misschien lukt als je zelf in het midden gaat staan en iemand aan de linker kant het paard vast laat houden en mee loopt. Maar dan het paard dus rechtsom aan de longeerlijn.

Dit ga ik zeker eens proberen, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :+

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:27

Bedankt voor alle bruikbare tips, we hebben in ieder geval al vooruitgang geboekt, ik kan nu netjes naast hem lopen aan zijn rechterkant, wat eerst onmogelijk was.
Een hélé dag op geoefend en op het einde liep hij netjes naast mij, zonder zijn hoofd over me te gooien :D
Longeren ben ik nog meer gewacht, want hij mankt licht en de dierenarts zou erbij komen :(

Bedankt iedereen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:02

Jolien_x schreef:
Breghje schreef:

Heb helaas niet de middelen om haar tussen dubbele lijnen te laten lopen. ik denk dat ik dat sowieso maar eens aan moet gaan schaffen.

Ik heb ook gewoon geklooid met twee longeerlijnen hoor, kijken of ze het uberhaupt deed. Een stalgenootje van me is daar heel handig mee en heeft om mijn eigen fabrieksel in een scheur gelegen, maar ik kon netjes even kijken hoe ze precies liep.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:04

Karen_enter schreef:
Bedankt voor alle bruikbare tips, we hebben in ieder geval al vooruitgang geboekt, ik kan nu netjes naast hem lopen aan zijn rechterkant, wat eerst onmogelijk was.
Een hélé dag op geoefend en op het einde liep hij netjes naast mij, zonder zijn hoofd over me te gooien :D
Longeren ben ik nog meer gewacht, want hij mankt licht en de dierenarts zou erbij komen :(

Bedankt iedereen

Voor het eerste heel erg graag gedaan en super, voor het tweede hé gets :(:) !!! Laat je nog even weten wat het was, het manken? Is niet leuk, zeker niet als je net zo'n goede vooruitgang hebt geboekt!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:04

Miepie1980 schreef:

Tanks! Maar deze is ook zeer zeker de moeite van het onthouden waard! :D

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:10

Breghje schreef:
Karen_enter schreef:

Bedankt iedereen

Voor het eerste heel erg graag gedaan en super, voor het tweede hé gets :(:) !!! Laat je nog even weten wat het was, het manken? Is niet leuk, zeker niet als je net zo'n goede vooruitgang hebt geboekt!!

Voila, hier ben ik weer met een kleine update.
Het manken was te wijten aan een hoefzweer, maar nadat de hoefsmid deze er uit had gesneden liep hij weer bijna zoals te voren!
Nu moet hij enkele dagen rust en begin ik weer met grondwerk en longeren. :D

Groetjes

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:23

ik zit met hetzelfde probleem met mn 4 jarige merrie. Rechtsom doet ze alles keurig op commando maar linksom wil ze alleen maar keihard ervandoor en gaat dan voor je stilstaan en wil geen pas verder! Ook zij is helemaal nagekeken hiervoor (lichamelijk) en niets aan de hand. Ik ga nu steeds mee lopen linksom net naast haar achterhand zeg maar (op veilige afstand) zodat ik haar voorwaarts kan houden maar het blijft een moeilijk punt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:28

Ik heb ook een merrie die het vroeger niets vond om aan de andere kant naast je te lopen, niet gelongeerd wilde worden op de rechterhand..
reden waarschijnlijk (is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen) Het kan namelijk best zo zijn dat ze als veulen bijvoorbeeld een tik kreeg op het moment dat ze achterlangs de geleider aan de rechterkant probeerde te komen. Dat zou ze kunnen associëren met rechtsom longeren.....

paard was toen 4, inmiddels 7 en doet nog moeilijk aan de longeerlijn, nu longeren we praktisch niet.. maar dat is een ander verhaal.

geduld is een schone zaak in deze

Meeeegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:06

mijne is 6 en wil nog steeds niet rechtsom lopen als hij daar geen zin in heeft.
dan rent die weg zodat ik er achter aan sleep, of gaat hij naar me bokken of steigeren of omdraaien.
dit komt ook omdat ik op de rechterhand niet genoeg achter hem blijf,
misschien bij jou ook het probleem ?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:05

Karen_enter schreef:
Breghje schreef:

Voila, hier ben ik weer met een kleine update.
Het manken was te wijten aan een hoefzweer, maar nadat de hoefsmid deze er uit had gesneden liep hij weer bijna zoals te voren!
Nu moet hij enkele dagen rust en begin ik weer met grondwerk en longeren. :D

Groetjes

Mooi dat het alleen maar een hoefzweer was, kan je weer lekker aan de slag. Heel veel succes ermee!!