hoe longeren, tips nodig (spoed!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mars_loves

hoe longeren, tips nodig (spoed!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 08:08

Hee,,

Ik heb een nieuw verzorgpaard gevonden, en ben al een keertje wezen kijken,
maar nou heeft dat vrouwtje met me afgesproken dat we vanavond of morgenmiddag
weer even samen daarheen gaan, wei klaarmaken (volgende week komt veulen met mama
daarheen verhuizen) en met paardjes knuffelen & borstelen, maar ook moet ik dan FBI
(paard die ik ga verzorgen) longeren. En laat het nou net zo zijn dat ik dat nooit heb gedaan,
en dat ik geen idee heb hoe je dat goed moet doen. }:0
Heeft iemand wat tips of uitleg voor mij ??

Natuurlijk weet ik wel wat, maar ik wil wel een goede indruk achterlaten, ik heb tenslotte 7,5 jaar rijervaring.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:09

waarom zeg je niet gewoon eerlijk dat je het nog nooit hebt gedaan?
zou zelf eerlijkheid meer waarderen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:09

vraag het de eigenaar van de paarden ;) ieder heeft z'n eigen manier..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:10

Gewoon eerlijk zeggen dat je weinig ervaring hebt met longeren en vragen of ze wil laten zien hoe zij altijd longeert.
Want de 1 vindt rondlopen aan een halster en een longeerlijn al longeren, terwijl de andere een paard helemaal bijgezet wil zien.
Longeren is niet iets wat je van internet kan leren. Zeker niet als er een eigenaar is die altijd op haar manier longeert. :)
En gefeliciteerd met je nieuwe verzorgpaard!

mars_loves

Re: hoe longeren, tips nodig (spoed!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 08:14

Oke :Y)
Ik was zowieso wel van plan om te zeggen dat ik het nooit eerder gedaan heb hoor, don't worry.
Maar kunnen jullie ook niet een beetje iets meer vertellen ??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:15

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:19

kan je beter filmpjes van lammert haanstra ofzo zoeken. Ik vind longeren heel moeilijk uit te leggen en leer nog elke dag bij. door je positie en houding tov ja paard/pony kan je hem doen stoppen, terug draaien, vertragen, verruimen, rechtdoorzetten, kleiner indraaien, wijkend laten volte vergroten
Maar dat moet je allemaal door te zien en te proberen leren en met een paard dat er goed op reageert natuurlijk. Bovendien ook de manier waarop je je longe vasthoud, wel of geen zweep, ik mag er niet aan denken wat er kan gebeuren als een paard in de longe verstrikt geraakt

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 08:21

en hoelang moet je dat ongeveer doen?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:23

Ik denk dat een half uurtje vrij normaal is. Probeer altijd met de zweep en de longe in een driehoek te staan en niet teveel naar richting het hoofd gaan staan probeer wat meer richting de achterhand te blijven!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:27

longeren kan je doen gaande van 10 minuten tot max 3 kwartier, want steeds op de volte is belastend voor de gewrichten. Ik longeer meestal tussen de 20 tot 30 minuten plus uitstappen.
vergeet niet regelmatig van kant te wisselen

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:29

maar longeren kun je NIET van internet af leren, hoe duidelijk de filmpjes en de uitleg ook zijn, idd gewoon eerlijk zijn en oefenen met de eigenaresse erbij :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:31

Ik vrees dat, als je echt nog nooit hebt gedaan, het je na alle goede tips op bokt ook niet gaat lukken. Longeren is een vak apart, en misschien nog wel moeilijker dan je eerste paardrij lessen. Dus eerlijk zeggen dat je het nog nooit hebt gedaan en dan zal ze het je vast wel willen uit leggen.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 08:32

sans6 schreef:
maar longeren kun je NIET van internet af leren, hoe duidelijk de filmpjes en de uitleg ook zijn, idd gewoon eerlijk zijn en oefenen met de eigenaresse erbij :j

Nee, dat snap ik :Y)
Maar ik wou alvast wat tips, dan weet ik teminste een beetje wat ik doe.

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:27

om te longeren moet je rechtover de schouder van het paard staan
dus bv als je een lijn trekt moet jouw lichaam terhoogte van de schouder zijn maar
als jij ongeveer aan de buik staat dan loopt het paard met jou ipv jij met het paard !
een lange longeerzweep is altijd handig
of je kan ook met de rest van de longe dat je in de hand hebt naar zijn poep toe gaan
maar er niet tegen!!!
om te stoppen: of je doet het met je stem : bv hoo of zo dit is het gemakkelijkste
of je geeft lichte snokjes aan de longe => het bbeste is om niet in 1 keer door te trekken
dit heeft het paard helemaal niet graag en kan pijn doen

x. lynn
Laatst bijgewerkt door lynneke23 op 03-07-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:32

Als je het zegt zal ze alles uitleggen denk ik,
en ze heeft je niet voor niks gekozen dus je moet gewoon zeggen dat je het allemaal moet leren ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:59

Dit hoort thuis bij GVL.
Zodoende verplaatst van TAO-->GVL.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:03

Ik zou het als eigenaar niet op prijs stellen als iemand mijn paard longeert die dat nog nooit gedaan heeft en die mij laat geloven (of iig niet uit de waan haalt) dat ze dat nog nooit gedaan heeft.
Ik zou het meteen eerlijk zeggen anders loop je het risico op een enkeltje terug denk ik!

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 17:49

Bonechi_ schreef:
Ik zou het als eigenaar niet op prijs stellen als iemand mijn paard longeert die dat nog nooit gedaan heeft en die mij laat geloven (of iig niet uit de waan haalt) dat ze dat nog nooit gedaan heeft.
Ik zou het meteen eerlijk zeggen anders loop je het risico op een enkeltje terug denk ik!

Ja, natuurlijk ga ik haar wel zeggen dat ik het nooit eerder heb gedaan,
dat zal ze wel snappen, ze blijft er ook bij ;)
het is namelijk om nog te wennen aan het paard, voordat ik erop ga.
Want het is een flink paard.
Maar, voor iedereen die er verder nog over wil gaan zeuren :

Natuurlijk vertel ik haar wel dat ik het nooit eerder heb gedaan, en vraag ik of ze het wil uitleggen !!

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:32

Je hebt de longeerlijn los in je hand, dus niet eromheen, want stel dat ie opholslaat ofwat word je hand afgeknelt. Je staat in het midden van de cirkel of als je een gewone bak heb zoek je een plekje uit, en geeft met de lijn aan hoeveel ruimte hij mag gebruiken. Maak duidelijk gebruik van je stem, als ie iets moet doen, iets goed doet, of juist moet luisteren. Wees streng en geef niet op, als je zachtjes praat met een bibberig stemmetje neemt het paard je ook in de zeik. Als het paard eraan gewent is kan je misschien met longeerzweep, zorg dat je hem op de grond gewoon rustig achter hem aan laat gaan. Als ie niet luisterd kun je met de zweep zo'n klap geluid maken vlak achter hem, maar raak hem dus niet!

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:52

Nou, ik ben gister geweest, en ze heeft het me al een beetje geleerd. Het ziet er altijd zo makkelijk uit, maar het was wel 10x zo moeilijk als ik dacht :P Het was iig wel leuk .