Hoe paard leren afstand houden van mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

Hoe paard leren afstand houden van mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 09:47

Ik ben veel bezig met grondwerk en het gaat super. ben nu meer leider ernaast als erop, dus erop word aan gewerkt haha.

Als we buiten wandelen en ze vind iets eng of schrikt ergens van dan loopt ze alrijd tegen mij aan, alsof ze berscherming bij mij zoekt. Maar dat is dus niet echt de bedoeling en niet zo prettig voor mij.

Hoe kan ik leren afstand te houden van mij?

Diane65

Re: Hoe paard leren afstand houden van mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:54

Van Petra Vlasblom van 2Moons heb ik geleerd om het paard van je af te houden door je leadrope naar het paard toe te draaien en te richten op de borst. Als het paard dan uit je buurt blijft, doe je je hand laag en nodig je het paard uit te komen. Als hij te dichtbij komt, richt je je op en steek je je hand omhoog. Als hij dan nog doorloopt, weer gaan draaien met de leadrope naar het paard toe. Ik kan me zo voorstellen dat je dit al weet van het grondwerk. Dat je paard bij schrik nog op je springt, betekent dat jouw leiderschap nog niet helemaal bevestigd is. Mijn merrie deed dat ook, maar toen heb ik even wat strakker de puntjes op de i gezet en bij schrik blijft ze nu wel bij mij uit de buurt. Ik kan haar nu ook door alleen mijn hand op te steken halt laten houden en van mij af sturen.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:41

Leer het paard als hij rechttegenover je staat achteruit te lopen als jij slingert met je leadrope (of longeertouw). Begin met je vinger, dan met je hand, dan met je bovenarm en dan met je hele arm. Doe dit tegelijk met een woordje als 'teruggg' of 'back up' en snel genoeg zal ze al achteruitgaan als je alleen al met je vinger beweegt. Ook kun je dan als ze naast je loopt slingeren met je leadrope zodat ze begrijpt dat ze afstand moet nemen omdat ze in jou persoonlijke zone staat.
Toch blijft het lastig want als ze eenmaal schrikt ben je nooit snel genoeg haar al voordat ze op je springt op afstand te blijven houden...
Succes.