Hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gewoon_Kim

Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:52

Ik zou graag grondwerk willen doen met mijn paard, omdat ik heb gehoord dat je paard en jij daar een hele goeie band van krijgen. Ik heb nou nooit echt het verschil begrepen tussen grondwerk en vrijheidsdressuur, dus als iemand dat zou willen uitleggen graag :+

Dan mijn hoofdvraag zeg maar.. Hoe begin je met grondwerk? Wat is zeg maar de eerste stap die je neemt? En watvoor oefeningen doen jullie bijvoorbeeld met jullie paard?

Alvast heel erg bedankt, alle informatie over grondwerk is trouwens welkom, ik ben pas een beginner :Y)
Groetjes, Kim.

TaraK

Re: Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:54

Gewoon_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:05

Hmm ja..
Maar mijn paard wil bijv. niet met me meelopen, hoe zorg ik er dan voor op de manier van grondwerk dat hij wel mee loopt?

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:28

De meeste paarden gaan met je meelopen als hij je als leider ziet.
Sommigen doen het helemaal niet graag, die moet je dan wat extra motiveren.
Voor oefeningen begin je best met wijk oefeningen

Vd is eigenlijk meer circuskunstjes: knielen, liggen, zitten, buigen, steigeren, op blok, spaanse pas ....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:08

Vrijheidsdressuur is kunstjes, grondwerk is respect, leiderschap en beleefheidsnormen naast je paard.

Althans; dat is hoe het vaak wordt opgevat en bedoeld.

Máár, technisch gezien is vrijheidsdressur een vórm van grondwerk, net als longeren of lange lijnen werk, bijvoorbeeld.

Het grondwerk zoals jij het bedoelt is echt het Natural Horsemanship grondwerk. Snap je 'm nog? :P

Op youtube staan ook veel filmpjes met oefeningen. Achteruit lopen op lichte druk/geen druk/terwijl jij stilstaat, 'om' met zowel voor- als achterhand, naar je toe komen, ergens naartoe lopen waar jij het paard heenstuurt, netjes naast je blijven lopen, stilstaan als jij stilstaat etc., wijken op de grond - van je af maar ook naar je toe...er is heel veel te bedenken, eigenlijk. :) Schriktraining is ook een belangrijk onderdeel, wat vooral goed is om het vertrouwen op te bouwen (en veiligheid voor eventuele buitenritten).

Maar al die oefeningen worden wel uitgevoerd met een bepaald doel, en zijn niet op zichzelf staande kunstjes zoals het vrijheidsdressuur dat wel is. Het basisprincipe is wijken voor druk - als jij vraagt, geeft het paard antwoord. Geef jij links druk, moet het paard naar rechts. Duw jij het hoofd naar beneden, moet het paard gaan zakken. En uiteindelijk dus op vederlichte druk, of op alleen het gebaar, zonder aanraking. En dat ene principe kun je op talloze manieren oefenen ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:54

Ik ben zelf net begonnen met vrijheidsdressuur en dat begint met simpele dingen. Stappen, draven, galoperen, halt houden, blijven etc. Ik wist er zelf eigenlijk eerder niet veel van. maar dan heeft iemand me volgende site gegeven, die me verder heeft geholpen :

www.vrijheidsdressuur.com

gewoon even doorklikken en dan kom je vanzelf bij vrijheidsdressuur uit

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:23

Ik zou beginnen met gewoon longeren, daarna moet je eens kijken op youtube naar Parelli Natural Horsemanship, de 7 games. Ze hebben een systeem ontwikkeld met 7 'spelletjes' die je met je paard op de grond kunt doen waarmee je zijn vertrouwen wint en je zijn leider wordt. Je hebt bijvoorbeeld de Circling game, dat gaat net een stapje verder dan longeren en het is erg leuk!! Er zijn zooooveel dingen die je kunt doen, zoals al die dingen die DaniBanani ook zei. Je moet het alleen wel op de juiste manier aanleren, dit is niet altijd even gemakkelijk te vinden op internet en echt iets aanschaffen van Parelli is superduur.
Zelf doe ik ook veel grondwerk met mijn verzorgpony, hij is pas vier en met rijden erg bang/schrikkerig dus het helpt met echt een betere band met hem te krijgen :)
Succes!

sweety-loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:27

Je hebt veel boeken over grondwerk.
Hierbij wordt dan ook uitgelegd hoe je je paard dit moet laten 'doen'.
Ik heb zelf het boek Grondwerk met paarden van Inge Teblick.
Hierin staat het erg goed uitgelegd en het is ook met plaatjes.
Ik vind dit boek zelf een erg goed en leuk boek!
Succes!

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:04

Op de Wiki van bokt.nl staat trouwens ook veel info over de 7 games die je kunt doen!

Dark4ngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:47

als je met grondwerk wil gaan beginnen, inderdaad het beste beginnen met wijken voor druk. daar zal je heel veel profijt van hebben. of eens een Natural Horsemanship manege of stal in de buurt zoeken, en eens gaan kijken. dan krijg je een goede indruk wat nu de bedoeling is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:53

gorky_hvj schreef:
Ik ben zelf net begonnen met vrijheidsdressuur en dat begint met simpele dingen. Stappen, draven, galoperen, halt houden, blijven etc. Ik wist er zelf eigenlijk eerder niet veel van. maar dan heeft iemand me volgende site gegeven, die me verder heeft geholpen :

http://www.vrijheidsdressuur.com

gewoon even doorklikken en dan kom je vanzelf bij vrijheidsdressuur uit

Ik heb hier even naar gekeken, lijkt me een prima basis (alleen wijken voor druk mis ik inderdaad, maar elders is daar vast veel over te vinden). De oefeningen worden kort en helder uitgelegd, deze ga ik onthouden!