spaanse stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faithjee

spaanse stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:32

hoe leer je de spaanse stap
want mijn pony kan de spaance pas wel
maar als ik met der loop en der om vraag met me stem en zwepje doet ze niks ...
hoe leer je dat ?? :o

TE5

Re: spaanse stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:51

Ik geloof dat het lopend de Spaanse pas, gewoon Spaanse pas heet,
en stilstaand Jambette :+
Maar kan ook wezen dat ik er nou nog iets anders bij haal,
om de namen gaat het tenslotte niet :)

Ik lees ook even mee, want hier ben ik al een tijdje mee aan het kloten.
En elke keer maar weer die stilstaande pas opnieuw moeten oefenen omdat je die ook verkloot als je 'm probeert te laten lopen,
wat een rotwerk :n

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:16

Ik kwam op een site de volgende tip tegen.

Laat je paard een aantal passen stappen, dan stilstaan, en vraag op dat moment de spaanse pas met het been wat hij normaal gesproken naar voren gezet zou hebben in de stap-beweging.

Op die manier leert je paard al om de pas te maken vanuit het lopen, en niet vanuit volledige stilstand. Vanuit daar kun je dan verder op gaan bouwen naar de een-na-laatste pas, of twee passen achter elkaar met de spaanse pas.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:09

Je moet je paard spaanse pas laten doen, daarna één stapje vooruit en belonen. Niet direct te veel passen na elkaar doen.
Zo bouw je op. Wij zijn er nu ook mee bezig.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:28

DaniBanani schreef:

Laat je paard een aantal passen stappen, dan stilstaan, en vraag op dat moment de spaanse pas met het been wat hij normaal gesproken naar voren gezet zou hebben in de stap-beweging.

Op die manier leert je paard al om de pas te maken vanuit het lopen, en niet vanuit volledige stilstand. Vanuit daar kun je dan verder op gaan bouwen naar de een-na-laatste pas, of twee passen achter elkaar met de spaanse pas.

Idd, zo heb ik het eerst ook geprobeerd :)
Werkte alleen niet helaas.. :\
Reactie was heel simpel, nl: stappen, ik vraag 'voet', hij gaat stilstaan, doet keurig de Spaanse pas en wacht op zijn beloning.
Hij snapt gewoon niet dat het ook lopend kan.. :\

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:54

TE5 schreef:
DaniBanani schreef:

Reactie was heel simpel, nl: stappen, ik vraag 'voet', hij gaat stilstaan, doet keurig de Spaanse pas en wacht op zijn beloning.

Dan zou ik ' nl: stappen, ik vraag 'voet', hij gaat stilstaan, doet keurig de Spaanse pas en wacht op zijn beloning.' Voet vragen en direct een stapje vooruit. Ik heb er een filmpje van, hoe ik het aan het leren ben. Als je het eens wil zien, stuur ik je de link door.
Ze begint al zelf een beetje te stappen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:33

TE5 schreef:

Dan ga je al ergens de mist in. Het feit dat hij bepaald dat 'ie beloont gaat worden, dat doe jij namelijk. Ga eerst de jambette eens afwisselend vragen. Dus links voet, rechts voet, links voet beloon. En dan bijv links voet, links voet, rechts voet, links voet beloon enz. Dus afwissend in aantal en afwisselend in linker of rechter voet. Als dat goed gaat en je paard doet daar net zo lang in mee en zijn best in als jij wil dan kan je naar een spaanse pas toe werken. Vraag linkervoet en rechtervoet (of andersom) en laat je paard 1 pas naar voren zetten. Let op, 1 pas, hij moet dus ook direct op jouw commando weer stil staan. Dit commando kan je uiteraard ook geven met druk op het halster oid. Daarna weer links voet, rechts voet, 1 pas. Je zult zien dat je paard uiteindelijk gaat anticiperen en zijn achterbenen al naar voren zet na beide passen. Als 'ie dat doet kan je meteen weer links, rechts vragen. enzovoort. Succes +:)+

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:28

Babette, ik zou 'm graag willen zien :j

Amable, ik ga het eens zo proberen!
Bedankt :j

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:02