Leuke grondoefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Leuke grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:11

Weet er iemand leuke grond oefeningen die ik met Bonita kan oefenen?
Het liefst in de richting van dressuur zoals wijken, stap en draf op commando etc..
Kan je ook uitleggen hoe ik het haar kan aanleren? ik heb er namelijk niet zoveel verstand van.

Horses4life_

Re: Leuke grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:39

stijgeren , liggen ?
ik weet alleen niet precies hoe je dat moet leren :P

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:14

Je kunt het best beginnen met de basis. Stappen op commando, draven op commando, blijven, volgen, achterwaarts. Stappen op commando: Je staat naast het paard, en als je gaat lopen en hij gaat stappen zeg je stap, beloon hem daarna goed. Zo doe je dat ook bij draven op commando. Ik hoop dat je het een beetje snapt want ik ben niet zo goed in iets uitleggen via de computer. ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:29

steigeren en liggen gaat wel meteen erg snel .
misschien de basis zoals sjakiexx al zegt .

longeren met je lichaamstaal.

je hoeft niet moeilijk te doen joh . denk bijvoorbeeld an lekker wandelen in het bos.
of lopen met een touw om de hals , en later misschien zelfs los?

of aan de hand over balkjes over balkjes lopen .
klein schrikparcourtje? ( geen moeilijk materiaal heb je nodig hoor , bijv . paraplu, dek van je paard waar ze over heen moet , om pionnen slalommen ( dit hoort niet bij schriktraining ;) )

dat is al hel wat !

liefs femke (K)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:30

Horses4life_ schreef:
stijgeren , liggen ?
ik weet alleen niet precies hoe je dat moet leren :P

Volgens weet jij er niet veel van af :n
misschien eerst zelf wat opzoeken als je nog niet weet :P

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:44

ietjelover ; het is niet verkeerd hoor. maar het is niet verstandig als '' even een grondoefening'' dit onderdeel van VD is daarnaast ook niet risicoloos ..
voordat je uberhaupt aan VD begint is het slim als bonita de basis kan !

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:46

de oefeningen hierboven zijn trouwens niet helemaal gericht op dressuur merel . maar wel heel goed voor het contact en de band met je paard . En leuk om te doen !

femke

lisaPrinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:38

ik heb mij paard dit met longeren aan geleerd (longeer zonder lijn)
als ik harder ga lopen loopt hij met me mee als ik me omdraai draait hij ook om en gaat ook de andere kant op. als ik een huppel maak. gaat hij in galop. de manier waarop ik dit hem heb geleerd is gewoon er 3 meter vanaf gaan lopen en zelf steeds sneller gaan lopen als hij niet met je mee loopt jaag je hem ietsje op me de longeerzweep en zo doe je dat ook gewoon met draf en galop. dus het commando is geen woord maar gewoon hoe ik me beweeg. als ik in de bak er naast loop lukt het me nog niet in galop te gaan maar zodra ik 1 huppeltje maak gaat hij wel naast me draven.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:49

naast longeren zonder lijn is het flexen ook erg leuk.

het flexen is de neus van je paard naar zijn achterhand brengen, zodat je de lange kan kan 'flexen', je krijgt dus een paard (als je dit vaker doet), wat aan beide kanten van zijn lijf, even soepel is.

Ik gebruik hiervoor het commando 'flex' in combinatie met een kriebel op een bepaalde plek op zijn achterhand.
In het begin heb ik hem 2x moeten lokken met een snoepje, maar inmiddels doet hij het op de kriebel en commando. Wanneer zijn neuw zijn achterhand raakt, direct (binnen 3 seconden) belonen, of werk met een clicker voor een betere timing.
ik zie dat mijn paard ook echt zijn best doet om zo ver mogelijk te buigen.

Leuke stretch oefening voor voor het rijden dus!

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:28

Buigen

Je kan een koekje of een lekkertje pakken. Die hou je bij de mond van het paard. Dan haal je het lekkertje langzaam naar beneden en dan tussen de benen door. LET ER OP DAT DE BENEN VAN HET PAARD EEN BEETJE WIJD UIT ELKAAR STAAN. ANDER KAN DIE VALLEN. maar steeds als het paard een stukje naar beneden gaat geef je hem/haar wat lekkers. Uiteindelijk gaan ze vanzelf buigen!

Veel plezier!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:19

Je kunt vanuit het grondwerk ook alle dressuuroefeningen vragen die je met rijden kunt doen.
Schouder binnenwaarts
travers
appuyement
wijken
overgangen
etc etc.
Dit is alleen niet iets wat je "zo effe doet", maar wel heel handig ter afwisseling. Ik vind het daarnaast ook erg prettig om vanaf de grond goed te kunnen zien hoe mn paard de buiging doet en zijn benen neerzet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:25

in mijn profiel staat ene link naar een site met wat oefeningen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:10

Als je grondwerk, gericht op dressuur oefeningen zoekt, kan ik je het rechtrichten volgens Academische Rijkunst aanraden. In deze methode wordt het paard vanaf de grond opgeleid tot alle dressuuroefeningen, tot aan de hogeschool sprongen.

Dit is de naam van de methode van Bent Branderup en in NL is Marijke de Jong een van de vele instructeurs. Je hebt vast wel eens gehoord van haar site paardenbegrijpen.nl Op haar site kun je een gratis e-book downloaden waar je ideeën op kunt doen.

Een andere methode die ontzettend veelzijdig is en waarmee je de dressuuroefeningen goed kunt aanleren en wat heel leuk is, is het werken aan de lange teugel.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:31

wat hippoLogic zegt is inderdaad een aanrader ! er zijn NH mensen die je vanaf de grond erg hoog op kunnen leiden tot de dressuur , erg goed voor de band met je paard , en erg nuttig .

hoop dat je er iets aan hebt M_erell!

liefs femke