Berggeit/Spagaat - hoe aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Berggeit/Spagaat - hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:30

Dit zijn twee oefeningen die ik graag zou willen leren, vanwege het rek- en strekeffect. Alleen hoe?

De enige uitleg die ik kan vinden voor de Spagaat is 'mijn paard deed het uit zichzelf' en voor de Berggeit dat iemand de Jambette gebruikte bij de achterbenen, maar dat wil ik niet omdat ik één hulp voor beide benen wil, en niet afzonderlijk. Verder kan ik er weinig aan uitleg over vinden.

Links naar sites heb ik niet zoveel aan, de meeste ken ik namelijk al - behalve als ze specifiek linken naar een andere uitleg voor (een van) deze kunstjes. :)

KDS

Re: Berggeit/Spagaat - hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:53

Ik heb mijn paard de back crunch aangeleerd doordat hij me ging mimicken...

Ik zetten mijn ene voet opzichtig naar voren en toen ging het voorbeen meteen naar voren. Ik heb telkens beloond zodat hij ook maar iets deed met zijn voorbeen (of overwoog te doen...) en dan telkens uitbundig belonen voor dat nieuwe wat hij toevoegt (dus bijvoorbeeld het been ook echt optillen) dan gaat hij vanzelf bedenken wat de bedoeling is.

Het enige grote punt wat ik had is dat ze meteen der achterbeen meenam (bedenk me nu dat we toen gewoon de spaans pas deden... stom dat ik dat niet zag!) en telkens als ze dat deed zette ik der weer terug. Op een gegeven moment een balk als steuntje gebruikt zodat ze eerst over die balk moest stappen en toen begreep ze dat dat eigenlijk niet de bedoeling was en voor en achter niet onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn :P

De Berggeit ben ik ook nog mee bezig, he ik nog geen geniale oplossing voor. Ben nu begonnen met dat ze achteruit gaat leunen zeg maar als ik achteruit leun, dat vindt ze onwijs grappig en tevens snapt ze niet dat dit nu zo ontzettend goed is. Denk dat ik van daaruit doorga met haar voorbenen stukje naar achter plaatsen (dus eigenlijk voorbenen naar achter plaatsen en achter laten staan in plaats van achterbenen naar voren plaatsen)... Voor ons werkt dat prima!