Paard draait zich om bij longeren .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

Paard draait zich om bij longeren .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:30

ik train nu een 2-jarig paard aan de longe,
hij kent net een dikke week het longeren,
maar aan de kant dat we het als eerste hebben geleerd, draait hij zich de hele tijd om!
en dan staat ie stil enzo.
de andere kant gaat het juist wel weer goed! :+

de eigenaar zij dat hij nog een beetje door de war was.

maar ik denk dat het ook een beetje aan me zelf ligt ?
herkent iemand dit ?
kun je hier wat tegen doen ?
want het wordt wel steeds erietanter (A)
ik heb dit namelijk ook nog nooit een paard eerder geleerd (A)
ik heb wel ervaring met aanvallen aan de longe.
maar dat doet deze niet !
zit geen kwaad in, maar wat te doen ?? :o

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:46

terug sturen

carmen ging zo stil staan dat moet je voor zijn of ze kwam op je af

ik gebruikte dan de longeerzweep om dr door te laten lopen dus was het dan wel voor en als ze al was gestopt weer opnieuw door laten lopen

MiSz_SaNdY

Re: Paard draait zich om bij longeren .

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:49

eerder reageren als je ziet dat hij wil gaan omdraaien (zie je snel genoeg als hij het een paar x geprobeerd heeft)
stem geluid en zweep paraat houden mn paardje probeert het ook nog wel eens

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:49

laten staan
2 jaar is nog erg vroeg om te beginnen met longeren

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:56

Vind dat je al erg jong met longeren begint.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Goed op haar lichaamshouding letten en proberen haar voor te zijn. Let zelf op je lichaamstaal. Maak jezelf groot en breed als je wil dat hij bij je vandaan blijft en blijf achter haar ogen om haar door te laten gaan.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:03

ik lees nu pas dat het dier 2 is

waarom ga je niet eerst lekker grondwerken ?

ik ben oerigens begonnen met 3 jaar te longeren en die an weigerde ook maar door goed nbaar haar te kijken haar houding etc etc was ik het vaak voor en longeer ik haar zonder lijn zonder zweep

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:07

Ik hoor hier verschillende mensen zeggen dat het niet zo verstandig is om met 2 jaar te beginnen longeren.

Wat is hier mis mee?

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:09

ow ja 2 jaar goh das wel op tijd ja zou het dier nog lekker half jaartje laten staan jje zou wel veel met kunnen gaan wandelen in het bos of langs de weg enz
goed voor de ervaring en een band krijgen met het paard.
hou oud ben je zelf?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:10

het is te belastend voor een jong paard. deze moet eerst gewoon groeien. wandelen aan de hand mooie rechte stukken zou een stuk beter zijn.
als je dat lekker buiten doet kan hij gelijk wennen aan het verkeer. makkelijk als je straks met het dier wil gaan buitenrijden :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:10

Het is erg belastend voor de pezen van een jong dier op een kleine volte! Een paard van 2 hoort nog niet te werken..wat is de meerwaarde hier van het longeren? Als je de commando's al aan wil leren laat hem dan gewoon helemaal los lopen in de bak, zodat ie rechte lijnen loopt en doet dit heel af en toe..laat hem verder paard zijn!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:11

Pffff, mag je paard nog even kleuter blijven?? Ik ben nu pas begonnen met mijn paardje te longeren, zij is eind april 3 geworden. Je moet inderdaad heel goed kijken waar jij zelf staat ten opzichte van je paard (drijvende positie). Maar laten we bij het begin beginnen, ik denk dat het heel verstandig is als je zelf eerst een paar keer samen met iemand met een ervaring paard gaat longeren. Het is veel handiger om zelf eerst te kunnen longeren voordat je met een groen paard aan de slag gaat. Ik spreek uit ervaring!
Enne, gun je paard nog een jaartje 'veulen' zijn.

Waarom niet beginnen met een tweejarige?? De botten en pezen zijn nog lang niet genoeg uitgehard om al op een cirkel te gaan lopen. Psychisch (dus: in het bolletje), is het dier nog lang niet klaar om al aan het werk te gaan. Ik vind was Misz Sandy zegt een hele goede; ga lekker wandelen ermee, poetsen en dat soort dingen om een band te krijgen. Als je merkt dat ze rond haar derde levensjaar vervelend wordt, dan is het tijd aan het werk te gaan. Volgens mij kun je dan ook veeeeeel langer genieten van je paardje. Kijk eerst eens goed naar haar ontwikkeling, qua lijf en qua gedrag en stem daar je eisen op af.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:13

MiSz_SaNdY schreef:
ow ja 2 jaar goh das wel op tijd ja zou het dier nog lekker half jaartje laten staan jje zou wel veel met kunnen gaan wandelen in het bos of langs de weg enz
hou oud ben je zelf?

Ik ben zelf 13, :+
maar ik snap niet wat er aan vekeerd is om het paard bij 2 te longeren hoor ;)
want het paard dat is nu bij zijn benen wel uitgegroeid enzo.
en de meeste mensen beginnen ook met het 2e levens jaar te longeren enzo.
en de eigenaar heeft er ook verstand van!
en trouwens ik heb wel meer pony's gelongeerd dus ik heb al wel een beetje ervaring.
maar toch bedankt voor de tips :+
Laatst bijgewerkt door ismy op 06-06-09 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:15

ismy schreef:
MiSz_SaNdY schreef:
hou oud ben je zelf?

maar ik snap niet wat er aan vekeerd is om het paard bij 2 te longeren hoor ;)

Dat hebben nou al meerdere mensen je proberen uit te leggen en het feit dat je het dan nog niet wil snappen zegt mij wel genoeg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:15

een tweejarige hoort op het land........ en ABSOLUUT niet aan de longeerlijn............

meiske echt.......... laat het, het korte rondjes werk is funest voor de opbouw van pezen, spieren en botten......

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:16

Diane65 schreef:
Pffff, mag je paard nog even kleuter blijven?? Ik ben nu pas begonnen met mijn paardje te longeren, zij is eind april 3 geworden. Je moet inderdaad heel goed kijken waar jij zelf staat ten opzichte van je paard (drijvende positie). Maar laten we bij het begin beginnen, ik denk dat het heel verstandig is als je zelf eerst een paar keer samen met iemand met een ervaring paard gaat longeren. Het is veel handiger om zelf eerst te kunnen longeren voordat je met een groen paard aan de slag gaat. Ik spreek uit ervaring!
Enne, gun je paard nog een jaartje 'veulen' zijn.

Waarom niet beginnen met een tweejarige?? De botten en pezen zijn nog lang niet genoeg uitgehard om al op een cirkel te gaan lopen. Psychisch (dus: in het bolletje), is het dier nog lang niet klaar om al aan het werk te gaan. Ik vind was Misz Sandy zegt een hele goede; ga lekker wandelen ermee, poetsen en dat soort dingen om een band te krijgen. Als je merkt dat ze rond haar derde levensjaar vervelend wordt, dan is het tijd aan het werk te gaan. Volgens mij kun je dan ook veeeeeel langer genieten van je paardje. Kijk eerst eens goed naar haar ontwikkeling, qua lijf en qua gedrag en stem daar je eisen op af.

ik heb de wereld zowat rond gewandeld als resultaat een mak paardje die niet zomaar aan de kant spring (is en blijft een vluchtdier)maar niks na da noppes is nog eng ja wel soms spannend maar dan lopen we een paar keer extra er langs

ik heb de mijne dacht ik in het begin 2 keer in de week gelongeerd en ik was ook nog groen hoor maar wel met mensen samen die een rugzak vol ervaring hadden

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:18

En de jouwe was ook 2 patries? Die van mij was ook 2 toen ik dr kocht, groen als gras..inmiddels is ze bijna 3.5 ontzettend nuchter en loopt ze nog steeds op de wei paard te zijn..dus ik snap niet zo goed wat je met je post bedoeld?

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:20

Jeanine84 schreef:
En de jouwe was ook 2 patries? Die van mij was ook 2 toen ik dr kocht, groen als gras..inmiddels is ze bijna 3.5 ontzettend nuchter en loopt ze nog steeds op de wei paard te zijn..dus ik snap niet zo goed wat je met je post bedoeld?

ik lees het is weer geweldig geformuleerd

nee ik heb haar eerst kennis laten maken met de buiten wereld en pas met 3 begonnen langzaam aan maar ze was er wel klaar voor

en dan niet meteen vol aan de bak

ik bedoel ik was zo groen als gras

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:20

PatriesCarm schreef:
Jeanine84 schreef:

nee ik heb haar eerst kennis laten maken met de buiten wereld en pas met 3 begonnen langzaam aan maar ze was er wel klaar voor

ik bedoel ik was zo groen als gras

Haha ooh dan snap ik hem :)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:22

MiSz_SaNdY schreef:
hou oud ben je zelf?

maar ik snap niet wat er aan vekeerd is om het paard bij 2 te longeren hoor ;)[/quote]

Dat hebben nou al meerdere mensen je proberen uit te leggen en het feit dat je het dan nog niet wil snappen zegt mij wel genoeg[/quote]

Dat je dat niet snapt zal er wel mee te maken hebben dat je pas 13 bent. Niet om je af te kraken hoor. Maar het lijkt me dat je nog lang geen ervaring hebt met jonge paarden. Het paard moet eerst nog wat volgroeien en goede botten en pezen krijgen. Het rondje lopen maakt het voor hem dan niet gemakkelijker. Wil je dat hij naar je gaat luisteren en op je stem reageert ga dan met hem grondwerken. Ga wandelen, draai je eens om als hij te snel gaat, stop om de tijd om dan weer door te lopen ect. Je moet je voorstellen dat ze jou als kleuter zijnde dingen laten doen die je eigenlijk pas kunt als je 15 jaar bent.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:23

longeren is een hele zware belasting voor benen (pezen) en rug van het paard, en zeker zo'n jong paard: snel weer het land op met dat dier. Per slot van rekening is het nog maar een "kind". Het dier is nog niet uitgegroeid (lees: volop in ontwikkeling) en kan hem zo ernstig schaden. Zeker als jij niet goed weet waar je mee bezig bent!

Als je het met een ouder paard ook hebt: Goed insluiten tussen zweep en lijn (longeer driehoek) en contact houden.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-06-09 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:25

ik bedoel ik was zo groen als gras[/quote]

Haha ooh dan snap ik hem :)[/quote]

ik kan altijd zo heerlijk niet duidelijk zijn whahahah

nee ik vind ga wandelen laat diertje genieten van het jong zijn

Ehrentusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:32

Idd, zou hem ook nog een jaartje van het werk weghouden.
En als je zelf nog niet veel ervaring hebt zou ik ook oppassen met jonge paarden! Ze zyn heel onvoorspelbaar.. Zou die longeerlijn laten voor wat hij is. Laat dit paard nog een jaar veulen zyn :] tenzij je wilt dat hij op zijn 12 kreupel is.. Of scheef van de artrose
x

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:36

Als je echt graag wat wilt gaan doen met de pony kun je een stukje gaan wandelen. Gewoon lekker ontspannen: niet langs drukke wegen ofzo. Lekker rustig: een keer een auto is niet zo erg, daar raakt hij dan aan gewent. En gewoon lekker speels. Ook niet aan komen zetten met bitten o.i.d.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:38

MLoeser schreef:
Als je echt graag wat wilt gaan doen met de pony kun je een stukje gaan wandelen. Gewoon lekker ontspannen: niet langs drukke wegen ofzo. Lekker rustig: een keer een auto is niet zo erg, daar raakt hij dan aan gewent. En gewoon lekker speels. Ook niet aan komen zetten met bitten o.i.d.

Idd, gewoon lekker tutten, dáár worden ze braaf van! Keer halthouden onder het lopen, een stapje terug en 'om'. En verder lekker op het land laten lopen met zijn vriendjes!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:39

en inderdaad een jong paard kan raar uit de hoek komen en omdat je zelf nog maar 13 bent zou ik toch uitkijken met dit soort dingen.
hou het lekker bij poetsen en wandelen (in hoeverre dat gaat)
en laat hem kennis maken met nieuwe dingen zoals plastic zakje,paraplu enz enz.
en inderdaad die pezen ens pieren in die benen zijn echt niet uitgergroeid met 2 jaar!
longeren is hard werken voor benen en rug.
nog even geduld maar dan heb je wel langer plezier van dit paardje!!