Diane65 schreef:Pffff, mag je paard nog even kleuter blijven?? Ik ben nu pas begonnen met mijn paardje te longeren, zij is eind april 3 geworden. Je moet inderdaad heel goed kijken waar jij zelf staat ten opzichte van je paard (drijvende positie). Maar laten we bij het begin beginnen, ik denk dat het heel verstandig is als je zelf eerst een paar keer samen met iemand met een ervaring paard gaat longeren. Het is veel handiger om zelf eerst te kunnen longeren voordat je met een groen paard aan de slag gaat. Ik spreek uit ervaring!
Enne, gun je paard nog een jaartje 'veulen' zijn.
Waarom niet beginnen met een tweejarige?? De botten en pezen zijn nog lang niet genoeg uitgehard om al op een cirkel te gaan lopen. Psychisch (dus: in het bolletje), is het dier nog lang niet klaar om al aan het werk te gaan. Ik vind was Misz Sandy zegt een hele goede; ga lekker wandelen ermee, poetsen en dat soort dingen om een band te krijgen. Als je merkt dat ze rond haar derde levensjaar vervelend wordt, dan is het tijd aan het werk te gaan. Volgens mij kun je dan ook veeeeeel langer genieten van je paardje. Kijk eerst eens goed naar haar ontwikkeling, qua lijf en qua gedrag en stem daar je eisen op af.
ik heb de wereld zowat rond gewandeld als resultaat een mak paardje die niet zomaar aan de kant spring (is en blijft een vluchtdier)maar niks na da noppes is nog eng ja wel soms spannend maar dan lopen we een paar keer extra er langs
ik heb de mijne dacht ik in het begin 2 keer in de week gelongeerd en ik was ook nog groen hoor maar wel met mensen samen die een rugzak vol ervaring hadden