rug- en achterhandspieren aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim2005

rug- en achterhandspieren aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:39

Ik heb een ruin van 4 jaar die een enorme onderhals heeft... Hierdoor heeft hij onvoldoende spieren in zijn bovenlijn en doet hij lastig met het rijden.

Ik moet hem nu longeren met een slofteugel en die slofteugel zo kort zetten dat hij niet anders meer kan dan die bovenspieren gebruiken en deze in de onderhals zeker niet.

Op de linkerhand is dit helemaal geen probleem en lukt dit vlot, maar op de rechterhand heb ik de indruk dat hij zijn achterbenen niet voldoende gebruikt en vooral dat hij in buitenstelling loopt, hij springt ook altijd in de verkeerde galop aan op die hand.

Heeft iemand tips om dit te verbeteren?

Bedankt!

Sigrid

Re: rug- en achterhandspieren aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:41

Wie heeft dit advies gegeven? Lijkt me namelijk niet slim om dit op te volgen.
En hoe komt een 4 jarige aan een onderhals?

Voordat ik een heel verhaal af ga steken. Neem eens een kijkje op www.paardenbegrijpen.nl lees daar een aantal dingen over hoe je ontspanning bereikt bij een paard. En dat is geen weg van dwang (slof) maar een weg van geduld en goed trainen.

Succes.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:45

Mja, hij heeft een beetje zijn bouw tegen. Hij had al een onderhals van toen hij 1 jaar was.

Vroeger longeerde ik hem altijd naar ontspanning toe maar toen liep hij véél te ruim en teveel met zijn neus naarvoor waardoor zijn onderhals opnieuw teveel gebruikt werd.

Ik ga de site meteen eens bekijken!

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:46

Ik denk dat je met een pessoa verder komt dan met een slof, een pessoa zet ook aan tot beter achterbeengebruik.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:49

Ik zie dat je twee paarden hebt. Waarvan een kruising Fries. Is dat ook het paard waar je het hierboven over hebt? Friezen zijn soms lastig om wat lengte in de krijgen.

Denk overigens ook dat, als je een hulpteugel wilt gebruiken, een pessoa beter aansluit op wat je wilt bereiken.

Maar kijk vooral naar de rechtgerichtheid van je paard. Een niet rechtgericht paard kan niet voldoende voorwaarts-neerwaarst lopen. Aangezien hij moeite heeft met de rechterhand, is jouw paard zeer waarschijnlijk linksgebogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:50

Geen enkel paard is van nature recht ;) net als een mens ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:52

Dat klopt, maar daar moet je dus wel aandacht voor hebben. In mijn ogen is het nog steeds een ondergeschoven kindje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:53

Ligt ook vaak aan de huidige instructie, "vroeger" was het standaard dat men leerde een paard op twee teugels te rijden ;)

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:53

Neen, het gaat niet over de kruising met de Fries. Met deze in dit geval zeker geen probleem! :p

Ja, ik ben wel vanplan eens een pessoa te gebruiken, een vriendin van mij op stal heeft dat, morgen eens testen!!

Ik begrijp niet goed hoe ik die rechtheid kan controleren... :s

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:00

Een paard is rechtgericht zodrag hij volledig in balans op allebei de kanten oefeningen uit kan voeren. Dus als een linkervolte net zo soepel gaat als een rechtervolte. Als je paard net zo makkelijk aanspringt en doorspringt in rechter en linkergalop. Als hij beide kanten fijn stelling en buiging door het lichaam kan geven.

We hebben het hier dan nog voornamelijk over laterale scheefheid. Ik raad je aan om dit linkje even door te lezen. Vind dat het hier altijd wel goed uitgelegd wordt:

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=214

@Suleilitha:
Ja, je hebt helemaal gelijk. Als ik zo nu en dan bij lessen aanwezig ben dan valt me steeds weer op dat er nooit veel aan gewerkt wordt. Tegenwoordig schijnt lesgeven in te houden dat je in de hoek van de bak af en toe iets gilt in de trant van: "Grote volte bij de A" en "gebroken lijn bij K" en vervolgens lekker verder bept met je vriendinnen.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:03

Daar weet ik al heelwat meer mee! Bedankt!

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 19:44

Vandaag eens een poging gedaan om te longeren met pessoa: gigantische ramp! Paard bokte tot de pessoa onder zijn staart vastzat en dan : grote paniek. Kheb het een paar keer opnieuw geprobeerd met telkens hetzelfde resultaat.

Kheb dan samen met mijn vriendin met dubbele longe gelongeerd en dit had meteen meer effect. Mooie binnenstelling, goed ontspannen, mooi in één lijn... :) Ik ben zeer tevreden dus! :)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:59

Je paard doet lastig met rijden zeg je? Wat doet hij dan?
Mijn paard is ook totaal niet goed bespierd en dan met name de bovenlijn idd.
Ik krijg nu les in het rechtrichten van mijn paard.
Het staat nog in de kinderschoenen maar ik ben heel erg benieuwd. Ik heb net mijn academische kaptoom binnen dus kan nu beginnen. Ik heb mijn paard ook wel in de pessoa gehad maar ik vond het zelf altijd een onding....Hij bokte er in het begin ook enorm op. Later niet meer hoor. Het is misschien ook wel een kwestie van wennen. Succes! :Y)

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:43

Het lijkt me in ieder geval niet verstandig om een slofteugel zo kort te zetten dat hij niet anders meer kan. Want dan gaan hij zeker niet de goede spieren gaan gebruiken uit verzet dat hij niet de ruimte heeft om te lopen.
Je moet de slofteugel (en veel liever een pessoa, want dan stimmuleer je de achterhand ook op een vriendelijk manier) zo los mogelijk doen. Dat houd in dat hij je paard er net doorheen blijft. (ook in galop)
Maar zeker niet strak, want hij moet het vanuit ontspanning doen.
Zet de de rechterslofteugel iets strakker op de linkerhand daar wordt hij beter van.
En als je aan de longe in de rechtergalop aan wil laten springen, moet je hem over de buitenschouder laten vallen en daarna laten aanspringen.

Als je gaat rijden, probeer hem op lengte te rijden, en rijd (ook tijdens longeren) veel kleine tempowisselingen daar word hij sterker van.
Wil je in de rechtergalop aanspringen. Is het handig om eerst een volte kleiner te maken en daarna te vergroten.
Dan heb je de goede lengte buiging. Als je dan weer op de hoefslag komt moet je al doorzitten, en je binnenhand ontspannen. Dan moet
je hem goed om je binnenbeen houden, daarna pas je rechterbeen naar achter en aanspringen.

Mijn pony heeft ook een onderhals van zichzelf, maar daar moet je helemaal geen probleem van maken.
Het is gewoon iets dat bij je beessie hoort na lange tijd (dat kan jaren duren) krijgt hij vanzelf mooie bovenhals spieren.
Als je die bovenhals spieren ziet tijdens het rijden, ben je goed aan het trainen en dat kan wel aan het begin maar twee keer heel kort zijn,
want je moet er de tijd voor nemen want het is moeilijk.

Als je paardje het echt heel moeilijk vind, kun je hem ook een keertje laten checken of hij recht is bij de dierenarts.
Of iemand anders die daar veel van weet, kij bijvoorbeeld eens op de site:www.horsepartner.nl
Die masseert ook meteen alle vaste spieren los. En kan kijken of je paard recht is, zeker een aanrader!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:46

suleilitha schreef:
Ik denk dat je met een pessoa verder komt dan met een slof, een pessoa zet ook aan tot beter achterbeengebruik.

Dat denk ik dus ook, en anders dubbele longe of een combinatie van die twee.

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:00

_Sigrid_ schreef:
Een paard is rechtgericht zodrag hij volledig in balans op allebei de kanten oefeningen uit kan voeren. Dus als een linkervolte net zo soepel gaat als een rechtervolte. Als je paard net zo makkelijk aanspringt en doorspringt in rechter en linkergalop. Als hij beide kanten fijn stelling en buiging door het lichaam kan geven.

We hebben het hier dan nog voornamelijk over laterale scheefheid. Ik raad je aan om dit linkje even door te lezen. Vind dat het hier altijd wel goed uitgelegd wordt:

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=214

@Suleilitha:
Ja, je hebt helemaal gelijk. Als ik zo nu en dan bij lessen aanwezig ben dan valt me steeds weer op dat er nooit veel aan gewerkt wordt. Tegenwoordig schijnt lesgeven in te houden dat je in de hoek van de bak af en toe iets gilt in de trant van: "Grote volte bij de A" en "gebroken lijn bij K" en vervolgens lekker verder bept met je vriendinnen.

Dat is niet helemaal waar, alleen niet alle instructeurs hebben hetzelfde niveau.
Niet dat ik je instructeur wil afvallen, maar je kunt ook een keer proberen bij iemand anders te rijden.
Want goede instructeurs letten juist op op twee teugels rijden en niet te veel aan je binnenteugel zitten.
Bovendien past niet elke instructeur bij iedere ruiter.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:55

Bedankt voor de tips allemaal!!

Ik heb morgen mijn laatste examen en heb gepland om er volgende week eens serieus mijn werk van te maken. Ik ben deze week een paar keer gaan longeren en ik zag geen beterschap op de rechterhand, integendeel. Ook tijdens het rijden was hij moeilijker dan anders, maar dit komt waarschijnlijk omdat hij deze week onvoldoende beweging had door mijn examens.

Ik ga hem eens proberen te longeren met dubbele longe. Moet ik dan nog een bijzetteugeltje aandoen of heeft dit helemaal geen nut?

Jullie raden me aan om mijn bijzetteugel of slofteugel lang te zetten aan de longe maar dan loopt hij veel te ruim en met zijn neus ofwel helemaal omhoog (zodat je de onderhals enorm ziet) ofwel met zijn neus helemaal naar voor, maar nooit over de rug en in de correcte houding.

Ik vind het allemaal een beetje moeilijk...

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:33

Als ik het zo hoor, lijkt het me echt het beste om je paard een keertje na te laten kijken. Maar je moet er zelf mee doen wat je wilt.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:05

myto schreef:
Als ik het zo hoor, lijkt het me echt het beste om je paard een keertje na te laten kijken. Maar je moet er zelf mee doen wat je wilt.

Dinsdag komt er een nieuwe instructeur kijken, eens zien wat hij ervan zegt...

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:22

Kim2005 schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!!

Ik heb morgen mijn laatste examen en heb gepland om er volgende week eens serieus mijn werk van te maken. Ik ben deze week een paar keer gaan longeren en ik zag geen beterschap op de rechterhand, integendeel. Ook tijdens het rijden was hij moeilijker dan anders, maar dit komt waarschijnlijk omdat hij deze week onvoldoende beweging had door mijn examens.

Ik ga hem eens proberen te longeren met dubbele longe. Moet ik dan nog een bijzetteugeltje aandoen of heeft dit helemaal geen nut?

Jullie raden me aan om mijn bijzetteugel of slofteugel lang te zetten aan de longe maar dan loopt hij veel te ruim en met zijn neus ofwel helemaal omhoog (zodat je de onderhals enorm ziet) ofwel met zijn neus helemaal naar voor, maar nooit over de rug en in de correcte houding.

Ik vind het allemaal een beetje moeilijk...

Dubbele longe is net als rijden, dus hierbij geen bijzets gebruiken.
Als je zegt dat hij zijn neus helemaal afsteekt zal hij dit ook aan de dubbele longe doen, tenzij je er zo goed in bent dat je dat kan voorkomen.
Als dat niet lukt zal ik je adviseren eerst gewoon eens met een pessoa te longeren en dan een middelhoge stand (geen neus op de borst, op de grond of juist heel hoog maar precies tussen borst en knie ongeveer niet lager)

Met de pessoa heb je je juist die werking dat die achterhand net wat meer geactiveerd wordt en dat dat vrijwel direct van voor weer op wordt gevangen. Moet je hem inderdaad wel goed afstellen ;) verder er vanuit gegaan dat hij niks aan zijn rug of gebit mankeert.