Een nieuwe probleem met de mini-shet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisyxx

Een nieuwe probleem met de mini-shet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:15

Heei allemaal!
Ik heb al eens eerder een topic geschreven over Daisy.
Mijn verzorgshet. Daar twijfelde ik te gaan rijden.
Wat ik dus niet ga doen.. ( Al verwacht de bazin trouwens dat ik haar beleer :S!) )
Ik wil de kleine dus nu Longeren gaan...
Maar het lukt niet heel ergg. ;)
Zodra ik ga longeren, Gaat ze helemaal door het lint!
Stilstaan, Bokken, In galop ineenkeer, Noodstop, Steigeren, Enzovoort.
Ik weet nu niet wat ik moet doen..

Info over Daisy ;
Daisy.
85 cm.
Mini-Shetlander.
Ziet eruit als een koe van de vacht.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.. ( Alweer! )

doeidoei!

xxx. :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:02

Daisyxx schreef:
Ziet eruit als een koe van de vacht.

Je bedoelt bont? :o :D

Hoe longeer jij precies, kun je daar iets over vertellen? Wel of geen zweep, waar klik je de longeerlijn aan vast..? En als je haar los zet in de bak (waar je longeert), wat doet ze dan?
En hoe is ze normaal als je aan de hand met haar loopt? Wat doe je nog meer met haar?

Lady_xx

Re: Een nieuwe probleem met de mini-shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:04

Ik weet niet hoe groot jij bent, maar op een shetlandertje van 85 cm kan je denk ik niet rijden ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:04

absoluut niet. Ik heb er twee die vijf tot tien cm kleiner zijn, maar absoluut geen rijpony's. Daarvoor is een mini gewoon te klein. De kindjes die erop passen (hele kleintjes dus) kunnen geen pony beleren en de kinderen die dat wel kunnen, zijn te groot.

Wat je probleem betreft... persoonlijk zou ik dus beginnen met grondwerk. Daarmee kun je de signalen leren en dat maakt het voor je pony duidelijker wat er van hem wordt verlangd. Op dit moment lijkt me dat voor de pony onduidelijk, waardoor hij gaat flippen.
Grondwerk dus.

Hem beleren kan trouwens evengoed.
Wat dacht je van werken met lange lijnen.
Uiteraard pas nadat je hem met grondwerk de basis hebt aangeleerd.
Heel leuk en heel leerzaam voor de pony-

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:38

Ik zou eerst aan de hand met de pony door de bak gaan wandelen en dan aan de hand te commando's leren voor Halt, Stap en Draf. Pas als je pony goed reageert op deze commando's zou ik gaan proberen te longeren en dan het liefste met iemand erbij, zie hem in het begin kan begeleiden met het lopen van de rondjes. Als het goed gaat kan je de afstand tussen de begeleider en de shet steeds vergroten. Gaat het fout: wordt niet boos, maar verklein de afstand weer. Gaat het goed, dan verder opbouwen. :)

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 18:42

Ik longeer met zweep.
Mijn rijzweep van een meter lang.
In de wei ..
Neeei, klopt.
Ik ben 1.55 en 45 kilo, En daisy 85 cm.
Dus daar ga ik niet opzitten.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:46

longeren aanleren is eigenlijk vrij simpel als je weet hoe je het moet doen. zomaar longe aan de ene kant en zweep aan de andere kant houden werkt niet, zeker niet als het paardje nog niet snapt wat de bedoeling is. ook in longeren en grondwerk in het algemeen kan je les nemen he. t lijkt me het beste als iemand je gewoon eens bezig ziet en dan wat tips geeft hoe je je moet plaatsen tov de pony, wat je moet doen als ze bv wil omkeren of stijgeren

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:58

Daisyxx schreef:
Ik longeer met zweep.
Mijn rijzweep van een meter lang.
In de wei ..
Neeei, klopt.
Ik ben 1.55 en 45 kilo, En daisy 85 cm.
Dus daar ga ik niet opzitten.

Als het longeren nog niet goed verloopt en je moet zelf je weg zoeken, probeer dan eerst gewoon grondwerk. Superleuk om te doen en een goede voorbereiding.
Rijden kan dus niet, maar als je later overgaat op lange teugelwerk, is dat bijna hetzelfde als rijden. Alleen zit je er niet op maar loopt je bij de achterhand of erachter (leeg mennen)
Zo kan hij helemaal worden beleerd op een gezellige manier.

Als je geen ervaring hebt met grondwerk, haal dan een leuk boek in de bieb. Aanraders zijn inge teblick en linda tellington jones.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:29

je hebt dus een rijzweep? van 1 meter? en de pony is 85 cm? waar hou je je zweep tijdens het longeren? Want als ik het me zo voorstel, komt die steeds boven het hoofd uit van de pony? dat geeft een automatische vluchtreactie bij een paard, want alles boven het hoofd is gevaar. (vandaar de moeilijkheid bij het zadelmak maken, voor iedereen me hierop weer afrekent :P ). waarom niet gewoon longeren met de lijn? die is toch lang genoeg om nog een stukje over te hebben om aan te drijven.
Longeren is vrij saai natuurlijk. ik zou ook te werk gaan met Tteam, of werk aan de lange lijnen, ter afwisseling. je kan ook hindernisjes zetten, obstakeltjes, zodat ie mentaal toch moet werken. is veel leuker, en hij gaat minder ambetant zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:52

Tsja, dan maar voluit laten galoperen ;) Zo heb ik dat probleem ook opgelost. Zolang je pony maar loopt. Hoe hard maakt niet uit. Als dat zonder problemen gaat kun je proberen ook te stappen en te draven.

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 14:09

Voluit galoperen :O?
'Dan gaat ze eten. (A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:43

Daisyxx schreef:
Voluit galoperen :O?
'Dan gaat ze eten. (A)

Waarom zet je dan in de openings-post dat hij dat doet :?