Balkjes trainen, HOE?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Balkjes trainen, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 09:36

Hallo allemaal.

Ik heb gisteren een pony gekregen, voor mijn verjaardag.
Ik zal eerst ff vertellen dat ik er verantwoordelijk mee om ga, en er genoeg vanaf weet voor een eigen pony.

Het is een welsh cob, merrie, 16 jaar, en 1,44 hoog.

Nu wil ik vandaag wat balkjes met haar gaan lopen, ook aan de longe.

Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen, welke afstand ik moet nemen en hoe ze moeten liggen. ???

dankjullie wel!

GirlyMelis

Re: Balkjes trainen, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:38

Dat ligt aan hoe grote stappen ze neemt, maar meestal een kleine meter. Dus 1 stap ongeveer. Gewoon rustig aan beginnen in stap en als dat goed gaat, gaan draven :D!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 09:54

GirlyMelis schreef:
Dat ligt aan hoe grote stappen ze neemt, maar meestal een kleine meter. Dus 1 stap ongeveer. Gewoon rustig aan beginnen in stap en als dat goed gaat, gaan draven :D!

dankjewel!

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:58

Als je de balken in een halve cirkel legt, een beetje tegen de bakrand aan (en b.v. ook nog in de hoek) heb je daar wat steun aan, en je kan iedere keer kiezen welke afstand ze moet lopen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 10:01

tbns schreef:
Als je de balken in een halve cirkel legt, een beetje tegen de bakrand aan (en b.v. ook nog in de hoek) heb je daar wat steun aan, en je kan iedere keer kiezen welke afstand ze moet lopen.

slim plan, ga het uitproberen,!,,

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 10:25

Nog een vraag van mij: Cap op bij het longeren of niet? ik heb het normaal wel, maar ik geloof niet dat het extra bescherming bied tegen wat dan ook,.. Dus doen of niet doen?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:32

heb eigenlijk nog nooit iemand gezien met een cap op met longeren :) Mar omdat je pony nog nieuw is kan je het natuurlijk altijd doen. Misschien bok ze wel heel erg, mar als het goed is zou je haar op een afstand moeten kunnen houden (met bijv de zweep) een zou ze je niet kunnen raken als ze eens ging bokken.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:36

Gefeliciteerd en ik vind het hèèl verstandig dat je'n al iets oudere pony hebt gekregen zodat je er ook daadwerkelijk plezier van gaat hebben omdat die meestal al wat solider zijn dat de jongere paarden.

Er zijn meerdere boeken uit over balkje's lopen etc die zou je als extra steuntje kunnen gebruiken.
Ook zou (spring)les jou veel kunnen leren maar voor vandaag zou ik beginnen met 2 balkje's die'n mtr ong uit elkaar leggen en kijken wat voor'n stappen je pony maakt en dan kijken of je de afstand aardig goed hebt,anders ff in of uit elkaar leggen.
Veel plezier

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 15:20

SB_Beessie schreef:
Hallo allemaal.

Ik heb gisteren een pony gekregen, voor mijn verjaardag.
Ik zal eerst ff vertellen dat ik er verantwoordelijk mee om ga, en er genoeg vanaf weet voor een eigen pony.

Het is een welsh cob, merrie, 16 jaar, en 1,44 hoog.

Nu wil ik vandaag wat balkjes met haar gaan lopen, ook aan de longe.

Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen, welke afstand ik moet nemen en hoe ze moeten liggen. ???

dankjullie wel!

Ik ben vandaag met haar bezig geweest. Eerst heerlijk gelongeerd waarbij haar neus, in stap , draf en galop gewoon over de grond ging, Heeeeeerlijk ontspannen dus!

Daarna wat balkjes gelopen, oooow wat waren ze eng. Dus ik moest er eerst overheen en dan volgde ze me, alleen als ik in galop ging,(jaah dat kan ik ook) gin zij ook in galop en zat ze dus weer voor me!, haha.!

Daarna zonder moiself ervoor gedaan, ging ook lekker alleen wat gespannen door een heeeeele enge trekker!

Alleen aan het einde bij het aftuigen op men teen gestaan, mijn schuld, stond heel erg dom scheef.! Maar voor de rest een super trainingkje voor de 2de keer!

wboeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:22

Hai daar! Wat leuk dat het zo goed gaat met Beessie. Je kunt ook een keer balkjes kris kras door de bak leggen en in stap er overheen lopen. Ze leert dan op te letten waar ze haar benen neerzet. Voor het draven zou ik inderdaad 1 meter aanhouden. Laat haar vooral niet te hard gaan, maar er rustig aan wennen. Voor galop is een afstand van 3 meter normaal, als ze wat te hard gaat kun je de afstand iets verkleinen. Vandaag echt gefeliciteerd! Heb je al foto's gemaakt? Groet,
Wendy

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:19

Hoeveel moet de afstand zijn tussen de balkjes als je een paard hebt van 1.77. Ze vergeet nogal eens dat ze 4 benen heeft en dat ze die ook moet optillen als je ergens van af moet of ergens overheen moet.