Werken met een kaptoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snippertje

Werken met een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:31

Hallo,
Ik heb een hengst van bijna 2,5 jaar die ik rustig aan de hand de commando's aan het leren ben (Ho, stap, draf, kom...)
Wanneer ik dit onder controle heb is mijn plan hem te gaan longeren met een kaptoom... Natuurlijk langzaam opbouwend... Ik wil eerst dat hij goed reageert op de commando's
zowel aan het halstertouw als los... Het liefst gebruik ik geen zweep tijdens het longeren wat is jullie mening hierover? ( Ik denk genoeg te hebben aan mijn stem en de commando''s) Of is het gewoon beter om je zweep altijd tijdens het longeren in je hand te houden en waarom?
Ik heb nog nooit met een kaptoom gewerkt maar het lijkt mij een begeleidende paardvriendelijke manier van leren...
Ik zou graag jullie ervaringen hierover willen horen...

Het is toch de bedoeling dat je de longeerlijn aan de middelste ring van het kaptoom vastklikt?
En wanneer je met de tijd met dubbele lijnen gaat longeren is het dan de bedoeling dat je de dubbele lijnen door de ringen van de longeersingel heen doet en de lijnen vastklikt aan de linker en rechter ring van het kaptoom?
Of is het de bedoeling dat je bij de dubbele lijnen geen longeersingel gebruikt? Ik vind het nogal trikkie want straks breekt je paard zijn nek door de losse lijnen...
Zit het kaptoom goed om het paardenhoofd als je ongeveer 2 vingers onder het jukbeen kan leggen of heb ik dit verkeerd begrepen? Waar moet ik nog meer opletten? Kan ik iets opmeten?
Ik zou het kaptoom nu al graag willen aanschaffen zodat ik het alvast als haster kan gebruiken en me paardje eraan kan wennen...

Misschien staan er wat onzinnige vragen tussen maar ik wil het graag zeker weten allemaal en ben erg benieuwd hoe jullie over bepaalde punten denken... :D

Ow en staan er trouwens ook filmpjes op internet hierover? :P

Mando

Re: Werken met een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:05

Ik vind het ideaal om te werken met een kaptoom. Je zit je paard op deze manier nooit in zijn mond.

Ik werk met longeren met de zijringen en soms met de middenring.

Wat ik vaak doe ik longeren met longeersingel en er een bijzet aan die wel naar het bit gaat. Maar dat is voor jou in later stadium.

Lusitana heeft mooie kaptooms waar ik heel erg blij mee bent en waar ik toch alweer ruim 2 jaar mee werk.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:43

over de kaptoom kan ik je geen antwoord geven daar ik daar niet mee werk.
Wat je zweep vraagje betreft, ja hou die er vooral in het begin maar wel bij.
Niet om hem de hoeken door te vegen maar wel om hem te corrigeren.
Je arm kan nooit die lengte pakken en zie de zweep dan als je verleng stuk om hem op te sluiten vanachteren waardoor hij snel genoeg doorkrijgt dat hij voorwaarts moet en niet kan gaan stilstaan of etc wanneer hij dit wil.
Als je merkt dat hij dit doorheeft en het longeren wat meer bevestigd is, kun je proberen zonder zweep.
Een stukje xtra hulp, voor zowel jou als voor je paard zonder dat het dwangmatig gebruikt wordt.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:06

Een kaptoom is ideaal om mee te werken vind ik, alleen als halster werkt het niet ideaal. Wandelen e.d. kan je er wel mee doen, maar ik zet de paarden er nooit mee vast, je hebt geen ring aan de onderkant, dus je heb altijd het touw op de neus.
Een dubbele longe is het beste door de ringen te doen van je longeersingel, maar ik daar zijn behoorlijk wat topics over te vinden hier op bokt geloof ik. Net als over de kaptoom trouwens ;-) (zie ook wiki)