Mijn 2 jarige merrie stijgert bij het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaraenFeliz

Mijn 2 jarige merrie stijgert bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:13

Hallo,
Ik heb een 2 jarige merrie een zeer brave voor haar leeftijd. Het zadel kent ze ik kan er al gaan opzitten enz ( uietraart niet rijden) maar bij het longeren stijgert wanneer ik haar voorruit wil laten lopen of als ze op straat geen zin meer heeft. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Of wat kan ik er aan doen?

er is mij gezegt haar een Gogue aandoen.
Ik leer haar op via Naturel Horsemanship

ALvast bedankt

tessie1985

Re: Mijn 2 jarige merrie stijgert bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:16

lekker nog een jaar het land opgooien

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:17

Ik zou haar ook nog lekker op het land zetten :)
2 jaar is veel te vroeg om een paardje in te rijden!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:18

Inderdaad, ik vind 2 wel erg vroeg om er op te gaan zitten en te longeren enzo. :o

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:19

Lekker op het land gooien is ws niet wat je wil horen, maar is toch wat ik zou doen. 2 jaar is nog zo jong.

Ik zou ook zeker niet met een tweejarige al met van allerlei hulpteugels beginnen. Laat haar nog even lekker door groeien. Ze zijn nog zo jeugdig op 2 jarige leeftijd joh. Wacht ook nog even met er op te gaan zitten!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:21

Lekker nog een jaartje op wei gooien !!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:21

ik weet niet welke NH methode je volgt, maar met 2 jaar al zo intensief gaan trainen past niet bij een methode's die ik ken...
(en longeren ken ik ook niet binnen een NH methode)

deze reactie geeft heel duidelijk aan dat er iets niet goed gaat in de communicatie, of dat je veel ste veel doet!

SaraenFeliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:21

tessie1985 schreef:

Ja echt veel longeren ofzo moet ze zeker envast niet doen en zeker niet lang ze mag nog steeds van haar jonge tijd genieten
lonniejj schreef:

Maar we rijden er niet op hoor :) en ze staat dag en nacht op de wei met een lekker grote loopstal. Maar ze is zelf leergierig en leert graag dingen ze wordt echt lastig als ik niets mat haar doe. vandaar dat we haar dit gwn leren

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:22

heeey,

die van mij had daar eerst ook last van die ging ook altijd omhoog,
ik heb gewoon heel veel geoefend.
en inrijden is nu wel al wat vroeg!
maar longeren kan altijd:)
groetjes

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:22

Ook nog maar NET 2 te zien aan je profiel ? :)
Ik denk dat je de pony misschien iets meer tijd moet geven, het is nog maar een peuter in mensenlijke termen bekeken ;)
Dus zelf even een stapje terug nemen en je pony nog even peuter laten zijn :j

SaraenFeliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:23

siskeh schreef:
ik weet niet welke NH methode je volgt, maar met 2 jaar al zo intensief gaan trainen past niet bij een methode's die ik ken...
(en longeren ken ik ook niet binnen een NH methode)

deze reactie geeft heel duidelijk aan dat er iets niet goed gaat in de communicatie, of dat je veel ste veel doet!

We trainen niet intensief in NH noemt dat op de cirkel sturen ze moet niet 30m aan een stuk aan de longe lope he we doen alles rustig aan

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:23

Ik sluit me bij de rest aan, lekker het land op voorlopig! Ze is pas 2 jaar, dat is echt nog veel te jong om al aan de slag te gaan. Ik zou er al ZEKER geen hulpteugels aan gaan hangen of erop gaan zitten.

Laat haar nog lekker even jong zijn.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:25

Dan is ze misschien wel leergierig, maar lichamelijk is ze er nog niet klaar voor om ingereden/gelongeerd te worden :)
Als je nog later veel plezier van je diertje wilt hebben, zou ik toch nog een jaartje wachten. :)

Rody01

Lekker het land op gooien!

Vraag me af wat voor topic dit gaat worden...

Anya

1. het is een jong paard. Longeren of laten lopen op een cirkel is slecht voor de ontwikkeling van de pezen.
2. gooi dat dier lekker een jaar op het land. Zo hoort het.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:26

SaraenFeliz schreef:
tessie1985 schreef:

Ja echt veel longeren ofzo moet ze zeker envast niet doen en zeker niet lang ze mag nog steeds van haar jonge tijd genieten
lonniejj schreef:

Maar we rijden er niet op hoor :) en ze staat dag en nacht op de wei met een lekker grote loopstal. Maar ze is zelf leergierig en leert graag dingen ze wordt echt lastig als ik niets mat haar doe. vandaar dat we haar dit gwn leren

heeft ze je dat vertelt? mijn jaarling wil ook leren en die gaat maar van haar vriendjes leren....
gewoon nog van die pony afblijven, die moet lekker jong zijn en geen gepluk om zich heen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:26

Met 2 jaar erop zitten en longeren is geen Natural Horsemanship. Ik weet niet wie je dat heeft wijgemaakt. Grondwerken is daar wel een onderdeel van. Maar ook daarvoor is ze nog te jong. Je moet je paardje nog even lekker laten spelen met andere leeftijdsgenootjes in de wei..Het is nog een baby! Ze kan dat helemaal nog niet aan. Veel te vroeg! Zo creeer je problemen. De eerste openbaart zich nu al. Waarom al longeren op deze jonge leeftijd en een gocq zou ik al helemaal niet aanraden? Als je nog lang plezier van je merrie wilt hebben zou ik haar nog even lekker op het land zetten maar wel regelmatig in de hand nemen. Ze is echt te jong voor waar je nu mee bezig bent!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:28

@TS: ik denk dat je cirkelen bedoelt... en bedoel je dertig meter of 30 minuten?
30 meter mag ze nog wel cirkelen, maar eigenlijk moet je niet meer dan een rondje cirkelen....

maar welke methode volg je?

overigens zijn die kleutertjes/peutertjes zeker wel leergierig, maar ze moeten ook tegen zichzelf beschermt worden!
de beste manier om een goed NH paard te krijgen is haar in de kudde te gooien, dan kan ze daar alles leren wat er te leren valt

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:28

Lekker op de wei zetten, en als je toch iets met der wilt doen. Ga lekker poetsen, dingetjes aan de hand leren , voetjes geven etc. Gewoon aanklooien.. maar nog niet werken!

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:29

Misschien is dit haar manier om te zeggen dat dit nog iets te hoog gegrepen is... Ga een paar stapjes terug en ga andere leuke simpele dingen met haar doen. Ik zou het longeren zeker nog een half jaar laten (liefst nog veeeeel langer) en erop gaan zitten zou ik het komende jaar nog niet eens in mn hoofd halen...

Juist met die leergierige types is het gevaarlijk dat je te vroeg met alles gaat beginnen. Heb zelf zo'n jaarling staan dus weet hoe het voelt ;) Ga opzoek naar andere dingen zoals schrikparcourtje en dat soort ongein, gewoon af en toe een beetje met dr spelen....
Aan haar vriendjes heeft ze toch meer dan genoeg :D

Suc6 :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:29

ten eerst gaat een tweejarige niet aan de lijn........... en ten tweede, wat ben je in hemelsnaam aan het doen?????

het enige wat dit paard nu leert is dat hij de mens de baas is, en dat hij onder het werk uit kan komen........ gaat leuk worden als het ding straks volwassen is........... dan heb je pas echt een drama.....

mijn advies, is er NU iemand bijhalen die dat dier stevig op zn nummer zet, dan voor nog een jaar of twee ongemoeid laten op het land.......

als je hem nu zo op het land zet dan weet hij nog straks dat hij dit kan flikken......... daarom moet je hem NU op zn plek zetten.

Dan moet jij flink in de leer bij iemand zodat je het straks goed aanpakt

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:30

Laat dat beestje lekker nog ff lopen! Anders weet je dadelijk zeker dat je over een paar jaar geen paard meer over hebt.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:30

Als je dan toch wat met haar wilt doen om te voorkomen dat ze zich verveeld denk dan aan spelletjes met haar. Tricktraining, dat soort dingen. Dat ze zo reageert tijdens het longeren is namelijk heel logisch. Het is nog een kleuter die er lichamelijk nog helemaal niet klaar voor is om te werken en geestelijk ook nog niet. Ze kan zich niet zo lang concentreren, zeker niet op zo iets saais als longeren. Ga andere dingen met haar doen. Leer haar om netjes mee te lopen aan touw, leer haar stil te staan op commando, leer haar te blijven staan, naar je toe te komen enz. Dat soort dingen. Als er (niet te veel) snoepjes tegenover staat heb je vast een snelle leerling.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:40

gooi dat beesje lekker een jaar de wei in nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:42

...en leen er een Shet bij, dier staat ook nog in zijn uppie en da's niet zo tof voor een twentertje.
Paard de wei ingooien, longe en gogue aan iemand in bewaring geven tot over een jaar, klaar.