Paard loopt me voorbij, maar alleen in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Paard loopt me voorbij, maar alleen in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 15:25

Mijn paard heeft geleerd om keurig naast me te lopen, dit doet ze prima, ook los. Behalve als we in de bak aan het werk zijn. In stap blijft ze wel naast me, maar in draf loopt ze me voorbij. Op ander terrein doet ze dit niet. Binnen- of buitenbak maakt niets uit.

Is dit van haar uit het idee dat er in de bak andere regels gelden, of kan er een andere reden zijn waarom dit doet? Ik vind het ook lastig te corrigeren. Als ik me omdraai en haar negeer komt ze onmiddelijk weer naar me toe, ze is dus wel steeds op mij gericht. En aan de hand oefenen werkt ook niet, want dan blijft ze wel beter bij me. Het is dus alleen draf/galop, in stap blijft ze sowieso netjes bij me lopen..

Swift

Re: Paard loopt me voorbij, maar alleen in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:30

Kan het niet zijn dat jij te langzaam gaat voor haar?
Mijn pony is nog jong en galloppeerd nog niet zo beheerst, hij kan dus ook niet achter mij galloperen, daar ren ik niet snel genoeg voor, bij mijn vriend (die een stuk sneller gaat) kan hij het wel.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:00

Daar had ik eerst ook al aan gedacht, omdat een bak toch zwaarder is dan een weiland/straat oid., maar onder het zadel kan ze ook een heel verzameld drafje in diezelfde bak. En zó langzaam ren ik ook weer niet..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:37

wat je kan proberen is een touw in je handen houden (bij voorkeur een lead rope, maar halster touw kan ook). op het moment dat ze jou voorbij komt begin je met het touw te zwaaien slingeren zeg maar, dus voor haar neus/borst langs, zodat ze weet dat ze daar niet voorbij mag.

je weet trouwens wel dat als je paard naast je loopt je niet de leidende persoon bent. dit ben je pas op het moment als ze achter je loopt. dus dat ze jou voorbij loopt kan ook te maken hebben met dat ze je niet als de dominate leider ziet.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:45

Oke, dan zal dat het niet zijn...
Misschien dat ze het buiten spannender vindt en daardoor wel bij je wil blijven? In de bak is dan bekend terein waar ze jou steun niet nodig heeft.
Mijn pony moet trouwens ook achter mij lopen (nu ik hem een tijd heb en hij mij als leider geaccepteerd heeft mag hij ook wel eens naast me). Toen hij dit nog moest leren hield ik hem achter me door me groot breed te maken en een stemhulp erbij te geven (het zeer originele "achter") als hij me toch voorbij liep zette ik hem een paar stappen terug.

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:54

En wat als je het halster+touw omhoud zonder druk er op uit te oefenen?
Mijn pony deed het eerst ook en toen heb ik ook het halster omgedaan en elke keer als hij me voorbij wou gaf ik een beetje druk op het touw en dan ging hij weer netjes terug, dit heb ik een tijdje volgehouden en na een tijdje was het helemaal niet nodig meer en nu draaft hij los zonder halster ook gewoon netjes zonder me voorbij te gaan!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 22:39

Blue_kim: ze heeft geléérd dat ze naast me mag lopen. Haar hoofd naast mijn schouder, verder niet. Dus dat heeft niets met wel/geen leiderschap te maken. Ik, als leider, heb gewoon besloten dat zij op die positie mag lopen. ;)

Swift: maar in het bekende weiland, of op het bekende stalterrein blijft ze ook naast me..en in stap in de bak ook.

Zal morgen wel opnieuw proberen met halster..neem m'n zweep ook wel even mee, die kan ik voor haar borst houden als een soort extra 'hulpmiddel'..kijken of dat werkt.