VD Belonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linoo

VD Belonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:37

Ik beloon me paard altijd met wat lekkersen met me stem, soms ook zonder lekkers, maar dan heeft hij al gauw geen zin meer om zijn kunstjes te doen.
Ik heb net op een site gelezen dat het heel slecht is om me eten te belonen.
Zo ben jij neit meer de baas, maar je paard.
Wat vinden jullie daarvan, en hoe doen jullie het?

Amable

Re: VD Belonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:43

Je bent pas niet meer de baas als je je het voer af laat pakken. Zolang jij beslist of je paard mag eten of niet hou je jezelf de hogere in rang.

Linoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:46

Oke, dat is een punt.
Beide kanten, met of zonder voer hebben voor en nadelen vind ik
Ik las dat paarden in de wei nooit voer geven aan paarden onder hun. Ook in het wild, de hoogsten in rang aten eerst, daarna de laagsten.

Linoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:47

Ik wil ook wel eens zonder voer belonen, met stem en aanraking.
Dat heb ik al eens gedaan, maar me paard ziet er dan weinig lol in. als hij na een paar keer merkt dat er niks te eten valt, loopt hij neit meer achter me aan als ik ga lopen.
En me paard wordt er best happerig van, dus lijkt mij het ene oplossing om zonder voer te belonen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:20

Linoo schreef:
Ik wil ook wel eens zonder voer belonen, met stem en aanraking.
Dat heb ik al eens gedaan, maar me paard ziet er dan weinig lol in. als hij na een paar keer merkt dat er niks te eten valt, loopt hij neit meer achter me aan als ik ga lopen.
En me paard wordt er best happerig van, dus lijkt mij het ene oplossing om zonder voer te belonen.

Als hij niet achter je aan loop als je geen eten heb dan ziet hij je niet als leider.
Loopt hij dus achter je aan omdat je voer heb dan doet hij het puur om het eten en dat is niet goed.
Wanneer loopt hij niet achter je aan wat heb je dan van te voren gedaan?(freestylen, grondwerk, oid)
Op welk moment is hij happerig, als hij door heeft dat hij wat krijg of als het nog in je zak zit of op een ander moment?

Linoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 12:45

Hij loopt niet achter me aan zodra hij een tijdje geen eten heeft gekregen.
Ik heb niks van te voren met hem gedaan.
Ik ga samen met hem naar de bak toe, en daar beginnen we.
Vandaag ga ik eens proberen zonder eten. Kijken wat hij doet als hij eht 1 dag zonder eten kan.

Als ik ga rennen, is het de bedoeling dat hij achter me aan rent.
Ik beloon hem daarna, maar als ik tijdens het rennen me hand naar zijn mond brengt, denkt hij dat er een snoepje in zit.
Niet dat hij echt happerig is, maar wel echt heel benieuwd naar dat gene wat er in me hand zit. Hij bijt ook niet.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:42

Ik snap je niet helemaal jij verwacht dat je paard zomaar achter je aan loop zonder dat hij iets doet of iets krijgt en dan moet hij eigenlijk niet lopen maar rennen?
Volgens mij is het een logische reactie dat hij denkt dat er wat in je hand zit en het wil pakken.
Maar hoe bedoel je dan een tijdje niets te eten krijgt zet je hem op vasten of zo?

freeHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:40

haha ja echt hea, maar het is wel zo dat de meeste paarden er happerig van worden

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:22

In het begin beloonde ik mijn pony's met stukjes wortel. Af en toe natuurlijk nog steeds wel.
Maar langzamerhand na al die oefeningen 100000x te hebben gedaan, snappen ze wel wat ze moeten doen.
Ik beloon ze heel uitbundig met mijn stem en lekker aaien! Een lekkere wortel na afloop vinden ze ook vaak heerlijk!

Linoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:21

Jullie begrijpoen me verkeerd.
Het is neit oz dat ik hem om vasten zet, maar als ik iets met hem doe, en ik zeg drraf, dna hoort hij achter me aan te gaan.
Als hij merkt dat hij daarna geen snoepje krijgt, vindt hij het minder interessant.

xtara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:38

Ik denk dat het niet heel erg is om af en toe je paard te belonen met eten dat doe ik ook. Maar als je het bij alles doet gaat je paard verwachten dat hij iets krijgt.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:53

als je paard achter je aan wild krijgen dan moet je hem mee vragen door je hand uit te steken en naar achteren te lopen. doet hij dat niet loop naar hem toe aai hem wat en loop weer naar achteren. Doet hij dat goed beloon hem dan met je stem en herhaal dat heel vaak.
op een gegeven moment heeft hij door dat jij de leider bent en je dus achter na zou lopen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:31

De eigenaar van mijn verzorgpaard vindt belonen met snoepjes een drama... ZIjn paard gaat er van bijten... Maar die is ook wel erg dominant :S Dus nu het bijten weer afleren... :(

Horses4life_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:40

na het poetsen geef ik altijd een snoepje, en als ik wegga.
dat heeft ze aangeleerd & ze luistert heel goed daarnaar

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:04

Mijn paard werdt er ook erg happerig van, maar als ik duidelijk liet merken dat dat NIET de bedoeling was (door stem verheffing) was het al wel weer snel over. Consequent blijven is HEEL belangrijk. Jij bepaald wanneer hij/zij wat krijgt, en dus niet; de ene keer niet en dan "Ach omdat je zo lief kijkt"

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:20

In de natuur moet een paard ook 'werken' voor voedsel. Zo ziet hij dat namelijk als beloning.
Ik heb geen probleem met voeding geven, zo worden ze gemotiveerd. Natuurlijk zorgen dat ze het niet uit je handen komt geven.
Zolang dat ze dat niet doet, is er denk ik geen probleem ;)
Veel succes !