Het paard luistert al heel goed naar m'n stem hulpen en mijn andere hulpen.
ik heb zelf toevallig wel elastikken liggen die daar voor gebruikt kunnen worden,
kan ik die ook aan het zadel binden?
poes schreef:Hangt er vanaf hoe het paard gebouwd is, welk trainingsniveau die heeft, hoe die zelf aan het werk gaat (trekt hij het hoofd heel hoofd, krult hij zich op, loopt hij veel te lang en gaat hij duiken, etc).
Met toutjes kun je veel verstellen qua lengte en houding en het is goedkoop, vaak kom je daarmee al een heel end.
Een chambon is goed om een paard te leren de rug lang en los te laten en de neus echt correct vw-nw te brengen.
Een gogue nodigt hiertoe ook uit, maar vraagt iets meer oprichting, waarbij vaak de lengte in de hals goed behouden wordt.
Bijzetteugels zijn goed voor paarden die zich erg lang maken, maar kunnen hangen en achter de teugel kruipen bevorderen.
Met de dubbele longe kun je een paard heel precies bewerken en in alle houding instellen maar het vraagt wat kunde van de longeur.
Verder begint goed longeren met een goede basis: een paard moet actief lopen en rustig de hulpen aanvaarden.