Hoe te beginnen met een tweejarige...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Hoe te beginnen met een tweejarige...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 21:50

Hallo,

Gisteren hebben wij eindelijk ons droompaardje gekocht. Een tweejarige Arabische volbloed merrie. Ze kent nog helemaal niets. Wel is ze veel in de hand geweest. Uiteindelijk willen we haar western beleren.

Ik heb al 17 jaar paarden, maar heb nog nooit een 2 jarige gehad. Ik heb dus geen ervaring, maar eens moet de eerste keer zijn. Nu wil ik graag weten. Wat kan ik allemaal met haar doen? Wat wel, en wat nog niet. En waar begin ik met haar? Voetjes geven doet ze voor al heel braaf, maar achter vindt ze het nog heel erg eng. Ze slaat dan uit met haar achterbenen. Hoe pakken we dit goed aan, zodat ze het afleert maar zo dat ze geen angst krijgt.

Afbeelding

Seppon

Re: Hoe te beginnen met een tweejarige...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:54

Ik zou nog niet al te veel met haar doen. Het is nog steeds een jong paard. Probeer eerst een beetje vertrouwen te winnen, door haar regelmatig te poetsen of te wandelen (niet te vaak).
En over die achterbenen. Probeer tijdens het poetsen van de achterbenen (als dat goed gaat) haar beentje op te pakken, doet ze dit braaf gelijk weer neer zetten. En dit steeds verder uitbreiden, zodat ze door gaat krijgen dat het niet eng is.

Veel plezier met haar, het is een mooi paardje.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:58

Ik zou met beleren nog lekker een jaartje wachten en zoiezo eerst wachten tot ze rustig in handen is
gewoon dagelijks met rust en vertrouwen haar in handen nemen, beetje knuffen,beetje kroelen,poetsen en langzaam aan voetjes aan optillen
voor de achterbenen gebruikte ik zelf een zacht halstertouw wat ik dan in de koot deed om op te tillen en ondertussen goed te belonen met stem,zodat ik zelf geen trap voor mijn flikker kreeg
dit resulteerde in het feit dat ik binnen 2 weken zo zijn achterhoeven uit kon krabben......

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 22:05

Erg bedankt voor de tips...hier kan ik veel mee.

Dus lekker kroelen, poetsen, verzorgen en vertrouwen kweken zijn momenteel het belangrijkst. Ikdoemaarwat.... wat een goed idee zeg, om het voorzichtig met een halstertouw te doen zodat je zelf niet getrapt wordt. Ik ga dit zeker proberen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:12

Justdoit schreef:
Erg bedankt voor de tips...hier kan ik veel mee.

Dus lekker kroelen, poetsen, verzorgen en vertrouwen kweken zijn momenteel het belangrijkst. Ikdoemaarwat.... wat een goed idee zeg, om het voorzichtig met een halstertouw te doen zodat je zelf niet getrapt wordt. Ik ga dit zeker proberen.

ja zorg alleen wel even ervoor dat het een oud touw is zonder musketonhaak eraan ,dus alleen zacht touw....mocht ze schrikken dan kan het minder kwaad, touw niet knopen of wat ook,alleen via billen langs om het been heen slaan,zachtjes laten zakken en haar reactie afwachten
eenmaal beneden aangekomen voorzichtig in de koot laten hangen en dan voorzichtig optillen en commando "voetje" erbij zeggen en goed belonen bij het optillen....
zo krijg ik alle veulens altijd "voetjesmak"

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:40

Goed dat ik dit lees.
Ik heb ook een tweejarige bij mijn verzorgpaard staan. Hij is eens bij de hoefsmid geweest, maar dit ging niet van harte. Helaas...de eerste negatieve ervaring met 'voetje'.

De voorbenen kan ik al tot zijn hoeven aanraken zonder dat hij in paniek raakt, dat is al overwonnen gelukkig. Ik kan nog helemaal niet bij zijn achterhand komen, dan trapt hij meteen van zich af. Ik ben nu langzaam aan bezig met mijn handen richting acherhand te bewegen. Als hij netjes blijft staan ben ik al heel trots op 'm. De tip van het halstertouw neem ik in de toekomst zeker mee, alleen doe ik dat nu nog maar niet. Weet bijna zeker dat hij zodra hij het touw voelt van zich af trapt.

Ik zal dit topic in de gaten houden, wie weet komen er nog meer van dit soort goede tips!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:43

Gewoon een basic opvoeding bijbrengen,
Meelopen aan het halster, netjes stilstaan, voetjes geven, wijken voor druk..

Voor de rest nog lekker buiten gooien..

veel plezier met je paardje..

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:18

Vandaag hebben we met haar aan het halster gelopen, gestapt en gedraafd, dat deed ze heel braaf. We hebben haar ook lekker gepoetst. Voor kunnen we de voetjes al aanraken en optillen, alleen als je de voetjes achter aanraakt slaat ze wel uit.

Wat ook heel apart was is dat, toen ik op de grond ging zitten om een sigaretje te roken, ze naast me kwam liggen!! Ze zakte zo ineens door haar benen en kwam naast me liggen en liet zich aaien. Echt heel lief. Verder staat ze met onze 27 jarige arabische ruin die ontzetten lief en braaf is dus daar kan ze ook veel van leren denk ik.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:07

Wat schattig.. dat betekent wel dat ze vertrouwen in je heeft..
Mijn jonkie doet dat ook af en toe..

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:48

Idd lekker de basics leren, niets mis mee.
Mijn tweejarige gaat al sinds jaarling regelmatig mee op pad, lekker buiten wandelen. Zij is dus al verkeersmak. Ook doe ik wat kleine VD kunstjes met haar, geen te belastende en niet te vaak. Maar dat is maar net waar je interesse ligt.

Je kan al heel veel dingen doen met een jong paard, maar, je moet opletten dat je ze niet overvraagt. En verder ook gewoon lekker paard laten zijn. Voor ik alweer een deel mensen over mij heen krijg: buiten dat kwartier/half uur dat ik van mijn pony vraag, staat ze lekker dag en nacht buiten met vriendjes. :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:43

Jaa, zoals al gezegd. Lekker laten wennen aan mensen. Op een rustige vertrouwde manier. Zo kan je als de tijd eenmaal rijp is je op de eerste dingen van het beleren focussen met al een hoop vertrouwen.

Zo lang je niet overvraagt kun je ook al gaan wandelen, gewoon kleine stukjes veel belonen. Het enige wat ze hoeft te doen is meelopen en niet schrikken of trekken. Je kunt erdan ook laten wennen aan geluiden.

Maar dit kun je heel rustig aan doen, je hebt nog een jaar voordat ze iets anders kan leren.

Maar zoals je het nu doet klinkt het goed!! Echt super schattig dat ze kwam liggen! Dat is echt een enorm compliment!