VD: compliment

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

VD: compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:46

Ik wil binnenkort weer verder gaan met vrijheidsdressuur, en dan beginnen met iets nieuws. Ik wil nu wel weer eens iets moeilijkers aan proberen te leren.
Ik heb eens in het begin geprobeerd om mijn het been van mijn fjord te vragen en haar dan achteruit te vragen, dit deed ze 1 keer en dat vond ze nogal eng. Daarna wilde ze dat ook niet meer doen en heb ik besloten er later nog een keer verder mee te gaan omdat het nog maar een probeersel was.
Nu begint het toch weer te kriebelen om het compliment aan te leren, nu wil ik vragen hoe jullie je paard compliment hebben aangeleerd en of je er problemen mee had en hoe je die dan hebt opgelost!

Alicee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:58

Bojangles

Re: VD: compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:06

Allereerst moet je de oefening in stapjes opdelen, een oefening zoals het compliment vergt toch heel wat vertrouwen bij de meeste paarden.
Leer eerst het voorbeen op te tillen en als volgende stap leer je je paard zijn gewicht wat naar achteren te verplaatsen zonder dat hij achteruit loopt.
Succes!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:50

Veel mensen zijn te veel gefocust op de achterwaartse verplaatsing, vraag je paard eerst met een opgetild been met z'n neus naar de grond en dan pas, met de neus door zand voorzichtig achterwaarts. Let ook op dat de benen niet te dicht bij elkaar staan, er is dan namelijk te weinig ruimte om het buigende been neer te leggen. Als een paard zo | | vierkant staat zet hem dan een beetje zo / \ neer. Zorg er iig voor dat 'ie niet zo \ / staat.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:51

Amable schreef:
Veel mensen zijn te veel gefocust op de achterwaartse verplaatsing, vraag je paard eerst met een opgetild been met z'n neus naar de grond en dan pas, met de neus door zand voorzichtig achterwaarts.

Merci! Hier heb ik ook wel iets aan, ben dit ook aan het oefenen maar inderdaad, het achterwaartse doet mijn paard (nog) niet.

Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat je het been vastpakt, en dan de beloning aan de zijkant van 't lichaam houdt, zodat het paard inbuigt en het andere been automatisch strekt. Geen idee of het werkt of niet, maar ben het wel tegengekomen..

Kat_Pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:13

Hee,

Ik ben zelf ook begonnen met het VD en ik zou niet meteen verder gaan met het Compliment!
Dit is een vrij zware/lastige truc en ik zou, ook al vindt ze die eng, toch proberen haar (of hem?) been te laten
geven en achterwaarts. Als je paard namelijk in het Compliment staat, kan dit een gevaarlijke houding
zijn in de natuur en daarom moet ze/hij je volledig vertrouwen. Eerst beginnen met grondwerk als:
Achterwaarts, volgen, been, (misschien flemen?)

Ik heb mijn trucs van http://www.everyoneweb.com/NALANTA/

Veel succes en heeeeeeel veel geduld hebben, want zonder kom je echt NERGENS

xx
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-06-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuine code verwijderd. De code graag alleen gebruiken om zinsdelen/zinnen extra op te laten vallen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:45

Waarom jou fjord het niet 'wilt' is waarscheinlijk omdat hij zich dan helemaal aan jou moet overgeven. Hij moet je echt vertrouwen. En bij dominantie ponys is het helemaal moeilijk, omdat jij dan dus de leider bent inplaats van de pony. Heb je de basis er wel goed inzitten?
Mijn verzorgshet wilt het trouwens ook niet altijd hoor, gister werd ie boos op mij en ging die bijten.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:02

@ kat_pres: ze kan al meerdere dingen hoor dit is niet het eerste wat ik haar aanleer :) ben alleen een tijdje gestopt met nieuwe dingen aanleren :P

Ik snap ook wel dat ze het eng omdat ze zich inderdaad moet overgeven. Op die 2 sites heb ik al gekeken. Maar ik kwam er niet echt mee verder eigenlijk vandaar dat ik het hier even vroeg :)
Bedankt voor de tips in ieder geval. Ben nu begonnen met de oefening flemen. Wil dit pas gaan proberen als ze dat door heeft!