Beginnen met grondwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yogo

Beginnen met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:46

Hallo allemaal,

Ik heb een draver van zo'n 14 jaar. Ze is een ontzettend gevoelig paardje, en ook vrij heet. Snel gespannen en heel erg vliegerig.
Niet normaal kunnen galoperen enz. Nu heb ik laatst een hele nare val met haar gemaakt en toen ik er weer op stapte was ze vrij rennerig en vol spanning. Dit is de laatste 2 keren ook zo geweest. Nu heb ik al een hele tijd (door omstandigheden) niet meer gereden, maar wil binnekort haar weer op gaan pakken.
Dit wil ik eerst met wat grondwerk gaan doen, goed voor de band.

Maar nu komt mijn vraag, waar begin ik mee? Wat voor oefeningen moet ik haar laten doen, hoe laat ik haar dit doen?
Wat voor spullen heb ik hiervoor nodig?
Ik lees regelmatig over het laten halthouden en met je mee laten rennen, hoe doen jullie dit halthouden?
Heb ik hier een touwhalster voor nodig? En ik zie ook wel eens 2 van die touwen aan zo'n halster en dan zijn ze met zo'n zweep oefeningen aan het trainen.

Kortom, ik ben helemaal nieuw in dit wereldje, en wil er graag meer over te weten komen.
Op internet kan ik niet zo heel veel duidelijke dingen vinden.

Groetjes Jinke,

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:09

Je hebt in het begin niets anders nodig dan wat je al hebt. Touwhalster kan handig zijn, omdat het wat scherper/duidelijker inwerkt, maar een gewoon halster doet het ook prima.

Begin gewoon met de basis. Voetje geven, netjes naast je lopen, 'om' als jij dat aangeeft, etc.

Het belangrijkste is consequentie. Als jouw paard met zijn hoofd naast je moet lopen, dan mag hij dus ook geen stap verder. Doet -ie dat wel? Tegenhouden, en anders stilzetten, zelf goed gaan staan, en verder lopen. Nog effectiever is hem achteruit zetten totdat hij weer goed staat.

Halthouden deed ik gewoon zelf stil gaan staan, dan 'ho' zeggen, en evt. met het halstertouw tegenhouden. Had ze erg snel door.

Het meerennen is een stukje 'ik volg jou', respect en leiderschap dus. Dat is dus eigenlijk een gevolg van de band die je hebt.

Schriktraining is ook goed, ook voor het vertrouwen in jou. Paraplu, plastic zeil, grote tas, handdoek - wat je maar kan bedenken, kun je hier wel voor gebruiken. Rustig naar haar toebrengen, en volhouden, ook als ze druk wordt. Geef haar de ruimte om je heen te rennen, maar niet té ver. Zodra ze iets kalmeert, haal je het voorwerp weg/omlaag. Even rust, en dan iets dichterbij. Eigenlijk op die manier, totdat ze er niet meer van op of om kijkt.

Er zijn nog véél meer dingetjes hoor..dit zijn er maar een paar.