Hoe zelf schriktraining doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Hoe zelf schriktraining doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:10

Hallo,

Ik zou met mijn pony graag een keer een schriktraining willen doen.
Mijn pony is nogal bang voor o.a. zijltjes, plastic dingen en emmers (met en zonder water).
Nou leek het mij leuk en leerzaam om een schrik parcourtje zelf neer te zetten.

Maar mijn pony vind het nogal eng soms en gaat er dan niet langs.
Als ie heel angstig is, hoe krijg ik hem dan over een eng onderdeel van het parcours?

Alvast bedankt. :)

MiSsY_Me

Re: Hoe zelf schriktraining doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:11

Zowiezo naast hem lopen en niet schuin voor of achter hem. En misschien het zelf eerst voordoen, de dingen aanraken enzo, en anders er bij gaan zitten, net zolang tot hij stapje voor stapje dichterbij komt ofzo xD

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:46

Elke keer een stapje dichter, en dan belonen en er even terug van weg gaan, dan terug wat dichter weer belonen en terug er van weg gaan, en zo verder :)

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:50

Leuk idee, mij lijkt schriktraining ook heel leuk!
Ikweet niet hoe het met jouw paard zit, maar mijn lespony praat ik altijd langs enge voorwerpen. Langs de bak lag ook een blauwn zeil, en staan menwagens. Nou, ze loopt er nu zo langs! Ik praat altijd dan tegen haar en dan wil ze er wel langs! :)
(Maar het is nog niet gelukt met bezems :') Arme poownie vindt dat geluidje zo eng! :)) )

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:52

@missy_me: ik loop juist wel schuin voor mijn paard! als je maar niet recht voor je paard gaat lopen, als hij dan wegsprint kan hij nog wel eens over je heen walsen!

zelf gebruik ik een vrij lange lijn(dus geen halstertouw)
en ik loop er eerst gewoon van een afstand langs, als dat goed gaat ga ik wat dichterbij.

als ze op een gegeven moment wegsprint ga ik stilstaan, en loop vervolgens door alsof er niets aan de hand is..

als mn paard stil gaat staan blijf ik druk op de lijn houden, en als ze dan een stapje zeg laat ik die druk meteen weer los...(enz. enz.)
(hier moet je de druk gelijkmattig houden en niet gaan lopen "rukken" om het zo maar te zeggen)

heb je het idee dat je paard blijft stilstaan en dat je het niet gaat winnen, ofdat het dichtbij genoeg is, ga je gewoon weer een rondje lopen

ik gebruik trouwens verder niet zo veel beloning, alleen hier een daar het woordje braaf(maar niet als het eng is oid)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:57

Vraag je instructrice je eerst eens te helpen. Die kan jou leren hoe je je pony aan moet sturen bij 'enge' dingen.

Linoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:17

Zorg dat je pony je genoeg vertrouwt.
Als je daarna over of door iets 'engs' loopt, dan volgt je pony wel.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:32

Ik wil ook zelf schriktraining gaan doen altans ik ben er ook al wel een beetje mee bezig want ik vind dat je niet gelijk een bak vol met zooi moet zetten om je paard te dwingen er langs te lopen als je nu al weet dat hij doodsbang zal zijn.
Ik heb een grote bal in de wei gelegd af en toe rol ik die naar hem toe of ik ''lok'' hem er naar toe.
Ik voer met grote emmers van 20 liter en soms laat ik er 1 vallen of de anderen gaan er mee spelen als ik ze wat langer laat staan hij vond het eerst eng maar went er langzaam aan.
Ik heb wel eens een zak opgehangen voor zijn box daar was hij doodsbang voor nu gaat het aardig.
Wat siskeh zegt zijn ook een goede tips.
Vergeet niet als je paard echt heel bang is net zoals de mijne pak het dan rustig aan ander kun je straks misschien niets meer met hem.