Hoe goed achteruit leren lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Hoe goed achteruit leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:13

Mijn 4 jarige haflinger wil ik graag aan de hand of los in de bak goed leren op commando en weinig druk achteruit te leren lopen, zodat de overgang naar back up onder het zadel makkelijker word.

Nu moet het meestal met nogal wat druk en puntje zweep, maar echt veel effect heeft het niet, wie heeft er goede tips om dat respect a Monty Roberts idee meer te krijgen met vertouwen maar wel met meer reactie?

Amable

Re: Hoe goed achteruit leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:17

Druk en druk direct loslaten, net als tijdens het rijden ;) Dus je geeft druk achteruit, en op het moment dat daar reactie op komt, al is het maar een gewichtsverplaatsing, laat je de druk direct los en beloon je. Als het goed is krijg je al snel op steeds minder druk een grotere reactie.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:22

idd zoals amable zegt.
zelf heb ik mijn paarden aan de hand geleerd achteruit te lopen met de emiel voest methode..

dan zit je niet aan het lichaam van het dier, maar meer op afstand...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:28

Ok dan ga ik eens even op emiel Voest googlen ;)

Moet eerlijk zeggen dat hij op druk niet optimaal reageert, hij laat behoorlijk wat druk op zich afkomen.
Uiteindelijk doet hij het wel hoor, en de ene keer gaat het ook beter dan de andere, maar om de een of andere reden krijg ik het er niet goed in.
Wellicht dat ik te weinig loslaat?
Eens op gaan letten......bedankt!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:31

Ik denk idd dat je te weinig loslaat. Dat is namelijk meestal waar het mis gaat. Je geeft druk, paard doet een pasje achteruit en je geeft meer druk voor meer pasjes achterwaarts. Dus paard leert dat pasje achterwaarts niet de oplossing is om van de druk af te komen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:32

misschien dat je te weinig loslaat, of misschien dat je te veel druk van te voren geeft.... dat je daarme het paard bij voorbaat al blokkeerd, en je daardoor meer druk nog hebt...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:39

Ik probeer eigenlijk vooral de drk voor op de borst te zetten, door mijn vinger erin te prikken of het handvat van de zweep. en als hij achteruit loopt stop ik ermee uiteraard, maar als ik terug denk dan vraag ik wel vrij direct erna nogmaals.

Dat is dus verkeerd?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:47

Het enige wat ik bij mijn 3 jarige heb gedaan is rustig wat druk op het halster zetten (druk naar achteren toe dus) en met je duim tegen het schouderblad aandrukken (wel op de borst, dus de voorrand van het schouderblad, snap je wat ik bedoel?) Hier heb je echt maar weinig druk voor nodig. Nu hij het principe kent (geduld, oefenen en veel belonen) hoef ik echt alleen maar mn vinger tegen zn schouderblad aan te leggen en duidelijk TERUG te zeggen en hij zet braaf een stapje terug. Hiermee kan je ook aangeven welk been je terug wil hebben: links of rechts.
Ik heb een niet zo snugger paard die snel blokkeert maar dit had hij zelfs supersnel door.