VD: Wie heeft tips voor liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samanthaa_

VD: Wie heeft tips voor liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 10:17

Hallo bokkers,

Ik had gisteren een nieuw oefening geleerd flehmen en het is gelukt. Enigste wat ik mijn haf nu nog wil leren is commando liggen.

Maar in boeken staat er over Beenlonge maar dat wil ik niet. want dan is het onderhand letterlijk je paard onderuit trekken.

Wie heeft tips?

ZusJacobs

Re: VD: Wie heeft tips voor liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:19

Hij kan al knieen? Je kan van uit daar werken, of als die vaak ligt even liggend houden en veel belonen + het commando. Er zijn eigenlijk enorm veel manieren, de een met wat meer druk etc. dan de ander.

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 10:29

Nee hij kan nog niet op commando knielen. maar dat wil ik eigenlijk ook niet want als die zich verveeld heb ik een glijbaan voor me ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:35

Wat ik zelf een goede (en ook erg leuke) manier vind is om je paard in de zomer bijv. na het werken of gewoon als het lekker warm is, eventjes onder de spuit te zetten, zodat ie lekker nat is. Daarna de paddock of rijbak opzoeken en 100% garantie dat je paard gaat rollen. Op het moment dat ie gaat liggen (dus vóór het rollen) clicken (werk je met een clicker?) en beloning erin douwen. De eerste paar keer zal ie misschien verschrikt opspringen voordat je de beloning hebt gegeven. Maar na een aantal keer zal je paard gaan begrijpen dat hij voor het liggen beloond wordt. Daarom is het wel belangrijk dat je beloont voor hij al aan het rollen geslagen is. Anders heb je straks een paard dat op commando rolt ;) Als het goed is kun je het langzaam uitbouwen dat hij langer blijft liggen en zowel een commando aan het liggen als aan het weer opstaan kunt koppelen. En hoef je m na een aantal keer niet eens meer nat te maken (of een heel klein beetje als aanleiding voor je paard voor de oefening).
Succes!

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 10:40

Okj dank je ik ga het proberen. alleen jammer genoeg gaat hij niet vaak rollen. Ik heb wel een clicker maar werk er niet mee. Bij mijn pony helpt het niet. Ik heb spaanse pas en flehmen , kusje enzo. gewoon met braaf en beloning geleerd.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:46

Nou één van mijn pony's die ik het zo heb aangeleerd, rolde ook niet snel met iemand erbij. Maar toen ze eenmaal doorhad dat ze een worteltje kreeg als ze ging liggen, toen kon ze niet vaak genoeg rollen als ik ook maar in de buurt kwam :)) En iedere keer kijken of ik clickte en met een wortel aan kwam zetten :Y) Kwestie van uitproberen, maar mij is het iig goed bevallen

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 10:47

Okj dank je ik ga het vandaag uitproberen. ;)

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:13

je kan ook met je hand een voorbeen optillen en met een plukje gras tussen de benen lokken of achteruit zetten als ie dat doet op 3 benen. Zodra hij in die houding staat, zijn hoofd naar je toe brengen, maar wel voorzichtig, dat ie niet omvalt, en dan steeds het commando maar zeggen zodra hij gaat liggen.

Ik weet niet of het lukt, maar je kan het proberen:P

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:13

de houding is dan het compliment

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 20:31

bobbylover schreef:
je kan ook met je hand een voorbeen optillen en met een plukje gras tussen de benen lokken of achteruit zetten als ie dat doet op 3 benen. Zodra hij in die houding staat, zijn hoofd naar je toe brengen, maar wel voorzichtig, dat ie niet omvalt, en dan steeds het commando maar zeggen zodra hij gaat liggen.

Ik weet niet of het lukt, maar je kan het proberen:P

heb ik vandaag al geprobeerd lukt niet.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:28

jammer, mijn pony doet dan minstens het compliment maken, maar komt meteen weer overeind, ik heb ook nog niet geprobeerd om hem dan te laten liggen, naja, succes

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 16:44

dank je wel

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:51

ik heb het volgens mij geleerd door de combinatie van knielen of compliment en dan licht op de schoft drukken. en met dat als hij gaat rollen dat je dan snel lig zegt en hem snel een beloning geeft. die van mij snapte het na een tijdje. gewoon veel belonen als hij ligt.

ce_lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:54

ben het met floorsil eens.. dit is volgens mij een goede methode.. vooral veel belonen! succces!