Het kan zijn dat ze ons aan het uitproberen waren, bedoel dit is de eerste keer, maar betwijfel dat eigelijk.
Beide walsen ze over je heen als ze de kans krijgen om aan de andere kant van het pad dat ene grassprietje te kunnen pakken.
Nu wil ik graag kijken of we met een beetje grondwerk wat beter gemanierde shetjes kunnen krijgen.
Heb hier ergens een boek liggen van Emil Voest?? die me een paar jaar geleden best wel hielp met mijn eigen paardje alleen bij hem was het niet echt hard nodig..
Even wat vooraf : met beide shetjes word niks gedaan, nou ja af en toe wandelen om te eten omdat volgens de verzorgers het weiland te schraal is ( niet wetend dat dit voor shetjes helemaal niet erg is, of gewoon te eigewijs om dit aantenemen van andere.)
Krijgen gewoon onbeperkt hooi.
Beide zijn ze tonnetje rond omdat ze veel snaai kregen, brok en brood van de verzorgers, gelukkig is dit nu afgelopen.
Wandelen doen ze dus alleen om te vreten dus beweging zit er ook niet echt in, buiten zijn ze dus ook best hyper.
Longeren kennen ze niet, en de jongste is 2 dus daar wil ik nog niet eens mee beginnen.
Isa is de jongste en haar kun je nog wel houden, alleen Judith de moeder van Isa weet dat ze sterk is, en dat gebruikt ze dus ook tegen je.
Judith bijt kinderen, welke rede dat heeft weet ik helaas dus ook niet of er is iets gebeurd, of het heeft te maken met geen eten krijgen en dus gaan happen.
Pas geleden heeft ze de andere verzorger aangevallen, stond bij het hek en het was geen spelen, maar gericht steigeren/bokken naar haar toe.
Helaas heeft ze hier niet op gereageerd en is het weiland uitgelopen.
Verzorger zei nog tegen me ooh ja ze krijgen eten, is logisch

Nu was ik benieuwd of ik hier wat tips mee kan krijgen, om te kijken of ik er iets aan kan doen maar wel op een paardvriendelijke manier.
Judith en Isa zijn nog nooit gescheiden en worden dus ook nog eens gek als ze gescheiden zijn, toevallig zag ik vandaag dat Isa zelfs nog drinkt bij Judith

We hebben geen bak, en het weiland is eigelijk niet geschikt om te werken met de pony's maar als het echt nodig is om ze wat manieren te kunnen bijbrengen kan ik dit vast wel overleggen met de eigenaar.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik deze 2 dames wat kan leren, want dit kan echt niet

Dat zal je aan iemand anders moeten vragen. En over de plaats waar je het kan
Hiermee wil ik niet zeggen dat je ze continu op hun kop moet zitten en voor ieder klein dingetje moet gaan straffen. Juist niet, laat ze merken dat juíst de positieve dingen die ze doen beloont worden. Stel: je gaat een stukje met ze wandelen en ze lopen een aantal passen netjes met je mee, beloon ze daar dan uitgebreid voor. Duiken ze daarna op een onbewaakt ogenblik het gras in (met jou aan het halstertouw erachteraan), dan mag je ze best even duidelijk maken dat dát dus niet de bedoeling is. Lopen ze daarna weer netjes mee, dan beloon je weer.