Shetlander opvoeden doormiddel van grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

Shetlander opvoeden doormiddel van grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:50

Vandaag met de 2 shetlanders van de kinderboerderij waar ik werk gelopen en ben me echt wezeloos geschrokken van hun gedrag.
Het kan zijn dat ze ons aan het uitproberen waren, bedoel dit is de eerste keer, maar betwijfel dat eigelijk.

Beide walsen ze over je heen als ze de kans krijgen om aan de andere kant van het pad dat ene grassprietje te kunnen pakken.
Nu wil ik graag kijken of we met een beetje grondwerk wat beter gemanierde shetjes kunnen krijgen.
Heb hier ergens een boek liggen van Emil Voest?? die me een paar jaar geleden best wel hielp met mijn eigen paardje alleen bij hem was het niet echt hard nodig..

Even wat vooraf : met beide shetjes word niks gedaan, nou ja af en toe wandelen om te eten omdat volgens de verzorgers het weiland te schraal is ( niet wetend dat dit voor shetjes helemaal niet erg is, of gewoon te eigewijs om dit aantenemen van andere.)
Krijgen gewoon onbeperkt hooi.
Beide zijn ze tonnetje rond omdat ze veel snaai kregen, brok en brood van de verzorgers, gelukkig is dit nu afgelopen.
Wandelen doen ze dus alleen om te vreten dus beweging zit er ook niet echt in, buiten zijn ze dus ook best hyper.
Longeren kennen ze niet, en de jongste is 2 dus daar wil ik nog niet eens mee beginnen.
Isa is de jongste en haar kun je nog wel houden, alleen Judith de moeder van Isa weet dat ze sterk is, en dat gebruikt ze dus ook tegen je.

Judith bijt kinderen, welke rede dat heeft weet ik helaas dus ook niet of er is iets gebeurd, of het heeft te maken met geen eten krijgen en dus gaan happen.
Pas geleden heeft ze de andere verzorger aangevallen, stond bij het hek en het was geen spelen, maar gericht steigeren/bokken naar haar toe.
Helaas heeft ze hier niet op gereageerd en is het weiland uitgelopen.
Verzorger zei nog tegen me ooh ja ze krijgen eten, is logisch 8)7

Nu was ik benieuwd of ik hier wat tips mee kan krijgen, om te kijken of ik er iets aan kan doen maar wel op een paardvriendelijke manier.

Judith en Isa zijn nog nooit gescheiden en worden dus ook nog eens gek als ze gescheiden zijn, toevallig zag ik vandaag dat Isa zelfs nog drinkt bij Judith :+

We hebben geen bak, en het weiland is eigelijk niet geschikt om te werken met de pony's maar als het echt nodig is om ze wat manieren te kunnen bijbrengen kan ik dit vast wel overleggen met de eigenaar.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik deze 2 dames wat kan leren, want dit kan echt niet ;(

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:04

Ik heb hier geen ervaring mee. Maar ik zou wel beginnen met VD.
Omdat ze dan tenminste iets te doen hebben. Daardoor worden ze misschien wat rustiger.
ook zal ik proberen om een hele goede band met ze te krijgen. Ben jij de enige die ze verzorgt?
Of doen ook nog andere mensen dat, want als jij het hun afleert en bij de andere verzorger ze
het dan wel mogen is een beetje onduidelijk. Ik weet niet of je met een pony van 2 jaar al VD
kan doen?? :o Dat zal je aan iemand anders moeten vragen. En over de plaats waar je het kan
leren.. als het niet anders kan dan moet het wel in het weiland maar als je iets kan regelen waar
geen eten staat is handiger want dan hebben ze een beetje aandacht voor jou.
Ik hoop hier jou een beetje geholpen mee te hebben en zie Isa en Judith niet als twee vervelende
pony`s maar als twee uitdagingen. :o
suc6 Slover :(:)

marielle231

Re: Shetlander opvoeden doormiddel van grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:28

Ik verzorg ze eigelijk helemaal niet, de pony's staan op de dierenweide waar ik werk dus voer ze maar normaal gesproken verder niet.

Had op een dag veel zin om te wandelen dus zo gezegt zo gedaan en ben best geschrokken van hun gedrag.
Morgen vergadering, hoop dat de verzorgers er ook bij zijn, al is er bijna niet mee te overleggen, vind ik dan....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:23

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat er consequent opgetreden gaat worden tegen deze dames. Nee is nee en ja is ja. Shetlanders zijn volhouders, maar de aanhouder wint :) Hiermee wil ik niet zeggen dat je ze continu op hun kop moet zitten en voor ieder klein dingetje moet gaan straffen. Juist niet, laat ze merken dat juíst de positieve dingen die ze doen beloont worden. Stel: je gaat een stukje met ze wandelen en ze lopen een aantal passen netjes met je mee, beloon ze daar dan uitgebreid voor. Duiken ze daarna op een onbewaakt ogenblik het gras in (met jou aan het halstertouw erachteraan), dan mag je ze best even duidelijk maken dat dát dus niet de bedoeling is. Lopen ze daarna weer netjes mee, dan beloon je weer.

Je kunt bijv. ook op het weiland gaan oefenen met simpele meeloop oefeningen. Netjes meestappen aan de hand, halthouden, weer wegstappen zonder dat je ze mee moet sleuren. Hou de 'trainingen' kort en interessant voor de pony's. Dan leren ze dat meewerken eigenlijk best wel leuk is, maar óók dat ze niet altijd en overal hun zin in hoeven te krijgen.

Ik denk als ze een tijdje respectvol maar consequent behandeld worden dat je dan al een heel eind op de goede weg bent :)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:29

Bedankt vast voor jullie antwoorden.
Vanavond komt er zoiezo eerst een beslissing of ze nog wel blijven omdat er omheen heel veel "gezeur" is
Ook omdat Judith natuurlijk bijt, en dat werkt niet echt op een kinderboerderij...

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet toegestaan om in oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-06-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.