Hoe longeeer je met 2 lijnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Hoe longeeer je met 2 lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:36

Hallo mensen
Ik vroeg me af hoe longeer je met 2 lijnen?
Ik heb het 1 keer geprobeerd maar mijn pony raakt in paniek.
Hoe kan ik het nu het beste leren?
Gr Sanne

Achterom

Re: Hoe longeeer je met 2 lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:13

Eerst de lijnen over de schoft, pas later achter de kont?
Ik roep maar wat hoor, maar meestal heeft het daar mee te maken als een paard in paniek raakt :j

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:34

Kijken waar de angst vandaan komt, en haar er dan rustig aan leren wennen? Twee longeerlijnen zijn eigenlijk 2 hele lange teugels, dus waar ligt het probleem?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:40

Ten eerste: altijd met 2 mensen werken totdat het paard (en begeleider) helemaal doorheeft waar het om gaat en handig is. En zelfs dan blijft het opletten: Met dubbele lijnen heb je als begeleider minder te vertellen vanwege al dat extra 'leer' (kans op verstrikking - vervolgens paniek.)
Het is belangrijk om goed materiaal te hebben (voldoende lange, maar niet te lange lijnen, een goede longeersingel en een vriendelijk, passend bit, leidtouw voor de 2e begeleider).
Je kunt beginnen met 'mennen'. Dus achter het paard met 2 lange teugels.
Eerst moet het paard begrijpen wat die lange zwiepdingen met zijn mond en lijf te maken hebben en hoe dat werkt (en de begeleider dus ook!)
Leer het paard te reageren op teugeldruk en druk van de lijnen door figuren te lopen. Laat de lijnen ook tegen het paardenlijf aankomen, zodat het paard rustig vertrouwen kan opbouwen.
Pas wanneer het paard dat helemaal in de gaten heeft en zelfstandig voor de 'menner' uit durft te lopen in stap en draf ben je toe aan de volgende stap.
Vervolgens kun je beginnen met wat meer zijdelings van het paard te lopen en toch te blijven sturen. Zo oefen je dus zelf ook om de lijnen goed te hanteren.
Blijf wel steeds 2 kanten oefenen, bijv. slangenvoltes etc. Stemcommando's blijven belangrijk als hulpmiddel.
In het begin kun je de lijnen nog wat over de rug laten lopen, maar het is de bedoeling dat het paard de lijnen helemaal langs zijn lichaam accepteert en fijn contact heeft in de mond. Dat vergt dus ook veel van de begeleider.
Wanneer dat goed gaat, kun je langzamerhand de afstand tot het paard vergroten en steeds meer het paard om je heen laten lopen totdat hij echt op een volte loopt.
Als je zover bent, kun je voorzichtigaan het longeren oppakken.

Let wel: om dit je paard goed leren heb je geduld en wijsheid nodig.

zazalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:26

Weet je wat je ook kan doen, je volgt een cursus bij www.montyroberts.com ze hebben cursussen voor jongeren de kidscursus en voor mensen 16+ zij kan je helpen dat je pony het leert en niet in paniek raakt op een hele paardvriendelijke manier! echt een aanrader.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 05:41

Als er ook maar iemand in jouw omgeving is die weet wat het inhoudt, houdt je de kosten van een Monty Roberts al in je zak.

Het aanleren bij je paard is meestal een fluitje van een cent, jij zult het moeten volgen en dat is meestal het lastigste stuk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:47

senna21 schreef:
En zelfs dan blijft het opletten: Met dubbele lijnen heb je als begeleider minder te vertellen vanwege al dat extra 'leer' (kans op verstrikking - vervolgens paniek.)

Ik kan sowieso heel weinig met dit stuk, maar bovenstaande quote snap ik niet.
Volgens mij heb je juist met dubbele lijnen heel veel te vertellen.

Ook heeft een paard heel snel door dat die lijnen met hem te maken hebben hoor. als je het goed aanpakt is het vooral de mens die het moet leren, het paard gaat meestal zo ongeveer vanzelf.
Dat het handig is om het met z'n tweeen te doen ben ik met je eens, maar niet om het paard te begeleiden, maar de mens...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:53

Ik vind dat het wel een beetje van het paard afhangt, ik longeer het ene paard met dubbele lijnen en dat gaat superfijn. Hij vind het leuk en ik kan m goed laten werken.
Het andere paard mag graag eens bokken, wegschieten of omdraaien en daarvoor gebruik ik liever een enkele longe ;)

Edit; ik doe de lijn over de schoft en niet achterlangs