Grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mysecrets

Grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:00

Hallo allemaal,
ik heb geen idee of het hier goed staat en ik kon in de zoekmachine niks vinden waarin dezelfde vraag werd gesteld, sorry..

Ik heb een vraagje:
Overmorgen komt mn paardje hierheen, het is een 3 jarige KWPN ruin.
Hij is al zadelmak en hij kent de basis al qua rijden.
Ik heb veel ervaring met jonge paarden en weet dus wat me te wachten staat, ik heb ook goede begeleiding.

Nou wil ik natuurlijk eerst even goed de tijd nemen om aan elkaar te wennen en een band op te bouwen.
Sowieso wil ik veel met hem gaan afwisselen, zoals longeren, grondwerk, dressuur, later ook gaan springen aangezien het een springefokt paard is en af en toe een leuke buitenrit.

Ik heb zelf nog niet zoveel ervaring met grondwerk, ik heb er veel over opgezocht, maar toch vroeg ik me af hoe en wat jullie er onder zien, hoe jullie dat aanpakken en wat jullie er over denken.
Ik wil namelijk niet totaal iets verkeerds gaan doen, vandaar dat ik graag tips en adviezen van jullie wil, zodat ik dit zelf ook rustig kan gaan oppakken.

Heel erg bedankt voor het lezen. (en voor de hulp!)

Groetjes Laura!

AmberHeijman

Re: Grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:05

Dat vraag ik me dus ook af. IK volg dit even. :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:09

Ik doe ook aan grondwerk onder professionele begeleiding.
Het lijkt soms simpel als je het ziet doen .... maar ik schrik toch elke keer weer als ik het zelf in handen heb.
Ik volg al 2 jaar les 1 à 2 keer per week en heb al ongelooflijk veel bijgeleerd.
Het is zeker de moeite om een goede lesgever bij de arm te nemen ;)

veel plezier nog met je paardje!! *D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:23

[YRT]->[GVL]

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:01

Ik heb schriktraining gedaan, dat werkt erg goed voor het vertrouwen. Kan met bijna alles, paraplu, ritselende zak, handdoek, een bal; wat je maar kunt bedenken en meenemen. :P

Ook oefenen met het lopen aan de hand - netjes naast me, stoppen als ik stop, draven als ik ga rennen; dat soort dingen.

Het omzetten van de achterhand en voorhand, en achterwaarts; dus het wijken voor druk. Ben nu bezig met achterwaarts alleen op stemcommando.
Mijn persoonlijke ruimte bepalen (voor mij is dat een armslengte), dus dáár mag je staan en niet dichterbij. Komen op stemcommando, ook zoiets. En blijven staan als ik 'ho' zeg, niet uit zichzelf verder gaan lopen.

Zorgen dat ik haar overal aan mag raken, dus ook bij de oren, uiers, dat soort lastige plekjes.

En soms doe ik ook gewoon een beetje spelen, stukjes rennen/galopperen, maar dat kan eigenlijk pas als jij zeker weet dat je niet omver gelopen zal worden.

Eigenlijk leer ik haar gewoon alle omgangsnormen aan. :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:05

Voor mij is grondwerken in eerste instantie gewoon basisopvoeding, dus netjes wijken voor druk alle kanten op, netjes meelopen aan het halster, hoeven optillen e.d.

Als dat er allemaal in zit kun je wat schriktraining doen, daar worden paarden dapperder van..

Je kunt verder nog dressuur aan de hand trainen, ondertreden van de achterbenen, sb, travers,
kijk eens op paardenbegrijpen.nl.. daar staat ook veel info over..

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:20

iana schreef:
Ik doe ook aan grondwerk onder professionele begeleiding.
Het lijkt soms simpel als je het ziet doen .... maar ik schrik toch elke keer weer als ik het zelf in handen heb.
Ik volg al 2 jaar les 1 à 2 keer per week en heb al ongelooflijk veel bijgeleerd.
Het is zeker de moeite om een goede lesgever bij de arm te nemen ;)

veel plezier nog met je paardje!! *D

Dat is wel heel fijn begeleiding erbij, tot nu toe doet bijna niemand die ik ken aan grondwerk..
Ik heb dus ook geen flauw idee waar ik begeleiding vandaan kan halen..
Hoe heb jij dat gedaan, gewoon op marktplaats vragen of via bokt?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:22

FitzChivalry schreef:
Voor mij is grondwerken in eerste instantie gewoon basisopvoeding, dus netjes wijken voor druk alle kanten op, netjes meelopen aan het halster, hoeven optillen e.d.

Als dat er allemaal in zit kun je wat schriktraining doen, daar worden paarden dapperder van..

Je kunt verder nog dressuur aan de hand trainen, ondertreden van de achterbenen, sb, travers,
kijk eens op paardenbegrijpen.nl.. daar staat ook veel info over..

Ik ga het zeker ook proberen als hij er is, het lijkt me echt heel leuk om te doen!
Schriktraining hoe kan ik dat het beste aanpakken?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:25

DaniBanani schreef:
Ik heb schriktraining gedaan, dat werkt erg goed voor het vertrouwen. Kan met bijna alles, paraplu, ritselende zak, handdoek, een bal; wat je maar kunt bedenken en meenemen. :P

Ook oefenen met het lopen aan de hand - netjes naast me, stoppen als ik stop, draven als ik ga rennen; dat soort dingen.

Het omzetten van de achterhand en voorhand, en achterwaarts; dus het wijken voor druk. Ben nu bezig met achterwaarts alleen op stemcommando.
Mijn persoonlijke ruimte bepalen (voor mij is dat een armslengte), dus dáár mag je staan en niet dichterbij. Komen op stemcommando, ook zoiets. En blijven staan als ik 'ho' zeg, niet uit zichzelf verder gaan lopen.

Zorgen dat ik haar overal aan mag raken, dus ook bij de oren, uiers, dat soort lastige plekjes.

En soms doe ik ook gewoon een beetje spelen, stukjes rennen/galopperen, maar dat kan eigenlijk pas als jij zeker weet dat je niet omver gelopen zal worden.

Eigenlijk leer ik haar gewoon alle omgangsnormen aan. :)

Bedankt voor de tips!
Hoe ben je met schriktraining begonnen? Heb je daar misschien tips voor?
Heb je dit allemaal gedaan zonder begeleiding, of is het prima alleen te doen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:45

Ik heb hem toevallig via via gevonden, want helaas hij heeft geen PC.
Dit is echt nog mond op mond reclame...een zeldzaamheid maar het bestaat nog hahaha
Hij pakt problemen met angst aan... een echte paardenfluisteraar om het zo te zeggen. Ongelooflijk rustig en met verrassend resultaat.

Ik kan met hem alle kanten uit van parelli tot echt westernrijden, werken met dubbele lounge...noem maar op.
Hij woont wel in Belgie...en ik zie dat je in Nederland woont

Misschien als je een topic opent met de vraag om iemand in jouw omgeving te vinden?
van harte veel succes, groetjes

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:04

iana schreef:
Ik heb hem toevallig via via gevonden, want helaas hij heeft geen PC.
Dit is echt nog mond op mond reclame...een zeldzaamheid maar het bestaat nog hahaha
Hij pakt problemen met angst aan... een echte paardenfluisteraar om het zo te zeggen. Ongelooflijk rustig en met verrassend resultaat.

Ik kan met hem alle kanten uit van parelli tot echt westernrijden, werken met dubbele lounge...noem maar op.
Hij woont wel in Belgie...en ik zie dat je in Nederland woont

Misschien als je een topic opent met de vraag om iemand in jouw omgeving te vinden?
van harte veel succes, groetjes

Heel erg bedankt voor de hulp, heb je misschien een filmpje of fotos, dat ik kan zien hoe jij/jullie dat doen?
Zou voor mij wel heel fijn zijn, beetje een beeld ervan vormen..
:)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:51

Graag gedaan, een filmpje of foto's heb je nog tegoed :o

ik krijg les tijdens de schooluren maar als het vakantie is zal ik 1 van men kids eens aan't werk zetten met de camera.
Of nog beter, volgende les zal ik zelf filmen...
dit ben ik al zolang van plan :o maar nu ga ik er werk van maken en vragen of hij het goed vind...ik hou je op de hoogte!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:52

Ik heb alles zonder begeleiding (en zonder eerdere ervaring) gedaan. Heb veel gehad aan topics op bokt, filmpjes op youtube, en gezond verstand. :D

Schriktraining ben ik begonnen met het commando 'tik' aanleren (iets aanraken met de neus), als ze iets aanraken zien ze namelijk al dat het niet terugbijt. Dat is niet per sé nodig, maar ik vond 't wel handig. :P

Ik hou mijn paard in het begin aan een halstertouw, redelijk lang. Als ik het voorwerp laag hou vind ze het meestal niet zo eng, komt het omhoog, gaat ze wegrennen. Dat mag, maar ik hou haar wel vast en blijf 'ho' zeggen. Zodra ze langzamer gaat, of stilstaat, gaat het voorwerp weer omlaag. Even rust. Dan weer iets omhoog houden, tot ze weer rustig wordt. Je kunt ook afwisselen met 'aaien' over haar lichaam met het voorwerp, mijn paard vindt dit vaak minder eng dan het hoog houden. Die paraplu heb ik daarna opengeklapt, dat was ook weer eng. Maar uiteindelijk kon ik hem boven haar hoofd houden zonder dat ze wegliep.

Als het aan het halstertouw goed gaat, oefen het dan ook los - dan pas weet je zeker of ze het echt niet meer eng vinden.

Belangrijk is wel dat je het paard niet vreselijk kort neemt, anders dwing je alleen maar af en blijft het voorwerp eng.

Ik denk dat begeleiding niet per sé nodig is voor de basis, mits je zelf weet waar je mee bezig bent. Een goede test vind ik om alles los te doen (halstertouw gebruik ik eigenlijk alleen voor schriktraining), omdat je dan weet of je paard echt goed op jou reageert.

Maar als je zelf vastloopt, en het lukt niet, dan zou ik er wel iemand bijzoeken en niet kwaad of gefrustreerd worden, dat is zonde van de band met je paardje.

@Iana: zo'n filmpje zou ik ook wel interessant vinden om te zien! :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:11

De meeste zijn Parelli oefeningen...level 1 hebben we achter de kiezen
Nu zijn we bezig met wijken op druk...op de plaats waar de teugels komen, waar je benen geeft
achterwaarts gaan met heel lichte teugelhulp...de bedoeling is dat ze alles kent van druk voor ik ermee ga rijden
belonen met de druk weg te nemen
rechtrichten aan de dubbele lounge
schriktraining met paraplu, iets meeslepen achteraan (plastiek fles met zand in), zwaaien met een touw
er zijn zoveel leuke dingen om te doen, heb al veel ideeen gevonden op you-tube, maar nooit op men ééntje begonnen ermee...eerst gevraagd om het voor te doen.
ik werk in een klein stukje van de piste dan kan je volgoefeningen los doen of in vrijheid longeren is ook veel leuker ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:23

Schriktraining kun je zelf zo gek maken als je maar wil, ter voorbeeld, ik heb al gewerkt met zeilen.. (paard inpakken, paard over het zeil laten lopen.. paard onder het zeil laten lopen.. hoe zotter hoe beter..)
Paraplu, brommers, fietsers, auto's, vlaggetjes, balonnen, met pannen tegen elkaar slaan.. door water laten lopen, ratels, alarmpistool, muziek. rustig door een smalle doorgang lopen, ook achteruit..
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er op oefenen.. is voor het paard ook leuk en afwisselend..
Ook heb ik veel geoefend met meegeven.. bijvoorbeeld een touw om het been van je paard doen, en hem dan aanleren dat hij niet terug moet trekken.. handig voor als ze zichzelf ergens vast in werken.

Vooral met die laatste ben ik heel tevreden.. mijn poown heeft zich laatst met zijn halster ergens achter weten te wurmen.. (je draait je heeel even om) en meneer blijft gewoon stil staan tot iemand hem komt redden..

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:19

iana schreef:
Graag gedaan, een filmpje of foto's heb je nog tegoed :o

ik krijg les tijdens de schooluren maar als het vakantie is zal ik 1 van men kids eens aan't werk zetten met de camera.
Of nog beter, volgende les zal ik zelf filmen...
dit ben ik al zolang van plan :o maar nu ga ik er werk van maken en vragen of hij het goed vind...ik hou je op de hoogte!!

Ik ben echt benieuwd, ik wil zeker met grondwerk aan de slag gaan!
Hopen dat het filpmje gaat lukken! :D

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:22

DaniBanani schreef:
Ik heb alles zonder begeleiding (en zonder eerdere ervaring) gedaan. Heb veel gehad aan topics op bokt, filmpjes op youtube, en gezond verstand. :D

Schriktraining ben ik begonnen met het commando 'tik' aanleren (iets aanraken met de neus), als ze iets aanraken zien ze namelijk al dat het niet terugbijt. Dat is niet per sé nodig, maar ik vond 't wel handig. :P

Ik hou mijn paard in het begin aan een halstertouw, redelijk lang. Als ik het voorwerp laag hou vind ze het meestal niet zo eng, komt het omhoog, gaat ze wegrennen. Dat mag, maar ik hou haar wel vast en blijf 'ho' zeggen. Zodra ze langzamer gaat, of stilstaat, gaat het voorwerp weer omlaag. Even rust. Dan weer iets omhoog houden, tot ze weer rustig wordt. Je kunt ook afwisselen met 'aaien' over haar lichaam met het voorwerp, mijn paard vindt dit vaak minder eng dan het hoog houden. Die paraplu heb ik daarna opengeklapt, dat was ook weer eng. Maar uiteindelijk kon ik hem boven haar hoofd houden zonder dat ze wegliep.

Als het aan het halstertouw goed gaat, oefen het dan ook los - dan pas weet je zeker of ze het echt niet meer eng vinden.

Belangrijk is wel dat je het paard niet vreselijk kort neemt, anders dwing je alleen maar af en blijft het voorwerp eng.

Ik denk dat begeleiding niet per sé nodig is voor de basis, mits je zelf weet waar je mee bezig bent. Een goede test vind ik om alles los te doen (halstertouw gebruik ik eigenlijk alleen voor schriktraining), omdat je dan weet of je paard echt goed op jou reageert.

Maar als je zelf vastloopt, en het lukt niet, dan zou ik er wel iemand bijzoeken en niet kwaad of gefrustreerd worden, dat is zonde van de band met je paardje.

@Iana: zo'n filmpje zou ik ook wel interessant vinden om te zien! :)

Ja, ik ga het volgende week proberen.
Ga hem natuurlijk eerst even goed laten wennen aan zn nieuwe omgeving, zal ook wel weer heel wat zijn voor meneertje :P
Mocht het niet lukken, heeft een meisje hier op bokt me een PB gestuurd dat ze me komt helpen.
Als e zegt dat het moet kunnen met een beetje gezond verstand, ga ik dat natuurlijk ook eens proberen..
En mocht ik vastlopen ga ik haar zeker vragen voor begeleiding!
Heb je misschien een leuke oefening voor me, de echte basis oefeningen, want we gaan natuurlijk echt bij 0 beginnen :)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:24

FitzChivalry schreef:
Schriktraining kun je zelf zo gek maken als je maar wil, ter voorbeeld, ik heb al gewerkt met zeilen.. (paard inpakken, paard over het zeil laten lopen.. paard onder het zeil laten lopen.. hoe zotter hoe beter..)
Paraplu, brommers, fietsers, auto's, vlaggetjes, balonnen, met pannen tegen elkaar slaan.. door water laten lopen, ratels, alarmpistool, muziek. rustig door een smalle doorgang lopen, ook achteruit..
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er op oefenen.. is voor het paard ook leuk en afwisselend..
Ook heb ik veel geoefend met meegeven.. bijvoorbeeld een touw om het been van je paard doen, en hem dan aanleren dat hij niet terug moet trekken.. handig voor als ze zichzelf ergens vast in werken.

Vooral met die laatste ben ik heel tevreden.. mijn poown heeft zich laatst met zijn halster ergens achter weten te wurmen.. (je draait je heeel even om) en meneer blijft gewoon stil staan tot iemand hem komt redden..

Zo, dat is goed zeg van dat halster! Echt heel handig :)
Ik hoop dat er bij mij op stal ook de mogelijkheid is om dat te oefenen, anders gaan we dat natuurlijk ergens anders oefenen..
Hoe ben jij er mee begonnen, gewoon echt met kleine dingetjes of meteen met bijvoorbeeld zeil of een paraplu?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:24

grondwerk is niks meer en minder dan op de grond al de grenzen aangeven..........

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:27

Oke, ik heb zoveel dingen over grondwerk gehoord, en zelf uit mn omgevind hebben mensen er geen of weinig ervaring mee.
Hoe doe jij dat KiWiKo, hoe ben je er mee begonnen en heb je hulp gehad?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:32

hihi ik heb het van paarden geleerd :) :)

kijken naar hoe hun reageren, inkomen wanneer nodig en alle vrijheid geven wanneer kan......

voor jezelf bepalen wat je wel of niet goed vind, wat je niet goed vind word afgestraft, wat je wel wil word beloond.....

en ik trek dan altijd de vergelijking door naar een mens........ in die zin, dat als een wildvreemde mij belaagd, opzij duuwt, onder de voet loopt, of voordringt bij de Hema, dan pik ik dat ook niet..... en ik pik het ook zeker van een paard niet :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:41

Uhm, grondwerken is wel net even wat meer dan grenzen aangeven, Kiwiko. ;)

Als ik met mijn paard grondwerk, richten we ons op gymnastiseren. Mijn paard loopt nageeflijk met een actieve achterhand. Hierdoor houd ik het beest recht, soepel en bespierd. (Dressuur rijden is te zwaar voor 'm.)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:45

Onder grondwerk kun je alles verstaan wat je naast het paard doet. Dus ook de basisdingen zoals leiden bijv. Grondwerk wordt haast door iedereen anders geïntepreteerd en zelfs door velen onderschat, omdat mensen vinden dat het sowieso een onderdeel is van omgaan en beleren van je paard. En dat is het in zekere zin ook, maar het is ook de manier waarop.
En daarbij kun je grondwerk zo ontzettend uitbreiden, heb je zoveel verschillende methodes en is het zo allesomvattend dat het handig is om er veel over te lezen en te bekijken om door de methodes het bos te blijven zien ;).

Simpelgezegd is het inderdaad zoals Kiwiko zegt: de verstandhoudingen vastleggen (ik ben jouw leider en niet andersom. Jij bent groot en ik ben klein en daarom is het beter dat je uit mijn ruimte blijft).

Maar grondwerk is voor mij ook vertrouwen krijgen in elkaar, onzekere paarden moediger maken, dominante paarden op hun plek zetten etc. Maar vooral ook elkaar leren kennen zodat je steeds minder druk nodig hebt om je paard te vertellen wat het moet doen. Leer reageren op de allerkleinste signalen zodat je correcties voor kunt zijn. Je paard leniger, gespierder (en dus mooier) maken is ook een groot onderdeel van grondwerk.

Eigenlijk is grondwerk zoveel dat je er niet over uit kunt wijden :).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:47

dejavu schreef:
Uhm, grondwerken is wel net even wat meer dan grenzen aangeven, Kiwiko. ;)

Als ik met mijn paard grondwerk, richten we ons op gymnastiseren. Mijn paard loopt nageeflijk met een actieve achterhand. Hierdoor houd ik het beest recht, soepel en bespierd. (Dressuur rijden is te zwaar voor 'm.)

nee hoor :) :) grondwerk is niks meer of minder dan bepalen wat het paard naast het mens doet :) :) en net zoals onder het zadel zijn er gewoon grenzen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:48

Dani62 schreef:
Onder grondwerk kun je alles verstaan wat je naast het paard doet. Dus ook de basisdingen zoals leiden bijv. Grondwerk wordt haast door iedereen anders geïntepreteerd en zelfs door velen onderschat, omdat mensen vinden dat het sowieso een onderdeel is van omgaan en beleren van je paard. En dat is het in zekere zin ook, maar het is ook de manier waarop.
En daarbij kun je grondwerk zo ontzettend uitbreiden, heb je zoveel verschillende methodes en is het zo allesomvattend dat het handig is om er veel over te lezen en te bekijken om door de methodes het bos te blijven zien ;).

Simpelgezegd is het inderdaad zoals Kiwiko zegt: de verstandhoudingen vastleggen (ik ben jouw leider en niet andersom. Jij bent groot en ik ben klein en daarom is het beter dat je uit mijn ruimte blijft).

Maar grondwerk is voor mij ook vertrouwen krijgen in elkaar, onzekere paarden moediger maken, dominante paarden op hun plek zetten etc. Maar vooral ook elkaar leren kennen zodat je steeds minder druk nodig hebt om je paard te vertellen wat het moet doen. Leer reageren op de allerkleinste signalen zodat je correcties voor kunt zijn. Je paard leniger, gespierder (en dus mooier) maken is ook een groot onderdeel van grondwerk.

Eigenlijk is grondwerk zoveel dat je er niet over uit kunt wijden :).

precies :D :D