Pony biedt aan wanneer ik niet wil, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony biedt aan wanneer ik niet wil, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:29

Ik zal het proberen uit te leggen :+

Tijdje terug ben ik begonnen met grondwerk en "vrijheidsdressuur". Eigenlijk vooral grondwerk/schriktraining (over een zeil, met een paraplu, ... heb ik ook foto's/filmpjes van gepost ;) ). Maar ik heb op een bepaald moment ook een "blok" de bak ingesleept. Wilde eens zien wat hij daarmee zou doen. Heb dan een keer of 3/4 zijn voet op dat blok gezet, met heel uitbundige beloning enzo .. Maar hij leek het echt TOTAAL niks te vinden. Heel zijn uitdrukking was echt van: zucht, moet dat nou?

De keer daarna ofzo was ik met andere dingen bezig, ik had op het zeil een houten plank gelegd (bedoeling was hem daar zijwaarts over te laten gaan uiteindelijk, maar zover ben ik nog niet geraakt :+) en ook gewoon een balkje in de piste (om over te stappen/draven/springen). Toen ging hij soms niet meteen over die plank/balk, maar ging hij met z'n voet erover "schrapen" en zijn voet er even ophouden enzo.

Ik heb er toen geen aandacht aan besteed omdat ik het op dat moment niet zag, maar achteraf bekeken: hij deed precies wat mijn bedoeling was bij dat blok ... Wat moet ik hier nu mee? :+ Hem toch belonen en daarna nog eens bij het blok proberen? Of de plank enzo laten liggen en meteen naar het blok? Hij doet het wel goed, maar als ik hem ga belonen voor elk stuk hout wat hij met z'n voet aanraakt vrees ik dat ik binnenkort in het bos niet meer ver geraak :Y)

Hoe pak je dit aan?
Want hem op het blok krijgen lijkt me wel leuk, zolang hij het leuk vindt. Eerst dacht ik van niet, maar omdat hij daarna bij die andere houten verhogingen spontaan dat ging doen ...

Amable

Re: Pony biedt aan wanneer ik niet wil, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:55

Hij heeft waarschijnlijk in zijn vrije tijd eens nagedacht waarom hij in hemelsnaam met voet op stuk hout zo geprezen werd. Tijdens dat denken heeft hij zich een beeld gevormd van wat misschien de bedoeling is en het uitgetest. Kijk vrouwtje, wil je dit?

Wat ik hier zelf mee doe is heel duidelijk, op een ongewenst moment (wat dit nu is) negeer ik het. Het is geen gevaarlijk gedrag, maar ik wil het ook niet te pas en te onpas krijgen. Wel zou ik het blok in de bak slepen en hem daar uitnodigen iets te proberen. Daarmee geef ik aan dat ik het meedenken helemaal top vind, maar wel graag de uitvoering op mijn manier heb. Als hij die link een beetje legt ga ik corrigerend werken bij andere voorwerpen. Vaak is een uhu of Nee al voldoende om je paard duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:59

je moet duidelijk zijn tegen je paard over wanneer je wil dat ie wat doet en dat alleen op commando laten doen als je hem voor alles gaat prijzen wat ie uit zichzelf gaat doen dan is het eind zoek dus een duidelijk commando geen commando dan is de actie dus ook neit gewenst

wees dus duidelijker want je bent duidelijk niet duidelijk genoeg als ie op alle blokken hout zn voet legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:02

Alleen op commando is wel enkel een optie als er een commando aan vasthangt .. en bij mijn weten is dat niet meteen vanaf de eerste keer := Of ben ik hierin verkeerd?

Bedankt Amable.
Kunnen paarden echt op die manier denken? En vind hij het dan eigenlijk wel leuk, of doet hij het nu gewoon om mij blij te maken zeg maar? :+

Ik ga eens zien of ik dat blok weer in de bak krijg :j (krijg al pijn bij de gedachte alleen _O- )

Amable

Re: Pony biedt aan wanneer ik niet wil, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:22

Wellicht is het wat menselijk verwoord, maar ik geloof werkelijk dat bij paarden het kwartje soms echt even vallen moet. Ik merk dat aan Jauke ook, dat ik soms iets van hem vraag en doe zie ik hem denken "owh god, wat wil ze nu weer van me?!" En dan, een paar dagen later, vraag ik het nog eens en dan ineens gaat 'ie super enthousiast laten zien hoe goed hij het kan. Bloedfanatiek en vaak ook al een veel betere uitvoering dan ik uberhaupt verwachtte.
Je merkt het ook vaak met het rijden, tijdens het aanleren van een nieuwe oefening vaak een hoop weerstand en de volgende training ineens een paard die precies begrijpt wat je van hem wil en er vervolgens ook niet meer mee stoppen wil :+

Doet een paard het omdat hij het zelf leuk vindt? Wellicht. Doet hij het voor jou? Waarschijnlijk niet. Hij doet het omdat hij er zelf beter van denkt te worden. En als hij een lekker gevoel krijgt als jij heel blij bent, dan doet hij daarom. Of als hij lekker snoepjes krijgt, is ook een goede reden. Of misschien ziet hij werkelijk ineens de lol van het gaan staan op dingen in. Bij Jauke is dat definitely 1 van zijn favo oefeningen. Zet een blok neer en hij gaat erop. Sterker nog, zelfs als het blok nog op een steekwagentje de ring ingereden wordt zal meneer proberen om erop te gaan staan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:01

Nou, ik heb vandaag dus dat ding weer binnengesleept ..
:n [***] bekeek me echt van: ben je gek? 8)7

Dat ding doet het dus duidelijk niet voor hem :)) Misschien een ander soort blok ofzo? (heb nu een stuk boomstam dus niet echt een "blok" blok, als je me begrijpt .. :P).

De merrie vond het trouwens duidelijk wel wat:
Afbeelding

Afbeelding

Dit stond ze te doen terwijl [***] en ik aan het schuilen waren voor de regen .. we zijn allebei watjes .. :))
Ik weet trouwens dat de onderkant niet gelijk is, maar daarvoor ligt die "stok" er ook, die steek ik eronder .. was daar alleen nog niet geraakt op dat moment :P (nu heb ik 'm trouwens ook omgedraaid en laten liggen, ligt nu dus met de platte kant op de grond, misschien volgende keer zo nog eens proberen, nu is 1 kant iets lager omdat die niet recht is ... Dit natuurlijk enkel als ze 'm nog niet opgegeten hebben tegen dan := :+ )