Oefeningen aan de hand om je paard meer dragend te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Oefeningen aan de hand om je paard meer dragend te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 07:32

Mijn paard is afgelopen week behandeld door een osteopaat en haar bekken bleek behoorlijk vast te zitten. Daardoor was het voor haar heel moeilijk om meer dragend te lopen en heeft ze daar ook de juiste spieren niet voor ontwikkeld. Het is nu de bedoeling dat ik door middel van werk aan de hand haar meer dragend ga proberen te krijgen.

De oefeningen die ik mee kreeg van de osteopaat zijn schouderbinnenwaarts en longeren met de achterhand er goed onder. Met het eerste ben ik dit weekend begonnen en dat pakt ze, kleine, stukjes goed op.

Wie weet nog meer oefeningen om de achterhand meer dragend te krijgen?

Annemeik

Re: Oefeningen aan de hand om je paard meer dragend te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:35

Achterwaarts en rustig voorwaarts stappen, balkjes stappen, dat soort dingen. Het valt me op dat veel fysio's oefeningen aan de hand aanraden tegenwoordig.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:32

Ik ben er ook mee bezig, wat ik een fijne oefening vind is op een volte stappen, dan zeg een halve volte stap, halthouden, paar passen achterwaards en weer verder stappen, na een halve volte weer halthouden der achterhand rond laten draaien en weer verder stappen een halve volte, achterhand weer de andere kant op laten draaien, halve volte verder stappen. Enzovoorts.

Wat ik er nu allemaal tussen doe is dus het achterhand draaien, voorhand draaien, hoofd laten zakken, achterwaards, schouder binnenwaarts, schouder buitenwaarts, travers en renvers (laatste twee zijn in de pijpleiding so to speak), rekken (voorbenen naar voren plaatsen zonder der achterbenen, dit is meer tegen de anders zo vastgehouden spieren van paardlief bij mij) alle vier de benen bij elkaar zetten.
Ook altijd leuk is om ergens balkjes neer te leggen, en wat ik er dan nog bij doe is ze op verschillende afstand leggen, hierdoor moet ze zelf haar passen uit gaan meten en is ze zich dus meer bewust van der benen.

Al die stap tijd natuurlijk wel lekker der achterhand der bij proberen te houden maar je kan het ook in draf doen.

Kortom: in no time heb je een bonte afwisselingen van oefeningen die ik dus ben gaan doen in stap en draf en dan telkens op minimaal de helft een 'stilstaande oefening'.

Wat ook goed werkt is heuveltjes! Vooral heuvel op, en heuvel af proberen dat ze op de achterhand blijven; en niet op de voorhand gaan en dan te hard willen gaan.

Hopelijk heb je hier iets aan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:19

Bedankt voor de tips!

Je hoort het inderdaad steeds vaker dat oefeningen worden aangeraden. Ik ben wel blij met die oefeningen omdat je dan gericht ergens aan kan werken. Bovendien ben ik mij nu veel meer aan het verdiepen in iets waar ik voorheen niet heel veel mee deed maar wat wel erg waardevol kan zijn!

KDS schreef:
Ik ben er ook mee bezig, wat ik een fijne oefening vind is op een volte stappen, dan zeg een halve volte stap, halthouden, paar passen achterwaards en weer verder stappen, na een halve volte weer halthouden der achterhand rond laten draaien en weer verder stappen een halve volte, achterhand weer de andere kant op laten draaien, halve volte verder stappen. Enzovoorts.

Als je de achterhand draait dan ga je vervolgens dus ook een andere kant om, of begrijp ik dat verkeerd? :o

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:51

Nuja, je kan natuurlijk de achterhand 90 graden laten draaien, maar dan sta je haaks op de cirkel, je kan hem ook 180 graden draaien dan draai je dus de andere kant op (wat natuurlijk ook moet gebeuren) of een heel rondje zodat je weer gewoon verder kan lopen. Ligt er een beetje aan hoe ver je paard is (de mijne wil er niet mee ophouden zeg maar :P)

Ja, veel mensen zijn niet zo bekend met het grondwerken, terwijl ik het echt een heerlijke variatie vind.