longeren = goed/gezond???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x3_Ine_x3

longeren = goed/gezond???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:20

hallo allemaal,

ik vraag me eigenlijk af of longeren eigenlijk goed is voor je paard.
want ik heb sommige mensen er al over praten dat het helemaal niet goed is voor je paard....

weten jullie hier meer over?

melloveshem

Re: longeren = goed/gezond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:21

Ik vind t goed, stel in de winter is t goeed heb ik gehoord, ffe lekker bewegen tog!

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:23

Ik heb ooit gehoord dat het heel slecht schijnt te zijn, of zou kunnen zijn... weet alleen niet meer waarom. Ik houd dit topic even in de gaten.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:25

Ik hou niet van longeren met 1 lijn, dan gaan ze het gewicht/druk van de longeerlijn ontlopen en gaan hun hoofd naar buiten brengen. Let maar eens goed op als mensen gaan longeren met enkele lijn.
Ik longeer altijd met 2 lijnen, maarja, ieder zijn ding ;)
Ook kan het zijn dat je iets hebt gehoord over de belasting van de pezen.. ;) Daar geven andere bokkers wel info over ;)

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:27

alvast bedankt voor jullie reacties...

hopelijk komt er nog wat meer info..

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:27

Ik longeer ook alleen maar met dubbele lijnen zo kun je ze toch beter aan het werk zetten. aan 1 lijn rond slingeren zie ik het nut niet van, vaak gaan ze de spieren verkeerd gebruiken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:29

ik weet er ook niet super veel vanaf alleen dat je sneller slijtage van de spieren pezen en botten in de schouders kan krijgen als je veel longeerd..op de manege waar ik jaren lang heb gereden mocht er geen een manege paard gelongeerd worden door deze reden..opzich wel logisch maar of het waar is??

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:30

Laat maar, mensen moeten weer echt op een 'bokt manier' reageren..
Laatst bijgewerkt door Joline_ op 02-05-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:50

hey,

bedankt allemaal voor jullie reactie's !

ik zal het ook eens vragen aan de eigenaars van mijn verzorgpaard.

maar ik denk dat ik hem voor de zekerheid toch maar niet ga longeren...
rijden blijft trouwens altijd leuker :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:52

Je kunt best zo af en toe longeren hoor, maar je moet wel weten wat je doet dan. Beter kun je een keer samen met de eigenaar van je verzorgpaard gaan longeren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:54

Longeren is juist prima. Een mooie afwisseling voor het rijden, zeker als je met een dubbele longe werkt kun je heel veel afwisseling erin brengen :)
Het mooie van longeren vind ik dat je dan van een afstandje kunt bekijken wat het paard eigenlijk met zijn lijf doet. Wat zijn sterke en zwakke punten zijn, of hij anders reageert dan dat je er op zit...
Indien goed gedaan kun je longeren heel goed gebruiken als trainingmethode voor je paard, zonder dat je er op zit.
Goed longeren is trouwens een kunst op zich, die een aantal van de mensen die voor me postten, denk ik niet beheersen...wat een onzinreacties staan er tussen!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:00

Ben het helemaal eens met Wendy. Longeren is echt een prima afwisseling voor het rijden. Ik doe het zelf zeker 1 keer per week met een passoatuig. Zelf ben ik nog niet echt een geleerde, wat betreft het longeren met dubbele lijnen, maar dat zijn we aan het leren! Dus ik zou zeggen, ga gerust longeren ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:06

Ik sluit me aan bij Wendy. 1x in de week is een prima afwisseling. En het is voor een paard ook wel eens fijn om te werken zonder ruiter. Zeker voor wat jongere (4/5) paarden kan het fijn zijn om aan de balans te werken in bijvoorbeeld de galop.

Voor jonge paarden (3 jaar) kan veel longeren een te grote belasting zijn voor de pezen. Op een kleine volte een half uur intensief trainen is gewoon niet goed. Dan is 10 minuten zat.
Net als 1x in de week meer dan genoeg is.

Dubbele lijnen is het fijnste. Dan heb je alle controle en mogelijkheden om je paard optimaal te trainen. Kan je niet met dubbele lijnen longeren, dan is de pessoateugel een goed alternatief :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:36

te is nooit goed, dus teveel longeren is slecht ja. En wanneer longeren teveel is hangt van meerdere factoren af. Longeren is een hele fijne uitbreiding op je training, maar ook een super manier om je paard op de hulpen te zetten en de eerste kleine dingentjes aan te leren. Het is wel wijselijk om niet te veel te longeren, vooral met jonge paarden niet. Een jaarling moet je geen half uur kleine rondjes laten lopen, dat is een te zware belasting voor de spieren en pezen. Maar ook voor een doorgetraind rijpaard is 6 dagen in de week een uur bijvoorbeeld een te zware belasting. Maw, alles met mate :)

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:55

Gewoon niet te veel doen en dan kan het niet slecht zijn, zie reactie boven me :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:57

lammert haanstra denkt daar toch anders over...
zie niet in waarom het fout zou zijn. Als je met 1 lijn longeert moet je zorgen dat je je paard op dezelfde cirkel kunt houden...

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:59

Hey, ik heb geen idee!?
Ik hou dit onderwerp in de gaten!
Gr.Mandy.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:57

xLienepienx schreef:
Beter kun je een keer samen met de eigenaar van je verzorgpaard gaan longeren
dat is een goed idee, de eigenaar aan de lijnen en het verzorgpaard laten kijken! misschien leert zo'n paard er dan ook nog iets van _O- _O- _O-

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:22

Mijn haflinger heb last van 8 gekantelde rugwervels en spat links achter.

De dierenarts die hem behandeld die zweert erbij en er zit duidelijk vooruitgang in mijn moeders paard heb ook last van gekantelde rugwervels en moest zelfs driekwartjaar elke dag longeren.

Dus ik en mijn dierenarts ;) zeggen beide dat longeren goed is zolang je het maar serieus doet ;)

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:34

Moet je bij het longeren altijd met longeersingel en andere hulpjes gebruiken? Of kan het ook gewoon alleen met longeerlijn? En heb ergens gehoord dat je niet te lang moet longeren is dat zo of niet? Hoe lang kan je maximaal longeren?

Ik kon ook wel een eigen toppic zetten maar dan denk ik dat ik allemaal berichtjes krijg dat ik ga temmen omdat er al meerdere van dit soort toppics bestaan over longeren. Als jullie een beter toppic weten waar dit bericht beter past moet je het me maar vertellen ;) .

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:26

Longeren is behoorlijk zwaar voor een paard. Je moet dan ook goed weten wat je met het longeren wil bereiken. Mijn paard heeft een flinke onderhals en heeft moeite om echt lekker over de rug te lopen en mooi te zakken. Door middel van longeren (afwisselend met touwtjes, pessoa of dubbele longe) is dit al een stuk verbeterd. Heb er ook heel veel profijt van met rijden.

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:26

Maar moet je persee met touwetjes, pessoa of dubbele longe? of kan het ook gewoon met een longeerlijn? en hoe lang kan je maximaal longeren?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:06

Nee hoor. je kan ook gewoon longeren om ze van te energie te lossen.

Ik longeer mede omdat ik nog niet op haar rij. Ik doe het longeren soms 2 soms geen een keer pw :=.
Het heeft een halfjaartje stilgelegen (winter). Maar 1e keer sinds '08 wist ze alles nog! Ze loopt gewoon netjes en werkwillig haar rondjes.

Tiarabungy dat is niet waar. Er zijn genoeg mensen die het wel beheersen om hun paard beweging te geven met één lijn.
Ik bijvoorbeeld :o
Genoeg anderen met mij ;)

jacky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:14

Longeren vind ik heel goed voor de paarden. Mijn paarden worden allemaal 2x per week gelongeerd. ofwel met een simpel koortje aan het bit dan tussen de benen door naar boven en vastmaken op de rug. niet te strak gewoon dat wanneer ze te hoog komen ze aanleuning krijgen. ofwel met pessoateugel of voor diegene die het goed kennen gebruik dubbele longe niks zo fijn! We longeren ook nooit langer dan 20 min. de pezen enz niet overbelasten.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:24

je hebt longeren ( je paard gymnastiseren) en je paard rond slingeren ( rondjes lopen aan een lijntje) . Het eerste is goed voor je paard mits je weet wat je doet, luisterd en kijkt naar je paard wat hij kan en aan kan. Met longeren kan je zeker je paard verbeteren en sterker maken zonder dat je m belast zoals met rijden onder t zadel. Klik je gewoon een lijntje aan t halster en laat je m rondjes lopen dan is ie lekker zijn beentjes aan t strekken maar gymnastiseer je je paard niet. Als ik mijn paard longeer doe ik dat niet langer dan een half uurtje en maar 1 of 2 keer per week.

O ja ik longeer met pessoa