Longeren voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 10:58

Weet niet of het hier goed staat anders sorry hiervoor.

is mijn vraag is:
Longeren jullie voor het rijden altijd? waroom wel of waarom niet
ik ben van plan om eerst 10 minuten te longeren , omdat ze altijd heel erg hyper is in het begin en nog super veel energie heeft.

Ik zou het graag weten

poes

Re: Longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:58

Ik zou het niet blijven doen. Beter zorgen dat het paard voldoende weidegang heeft of toch buitenkomt zodat ze zich daar kunnen uitleven. Een paar keer vooraf longeren kan goed zijn, maar ze moeten ook leren om gelijk rustig te zijn als je opstapt.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:50

Als ik 'swinters rij gooi ik haar eerst los zodat ze niet zo hyper is, maar nee ik longeer nooit voor het rijden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:55

Ik longeer ook nooit voor het rijden. Los de frissigheid of tijdens het rijden op in de winter (als het waait wil die van mij nog weleens druk zijn) door wat langer te galopperen aan het begin.

Zoals Poes zegt: je paard moet leren dat hij zich onder het zadel moet gedragen zodra jij op stapt :)

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:19

Ja dat is waar.
Ik ga haar dan een paar keer longeren.
Maar ze staat elke dag van 8 tot ongeveer 4 buiten

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:11

Ik longeer soms ook voor het rijden. Dat is niet echt omdat mijn paard te druk is, maar meer om haar alvast lekker los te werken. Ik longeer dan met zadel op en een bijzet touwtje (a la Lammert Haanstra), dit doe ik dan ongeveer 25 minuten. Ze is dan lekker losgewerkt en kan ik vervolgens meteen opstappen en weg rijden.

Meestal longeer ik haar voor het rijden als ik de dag ervoor niet zo lekker heb gereden. Zoals vandaag bijvoorbeeld. Gister ging het rijden niet bepaald lekker. Ze was erg tegen de hand en rennerig. Dus ging ik vandaag eerst longeren en daarna rijden. Met als gevolg dat ze echt TOP liep vandaag :D

Dus conclusie : Je kunt best longeren voor het rijden en vooral als jou paard nogal heet is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:07

Ik longeer Jim ook even 10 minuten om de spieren alvast op te warmen. Zelf ben ik lichamelijk niet 100%, dus dan is het wel fijn om meteen wat te kunnen doen als ik op stap.
Soms kan het niet (bakje bezet bijvoorbeeld) en stap ik meteen op. Maar dan ben ik vaak moe of buiten adem als hij net lekker los is en moet ik eigenlijk weer stoppen.

En in de winter is het soms wel fijn als meneer even fris is :+

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:14

Ik longeer Apaché elke dag voor het rijden, behalve als hij vrij heeft natuurlijk. ;)
Ik doe het wel met bijzet, dan kan hij aan de longe helemaal los laten en over de rug lopen, ik heb daar heel veel profeit van!

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:51

Ik longeer altijd voor het rijden. Dit omdat ik meestal de enige ben die mijn verzorgpony rijd 's winters, en ik er maar 1 keer per week ben. Na een week niet onder het zadel te zijn geweest is ze gewoon te hyper en te klierig, en lig je er geheid naast anders. Dus: Eerst longeren, daarna vraag ik of iemand anders het even doet als ik erop zit, en als ze dan braaf doet gaan we los.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:33

Samantha_T: 25 min. met touwtjes is al een flinke training :oo Of zit in-stappen daar ook bij en hoe lang?

_Madelonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:31

Ik deed het vroeger altijd omdat ze altijd heel druk is en ze de hele tijd gaat rennen, maar de laatste tijd is ze veel rustiger dus ga ik er gewoon meteen op! :o

jacky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:22

ik zou dit ook zeker niet altijd doen. Mss als je er een paar dagen niet opgezeten hebt wel. Maar je paard gaat er aan gewend raken en wat ga je dan doen op wedstrijd ook eerst longeren? Als ik ieder paard op voorhand moet longeren op wedstrijd heb ik een groot probleem met tijd...