VD: been optillen! (help!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SLover

VD: been optillen! (help!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:27

Ik ben een tijdje begonnen met VD met mijn verzorgpony.
Het is heel leuk maar tot nu toe heb ik alleen de beginselen geleerd.
O.A. achteruit lopen op commado, op commando stilstaan etc. Dat kan ze zoiezo al goed.
Alleen nu ben ik begonnen met de truc: been optillen.
Ik heb een boek over VD, en door middel van het boek probeer ik dat ze haar been optilt op commando.
In het boek staat dat als je met de zweep een beetje kietelt aan de voet van de pony dat hij hem dan vanzelf gaat optillen. Dit doet zij niet.

Heeft iemand dit zelfde probleem en weet hij een oplossing?

Ik heb wel wat geprobeerd b.v. om zachtjes tegen de schouder aan te drukken als of ik wil hoeven krabben alleen dan niet met mijn handen maar met mijn zweep.
Alleen dan heb ik het idee dat ze het alleen op het teken dat ik tegen de schouder aandruk dat ze het alleen dat doet en niet als ik haar met de zweep aanraak.

ik hoop genoeg te hebben opgeschreven en ook duidelijk ;)
Groetjes Slover :o

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:30

doet ze dan echt nx? even gewicht verplaatsen is al genoeg bij paarden die zelf niet zo ondernemend zijn he... en je hoeft het niet per se met zweep te doen trouwens ;) ik heb nooit een zweep bij bij het VD'en

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:37

Nou.. af en toe kijkt ze wel eens waarom ik eigenlijk naast haar sta maar anders heeft ze alleen maar oog voor de omgeving.
Af en toe wilt ze van die zweep af en dan gaat ze achteruit lopen. Dus ik denk dat ze gewoon niet begrijpt wat ze moet doen.

Ooo over die zweep: ik heb dus z`n boek en daar staat wat je moet doen etc.
En ook met de zweep. Dus het is voor mij wel makkelijker.
En het is natuurlijk alleen om aan te geven en niet om te straffen ;)
Doeiii Slover

P.S. bendankt voor je reactie! :D

Anoniem

Re: VD: been optillen! (help!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:56

bij mijn pony heb ik het met 2 mensen gedaan. 1 stond er schuin voor en gaf commando (bij mij met de zweep zachtjes korte tikjes op het boven been) en de ander tilde op dat moment zijn been op. Dit ong 10 keer gedaan en daarna ging hij zelf al een klein beetje doen en dit dus als maar goed belonen en dan langzaam maar zeker steeds meer willen zien. en nu doet hij het zowel OHZ als aan de hand

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:10

En als je naast 'm gaat staan en zelf je been optilt? Paarden doen je vaak gewoon na, als ik mijn ene been voor het andere zet wijkt hij, als ik mij hoofd omlaag doe gaat paardje z'n bakkes ook naar de grond. Wie weet helpt het ook wel met been optillen :P

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:42

SLover schreef:
Nou.. af en toe kijkt ze wel eens waarom ik eigenlijk naast haar sta maar anders heeft ze alleen maar oog voor de omgeving.
Af en toe wilt ze van die zweep af en dan gaat ze achteruit lopen. Dus ik denk dat ze gewoon niet begrijpt wat ze moet doen.

Ooo over die zweep: ik heb dus z`n boek en daar staat wat je moet doen etc.
En ook met de zweep. Dus het is voor mij wel makkelijker.
En het is natuurlijk alleen om aan te geven en niet om te straffen ;)
Doeiii Slover

P.S. bendankt voor je reactie! :D

hier zit het probleem denk ik... je paard is niet echt met jouw bezig en dan zal ze ook niet zoveel moeite gaan doen om te achterhalen wat jij van hem wilt...

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:37

Hallo allemaal!
Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties! :D
Ik ben gisteren weer naar haar toe gegaan en ik heb het weer geoefend.
Ik heb haar been opgetild en dan ook mijn commando geven en na een tijdje begon ze het te begrijpen en het gaat al aardig goed! (je kan natuurlijk niet verwachten dat ze het al kan maar er komt verbetering in! :D )

En inderdaad kynshiri het is een oude pony die een sterke wil heeft.
Als ze er dus geen zin in heeft let ze niet op en kijkt ze alleen maar naar andere paarden.
Maar gisteren ging het erg goed! :D

En hestejente en Nini_roosje jullie tips hebben echt geholpen en ik heb ze uitgevoert! :D
Het gaat al beter.

Bedankt voor al jullie reacties!
Groetjes Slover *D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:05

Oh, nou, mooi toch :D Ik zou alleen één commando voor de oefening gebruiken en niet steeds een ander, anders is het alleen maar verwarrend. Of hooguit twee commando's als ondersteuning van elkaar, zoals "ho" en een handgebaar.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:33

Ja, ik zeg Voetje en dan haar naam en ik tik haar aan met de zweep.
Dat is het enige wat ik doe ;)
-xxx- Slover

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:09

mij is altijd geleerd (op de hondenschool weliswaar) dat je het commando er pas bij mag nemen eens het duidelijk is voor je dier wat de oefening is. eerst shapen en dan pas een nieuw commando erop plakken.

9mandy9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:00

Zet de pony stil en ga langs hem staan met je zijkant langs de pony zoals je normaal een voetje zou vragen om zijn hoef uit te krabben.
Til zijn voet op, tik met ze zweep zijn schouder aan en zeg tegelijk "voet". Zet hem weer neer en beloon je pony.
Herhaal dit enkele keren totdat je merkt dat je pony bij het commando "voet" al zelf helpt zijn voet van de grond los te krijgen en hem omhoog te tillen.
Blijf op dezelfde manier langs je pony staan en tik zijn schouder aan en zeg "voet". Laat je pony nadenken en kijk of hij het snapt. Bij de minste of geringste beweging van zijn (gevraagde) voet is het natuurlijk een wereldpony en beloon je hem uitbundig.
Zodra je pony het door heeft ga je belonen zodra het beter gaat dan hij kan. Dus steeds langer omhoog houden, sneller reageren en zijn hoefje hoger optillen. Mindere prestaties worden niet beloond.
Snapte je pony het niet? Til dan nog enkele keren zijn voet op (inclusief zweep en stem commando) en beloon hem daar weer voor. Daarna help je hem steeds minder met optillen. Leun bijvoorbeeld een beetje tegen zijn schouder/ hals dat zijn gewicht verplaatst wordt naar de andere kant en geef dan nog een keer het commando en zweep seintje. Elke verbetering is een beloning waard maar iets wat hij al beter kent wordt zeker niet beloond. Consequent blijven!

Hier iets aan?

* Ga niet voor je pony staan. Als hij uit enthousiasme zijn been vooruit slaat kan dit heel erg pijn doen.

* Ook al snapt de pony het niet, blijf rustig. Stop liever dan dat je boos wordt op je pony, hier bereik je niet mee, en al zou het wel helpen, dan is het geen VRIJHEIDSdressuur meer.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 19:55

kynshiri : Dat lijkt me juist onduidelijk voor een paard, in het boek waar ik de informatie vandaan haal is het juist anders, want
als je het meteen doet en zij heeft het door, dan kan je eerder met je hulpen verminderen en proberen om alleen met het stemcommando en zweep te doen inplaats van ook nog met je handen.(lijkt mij :o )
Maar heel erg bedankt voor je reactie!

9mandy9 : Leuk!! :D ik ga het morgen proberen of het lukt, ik laat het je morgen weten!(als ik het niet vergeet ;) )

Heel erg bedankt voor al jullie reacties!
-xxx- Slover *D

P.S. ik leen trouwens het boek Paardenschool van Nathalie penquitt`s ik vind het een handig boek.
Wie gebruikt dat boek nog meer?
ik heb namelijk niet zoveel mensen erover gehoord maar het lijkt me leuk om ervaringen te delen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:10

Misschien ook nog een tip: koop een (honden)klikker! Zo heb ik mijn pony ook zn been op
leren tillen (en meer).
Je kan hiermee namelijk het moment van "goed doen" veel duidelijker aangeven, want dan
weet het paard bij een "klik" dat hij op dat moment goed bezig is. Vaak is het zo, dat als
m gaat belonen met "goed zo, wat ben je braaf, bla bla bla" hij meestal zn voet al weer
op de grond heeft staan en dan is het "goed doen" gebied veel groter, terwijl je m juist
op het moment van hoog houden wil belonen!

Met de klikker moet je in het begin wel even oefenen met "klik" en een snoepje, zodat
ie die klik met de beloning gaat koppelen. Ik heb gemerkt dat mn pony alles veel sneller oppikt!

Nog een tip: Doe niet te lang het zelfde kunstje, want dan gaat het gauw vervelend voor je pony :Z

Succes! :D want die kunstjes zijn makkelijker te vertellen dan te leren heb ik zelf gemerkt!

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:29

Leedebee: Dankje, ik weet niet of ik ga beginnen met zo`n
klikker want in het boek wat ik heb staat niets daarover en
omdat ik alles uit het boek leer.... (moet er nog even over denken) >;)

Ik ben afgelopen vrijdag weer naar mijn VP geweest en ik heb het weer geoefend.
Het ging wel redelijk maar ik zie aan haar dat ze haar best doet en dat ze zich concentreert.
Dat is voor mij bijna het belangrijkste. :o Maar het is ook wel te zien.
Het gaat de goede kant op maar ik denk ook dat het gewoon een kwestie van tijd is. ;)

-xxx- Slover *\o/*

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:40

dat probleem had ik ook. zelf experimenteren.

Misschien een tip:
Been optillen, commando, beloning.
Dan kietelen (ZEG MAAR BIJ ZIJN OKSEL;)),commando, beloning.
Vervolgens zou ze het moeten begrijpen en dan is het wijzen, commando, beloning;)