Hoe leren om te gaan met Pessoa hulpteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

Hoe leren om te gaan met Pessoa hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:13

Sinds kort longeer ik mijn paard met een pessoa hulpteugel. De laatste paar keer is hij flink geschrokken van de druk die hij voelt als hij met zijn hoofd omhoog gaat. Hoe kan ik hem hier het beste mee om leren gaan? Hij gaat dan echt stijgeren en geschrokken achteruit lopen.
De teugel zit zeker niet strak.

Iemand een idee??

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:05

Dat heeft mijn paard ook gehad in het begin. Je moet echt zorgen dat je paard goed voorwaarts blijft, zodat hij niet achteruit kan lopen. Wat ik in het begin ook heb gedaan (want vindt je paard de rok ook eng??) is het passoatuig alleen achter de kont hangen en dan niet vast maken aan het bit. Zo had mijn paard geen druk op de mond en zo kon ze dus alleen even wennen aan de rok achter haar kont. En toen ze eenmaal dat niet meer eng vond, ben ik begonnen met het vast maken van het tuig. Dit heb ik ongeveer 2 x gedaan en daarna heb ik hem eigenlijk meteen weer vast gemaakt. Het is gewoon even wennen.
Succes!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:10

Probeer de touwtjes zo losjes mogelijk vast te maken. . Begint hij alsnog te steigeren zet hem dan stil, kalmeer hem even en ga dan weer (rustig) verder met waar je mee bezig was.Beloon hem goed met je stem als hij braaf en rustig loopt! De volgende keer dat je hem met pessoa longeert doe je hem ietsje strakker, zo ga je verder tot je de touwtjes op de juiste maat hebt.