jong paard bang geworden met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

jong paard bang geworden met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:38

Bij ons op stal staat een jong paard waar we mee begonnen zijn met longeren.
Laatst is het paardje een keer door iemand anders gelongeerd, die het diertje veel te hard heeft aangepakt onder het motto "Hij is ondeugend", terwijl het paardje het longeren zelf nog niet helemaal begreep en bovendien last heeft van z'n mond door het wisselen. Er is die keer lomp in z'n mond getrokken toen.

Waar ik al bang voor was is gebeurd, het paard is bang geworden. Ik heb hem vanmorgen gelongeerd en linksom ging wel aardig goed. Ik heb de longeerlijn niet aan het bit vast, omdat hij aan het wisselen is en dus bang geworden is. Rechtsom ging echter niet.
Het bij me vandaan gaan ging nog goed, maar vervolgens ging het paard heel hard rennen, waardoor ik niet in de goede positie t.o.v. het paard kon blijven, waardoor ik hem niet goed voorwaarts kon houden. Vervolgens rende hij hard rechtdoor de hoek in, waardoor hij helemaal stil viel.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, als er nog vragen zijn licht ik het graag verder toe.
Even voor de duidelijkheid, ik heb ervaring met longeren, maar heb deze situatie nog niet eerder meegemaakt en wil het paard niet nog banger maken. Ik hoop zelf met rust weer wat te bereiken, maar alle tips zijn uiteraard welkom.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:09

Ik zou een longeercirkel afzetten met prikpaaltjes en staanders en afzetlint zodat duidelijk is waar de grens is en dan weer rustig opbouwen en desnoods eerst aan de hand het rondje lopen en steeds een beetje meer afstand tussen jou en het paard brengen. Succes!

Barvrouwke

Re: jong paard bang geworden met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:11

Ik zal ook een cirkel afzetten. Evt, dan ook de longeerlijn aan de neusriem en bit vastmaken. Dat werkt minder in voor het paard.

Lonink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:13

probeer inderdaad een cirkel in de bak te maken en zo weer langzaam op bouwen zoalss 'eversdijk' al zegt ;)
veel succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:13

Cirkel maken en zorg dat iemand meeloopt en gerust stelt. Desnoods stappen jullie het eerste rondje alleen maar. Goed belonen erna en geen zweep gebruiken. Misschien ook handig om te longeren met halster?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:14

Bedankt voor jullie reacties.
Dat is idd wel een optie, dan kan je natuurlijk echt een circel maken, waar je het probleem van de hoek in rennen mee wegneemt.
Belangrijk is verder natuurlijk dat het paard weer vertrouwen krijgt.

Juangi schreef:
Cirkel maken en zorg dat iemand meeloopt en gerust stelt. Desnoods stappen jullie het eerste rondje alleen maar. Goed belonen erna en geen zweep gebruiken. Misschien ook handig om te longeren met halster?

Omdat hij nog zo jong is heb ik het halster eronder. en omdat het paard zo bang geworden is in de mond heb ik de longeerlijn idd aan het halster :j En de zweep is het probleem niet. Ik longeer altijd met zweep. Zonder zweep komt hij naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-04-09 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Na het plaatsen kan je je bericht nog Wijzigen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:03

zou inderdaad een circel afzetten zodat hij in iedergevel weet wat de grens is en zou het weer rustig aan opbouwen. veel stappen en belonen als hij dat braaf doet en dan wat overgangetjes. als hij merkt dattie beloont wordt als ie rustig is krijgt hij vanzelf het vertrouwen weer terug. en inderdaad aan een halster longeren.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:05

Bedankt voor je reactie. Ik ga het morgen weer proberen :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:31

Vandaag weer geprobeerd. Ik heb een cirkeltje afgezet en het paard losgelongeerd, zodat hij geen enkele druk aan het hoofd had. Zelfs de druk van de longeerlijn aan het halster maakte hem al bang. Los durfde hij eerst ook niet rechts om, maar met een beetje aanmoedigen is het gelukt. De komende keren longeer ik gewoon lekker los en zo maar weer rustig opbouwen.

Bedankt voor alle reacties.