Lange lijnen en dubbele longe hetzelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Lange lijnen en dubbele longe hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:27

Hoi bokkers!

Ik heb plannen om met m'n haflinger te gaan mennen in de (wie weet verre) toekomst. Nu zei mijn hoefsmid vandaag (die vaak met z'n vader zijn trekpaarden inspant): leer haar een band te trekken, maar leer eerst werken met de lange lijnen, daar leren ze rustig aan mee.

Maar nu vroeg ik mij af, de lijnen die je daarvoor gebruikt, zijn dat gewoon 2 longeerlijnen (lijkt me nogal onhandig?) of echt speciale lijnen.

En wat is dan het verschil tussen lange lijnen en met een dubbele longe werken?

Ik ga zowieso hulp zoeken in het beleren, maar wil wel reeds het correcte materiaal in huis hebben!

Groeten!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:28

lange lijnen.. zijn meestal menleidsels of iets in die richting geloof ik?
ik moet er niet aan denken te slepen met de dubbele longe eraan iig! :) ik pak de leidsels van het mentuig (en een gareel en touwstrengen)
de dubbele longe is te lang vind ik :)leidsels liggen fijner in de hand enz :)

GuusHinnik

Re: Lange lijnen en dubbele longe hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:29

Als ik mijn paard aan de lange lijnen heb, heb ik echt van die lange lijnen die je bijvoorbeeld bij emiel voest kan kopen. Ik vind longeerlijnen daar niet handig voor.
Wanneer ik mijn pony laat slepen pak ik daar de menleidsels voor.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:31

kun je die menleidsels dan ook gebruiken als 'lange lijnen'?

dubbele longe lijkt me ook zo onwijs onhandig! Heb al vaker mijn oude merrie gelongeerd met dubbele lijnen maar kon me niet voorstellen dat je die dan ook gebruikt bij 'lange lijnen' :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:32

Grappig dat hier consensus lijkt te bestaan over het begrip 'dubbele longe'.
Wat verstaan jullie daar precies onder? :)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:34

Ja je kunt de leidsels in mijn ogen wel gebruiken voor lange lijnen, maar ik zet hem dan tussendoor vaak op de volte, of neem iets meer afstand bijvoorbeeld bij het draven dat ik dan bij de leidsels ruimte te kort kom. Die zijn er dan weer te kort voor. En wanneer ik er dan vlak achter loop zijn die lange lijnen vaak weer te lang. Dus eigenlijk is het altijd wat.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:34

dubbele longe is voor mij aan elke kant een longe door een ring aan de longeersingel en door de bitring zo naar de onderste ring onderaan de singel. Of ben ik nu met heel verschillende termen aan het gooien?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:36

chipieke schreef:
dubbele longe is voor mij aan elke kant een longe door een ring aan de longeersingel en door de bitring zo naar de onderste ring onderaan de singel. Of ben ik nu met heel verschillende termen aan het gooien?

Dacht al dat je dat bedoelde... er zijn verschillende manieren.
Ik gebruik dus 1 lange dunne lijn die ik aan beide kanten via de singel vastklik aan het bit. Die zou je imo ook best kunnen gebruiken voor het werk aan de lange lijnen (dat doe ik dus ook, wendingen, wijken etc)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:37

maar dan wel een leidsel met aan elk uiteinde iets om vast te klikken ofzo? Dus even lang als een longeerlijn, maar ander principe?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:41

Het is langer dan een standaard longeerlijn bij mij in ieder geval.

Op deze foto kun je het idee een beetje zien (ik heb niet veel anders dan dit)
Afbeelding

Op de foto gebruik ik dus het zadel, maar meestal werk ik gewoon met een longeersingel. En dan wissel ik het longeren af met de menpositie. Maakt het voor het paard ook leuk :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:43

Aaah :D Zo begrijp ik het :D Dus eigelijk 1 lijn als 'longeerlijn' en de andere gewoon achterom het paard. Oké ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:48

in dit geval heb je dus met slepen iig lijn over.. met slepen loop je dichtbij je paard, dus moet je de rest oprollen
lange lijnen an sich heb ik geen ervaring mee, wel weet ik dat de leidsels van het mennen daar te kort voor zijn omdat je dus niet genoeg hebt om wel een volte in te kunnen zetten als met longeren

overigens zal eventjes slepen prima gaan met dubbele longe lijn :) maar als je het vaker doet/langer/kortere wendingen/vreemdere plaatsen denk ik dat je het beu wordt.. ik heb laatst 9,5 km training gedaan met band erachter, maar dan erger ik me aan het kleine lusje al dat het in de pad hangt :))

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:06

Je hebt dus ook een echte dubbele longe die werkt met een katrollen systeem en die zijn niet eens duur. Daar heb ik op school (deurne) mee gelongeerd en dat werkt echt fijn!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:10

ik heb laatst lange lijnen over genomen van jedda op bokt.
heb ze helaas nooit meer kunnen gebruiken,intresse?..... O:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:01

Ik heb een dubbele longe gekocht van 18m onlangs, veel fijner dan met twee aparte longes te werken!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 05:54

poes schreef:
Ik heb een dubbele longe gekocht van 18m onlangs, veel fijner dan met twee aparte longes te werken!

voor het slepen, lange lijnen, of voor het longeren met dubbele longe?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:12

Ik gebruik voor alles gewoon menleidsels.. werkt prima.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:12

Voor longeren met dubbele longe :j Ik piel af en toe door er een beetje achteraan te lopen dan op het eind en zo een beetje rond te sturen in stap, maar meer niet.

Zag emiel voest op HE vorig jaar een clinic geven, en die had toch een dubbele longe vast geloof ik, paard kon voltes rond hem lopen, maar hij deed dus ook lange lijnenwerk. Wel heel knap hoe handig hij was met het verkorten en verlengen van de lijnen! Was echt heel leuk, hij kon het paard dan bvb in een appuyement zetten, samen de diagonaal over, en dan om wat spanning af te laten even op een volte. Paard mocht het tempo hierbij kiezen.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:09

Ik gebruik de lange lijnen van Emiel voest (zie www.emielvoest.nl). De ene gaat aan het bit en door het ringetje vd longeersingel, de andere(buitenste) ook aan het bit, door het ringetje vd longersingel en dan achter zijn achterbenen langs. Je kunt zo ook heel makkelijk van hand veranderen en in menpositie erachter lopen. In menpositie heb ik dan wel wat lijn over maar die laat ik gewoon achter me aan slepen en heb ik verder weinig last van.
(Hier gebruik ik een bare back pad met opzetstuk maar kan dus ook met longeersingel)
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:53

Ok ik ben weer heel wat wijzer :D Dus ik kan het best gewoon menleidsels aanschaffen (vermoed dat ik die later bij aanschaf van een koetsje nog kan gebruiken?) en lange lijnen. Kan ik met elk wat oefenen :D

Dat werken aan de lange lijnen ziet er me wel een geweldige fitnessoefening voor onszelf uit :D

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:57

Ja dat lange lijnen is voor ons ook goed.
Als smokkel ik altijd wel. Bij draven zet ik hem vooral op de volte, dan hoef ik niet zoveel te lopen!