Hoe beginnen met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Hoe beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:03

Mijn shet wordt volgende maand 3 en ik wil langzamerhand beginnen met longeren/dubbele lijnen ter voorbereiding op mennen. Ik heb wel eerder pogingen ondernomen tot longeren, maar hij wil niet bij me weg, het gaat een half rondje tot een rondje goed en dan komt hij weer naar mij toe. Ook is hij totaal niet bang voor de zweep, hij snapt hem niet. Stemcommando's kent hij al en daar luistert hij goed naar.
Ik ben meestal alleen op stal en mn stalgenoten hebben natuurlijk ook hun eigen paard.
Wie heeft tips voor me

Judje

Re: Hoe beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:27

Toch zorgen dat iemand je kan helpen en die persoon in het begin met je paard mee laten lopen. Als dat goed gaat die persoon steeds wat dichter bij je laten lopen.
Gaat het goed: bouw de afstand tussen paard en helper uit, als het minder gaat maak je deze juist weer kleiner en probeer je het weer opnieuw.

Daarnaast kan het handig zijn te beginnen in een afgezette cirkel, zodat je het paard alleen maar naar buiten hoeft te sturen en niet ook nog eens met de cirkel zelf bezig moet.

Tevens is het belangrijk om goed op je positie te letten dat je voldoende aan de achterhand staat. Wanneer je te ver naar voren staat, blokkeer je het paard.

Succes!

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:16

Ik heb het ook zo gedaan wat Judje in het eerste deel zegt en dat beviel mij prima.
ik zorgde ervoor dat tijdens het longeren iemand met mn paard rondjes mee liep.
toen ze uit eindelijk snapte dat ze rondjes moest lopen, ging degene die naast haar liep steeds een stukje naar binnen toe.
ze viel af en toe wel weer naar binnen maar dan begonnen we gewoon weer opnieuw.
je moet dan wel elke keer zorgen voor iemand die je graag wil helpen ;)

veel succes!