Dubbele longe vraagje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Dubbele longe vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:04

Hoi Bokkers,

Ik ben nu wat actiever bezig met het longeren met dubbele lijnen en zou graag jullie mening willen weten.

Als jullie longeren met dubbele lijnen, maken jullie dan de lijnen direct aan de bitring vast, of halen jullie deze nog door de bitringen om hem vervolgens onderaan de singel (of ergens anders) te bevestigen?

Alvast bedankt.

Margreet

Re: Dubbele longe vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:24

Dat laatste. En dan afhankelijk van het doel tussen de voorbenen vast, of aan de zijkant, of op de schoft.

Overigens alleen bij een paard dat het werk al kent, bij eentje die het niet kent en nog op de lijnen kan reageren direct op het bit anders is het wel erg streng, of bij een hele rille zelfs op de neusriem.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:29

Ik maak ze ook aan de singel vast, via de zijkant. Heb het wel eens geprobeerd met tussen de benen bevestigen, maar Stef gaat zich dan lopen opkrullen. Direct aan het bit vast vind ik zelf niet fijn longeren (lijn wordt dan zo eindeloos lang ook).

Door ze door de singel te laten lopen een aan de singel vast te maken kan je ze tijdens het longeren ook nog wat hoger of lager instellen indien gewenst.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 10:09

Ja, dan zat ik toch goed te denken ;)
Mijn paard kent het al wel, heeft de lijnen vanaf de eerste keer perfect geaccepteerd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:25

Nog even ter verduidelijking:

Afbeelding

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:26

+:)+ maakt het altijd net wat duidelijker. Bedankt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:15

't is niet dat dit DE manier is he, het is EEN manier, die ik zelf prettig vind werken. Ipv tussen de voorbenen kun je 'm ook aan de zijkant of op de schoft vastklippen, aan de rest van de lijn hoef je niks te veranderen dan.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:20

het is hetzelfde als met een pessoa tuig...je kan idd de lijnen op verschillende manier vastklikken...tussen de benen voor een voorwaartse neerwaartse manier en terug naar de singel voor meer oprichting (en hoe hoger hoe meer opgericht) dus hangt ook af van de training die je vooraf hebt gehad...het hoge oprichten gebeurt vaker bij ook wat hoger opgeleide paarden het is maar net wat je wil bereiken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:56

Ja, het is inderdaad één van de vele manieren. Daarom is het altijd een beetje zoeken.
Maar foto´s zijn vaak wel net wat duidelijker.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:37

Ik laat zelf de lijnen alleen maar via de zijkant lopen, ivm opkrullen (zie fototje hieronder met dank aan Lammert). Het is inderdaad een kwestie van uitproberen ook wat betreft lijnen. Ik vind zelf de lijn zonder katrollen het fijnst.

Afbeelding

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:29

ik longeer altijd eerst lekker los met de lijnen vastgeklikt aan het bit, en daarna stel ik haar naar beneden in, dus tussen de voorbenen door :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:31

Ik heb ze gelijk aan het bit, anders krult hij te ver op

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:18

Bedankt, ik ga sowieso voor het vastmaken aan de zijkant inderdaad.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:42

Onder de benen lijkt mij een slofeffect te geven, ieder zijn ding maar ik speel hem liever naar beneden dan dat hij het doet door het aanvoelen door de longes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:34

Ik klik ze gewoon aan het bit. Anders krijg je idd het slof/hulpteugel effect.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:55

Dat maakt toch niet uit. Net wat je doel is en hoe je dier reageert. Bij eentje die zich opkrult bijvoorbeeld zou ik het nooit zo doen. Het dier vd foto kan het prima bij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:44

Klopt. Maar ik zou eerst simpel beginnen, en als dat niet lekker werkt, dan eens gaan experimenteren wat wel werkt voor het paard :D

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:47

Margreet schreef:
Overigens alleen bij een paard dat het werk al kent, bij eentje die het niet kent en nog op de lijnen kan reageren direct op het bit anders is het wel erg streng, of bij een hele rille zelfs op de neusriem.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:31

Oakland1990 schreef:
Onder de benen lijkt mij een slofeffect te geven, ieder zijn ding maar ik speel hem liever naar beneden dan dat hij het doet door het aanvoelen door de longes

Zo, jij hebt er ineens veel verstand van? Dat heb je snel geleerd! ( [GVL] Leren longeren aan dubbele longe )

Ik houd juist niet van dat gefrut (spelen?) in de mond. Zie het als longeren bijgezet met touwtjes, maar dan met het uiteinde van de touwtjes in je hand. Kun je nog eens wat uitschuiven, sluiten, oprichten, zakken, buigen etc. zonder dat je iedere keer je paard stil moet zetten om te verstellen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:52

Maar als je de lijnen eerst door het bit haalt en dan ergens aan de singel vastmaakt, kun je toch niet meer normaal remmen? of ben ik nou gek :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:05

Ik maak ze direct aan het bit vast. Maar ik heb niet de speciale dubbele lijnen, ik gebruik gewoon 2 longeerlijnen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 06:34

Ik ga toch voor direct vastmaken aan het bit. Heb het geprobeerd om door het bit naar de singel vast te maken, maar daar raakte mijn paard van in paniek toen hij moest gaan lopen. En dat heeft hij niet als ze direct aan het bit zitten.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:13

Het grote voordeel van dubbele lijnen is dat je voelt wat er gebeurt, en daarop kan inwerken.

Maak je de lijnen echter 2x vast aan de singel, krijg je een katrolwerking. Je voelt minder, en komt zelf veeeel harder in....

Mijn advies, door de singel, en dan vast aan het bit, of evt andersom aan de binnenkant. Maar niet 2x vast aan de singel!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:28

Nee, dat doen we niet meer inderdaad.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:10

Als je je lijnen vast maakt en gebruikt als takelinrichting ben je niet echt handig bezig natuurlijk....
Ik vind het verschil in de praktijk verwaarloosbaar en de lijnen niet rechtstreeks op het bit een veel rustiger en soepeler beeld geven. Beweging vanuit de lijn zelf, in galop ontkom je daar bijvoorbeeld bijna niet aan, worden netjes gedempt in de katrol en de verbinding met de mond is rustig, stil en klein.

Mits je zelf een beetje gevoel hebt natuurlijk en niet met grote halen aan die lijnen staat te sjorren, dan kun je ze misschien beter alleen aan de singel vast maken en helemaal niet aan het bit ;)