met mijn shetlander hengstje ben ik nu ongeveer een jaartje of anderhalf bezig met grondwerk.
dan meerendeel vrijheidsdressuur. hij is ongelooflijk slim!. ben eerst begonnen met volgen, voetjes uitsteken als ik er naar wijs. steigeren(alleen op comando en dit gaat echt goed). later ben ik met de moeilijkere oefeningen begonnen. compliment, op de knietjes en liggen doet hij allemaal op comando door bijvoorbeeld bij liggen de hals aan te raken en naar de grond te wijzen. onze eigen "knopjes" dus. ik ben echt supertrots op mijn lieve hengst maar ik wilde nu eigenlijk iets anders. rijden op hem wil ik niet (ff tussendoor)>vind um te klein..(het is trouwens een redelijk grote shet maartoch, het rijden houd ik liever bij de kwpn'ers. vandaag had ik hem even gelongeerd en daarna een tweede longeerlijn eraangedaan en een beetje geprobeerd te beginnen met dressuur aan de lange lijnen. voor de eerste keer vond ik dit heel erg goed gaan. hoofdje al een beetje afgebogen, maar daar was ik niet mee bezig. gewoon lekker voorwaards stappen en op comando haldhouden en weer voorwaards. nou heb ik totaaaaal geen ervaring met lange lijnen heb eigenlijk gewoon gedaan of ik dressuur aan het rijden was. met de teugels dan.. ik weet niet of dit goed is nog maals, maar heeft er iemand tips voor mij en mijn kleine vriend?
nou heeeel erg bedankt dan
groetjes !!
klink goed in ieder geval. Let er op dat je niet te veel druk gaat leggen op de lange lijnen, en probeer de commando's vooral via de stem te geven. Het enig waar je op moet letten is dat je (als je er achter loopt) en hem via de lijnen wilt aandrijven je de lijnen dan tegen zijn flanken 'klets'
En niet als een koetsier(althans zoals iedereen zich inbeeld dat een koetsier doet
)boven op de billen, via de flanken en buik kan je namelijk kleinere hulpen geven